آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

چطور از مترجم گوگل در خریدهای اینترنتی استفاده کنیم؟

مترجم

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

در طول سال‌های اخیر تعداد صفحات و وب‌سایت‌های فارسی زبان به شدت گسترش یافته و پیدا کردن مطالب فارسی زبان در اینترنت به سختی چند سال قبل نیست. هرچند کمتر کسی پیدا می شود که در طول روز وارد هیچ صفحه غیرفارسی‌زبانی نشود، یا در حین جستجو برای یک مطلب، مقاله، کالا یا سایت مجبور به استفاده از سایت‌های خارجی نشده باشد. در ضمن با وجود آن که زبان بین‌المللی انگلیسی رایج‌ترین زبان در اینترنت به شمار می رود، اما تنها زبان مورد استفاده این شبکه نیست و بسیاری از وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌ها و صفحات جالب در اینترنت به زبانی غیر از انگلیسی نوشته می‌شوند. بنابراین قابل تصور است که در حین مرور اینترنت، به صفحاتی برخورد کنید که به هیچ‌ عنوان برای شما قابل درک نباشند. یک راه برای حل این مشکل، استفاده از انواع دیکشنری (آنلاین یا کامپیوتری) و ترجمه به صورت دستی است، اما شاید تمایلی به صرف وقت و انرژی برای این کار نداشته باشید، یا آن که به سادگی به دنبال استفاده از روش بهتری باشید. خوشبختانه شرکت گوگل در این زمینه نیز به یاری کاربران آمده و چند سالی است سرویس مترجم خود را که Google Translate نام دارد به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود به سرعت و سهولت، کلمات، جملات و یا حتی کل صفحه وب مورد نظر خود را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کنید. حتی در صورتی که نتوانید تشخیص دهید که زبان اصلی صفحه‌ای که قصد ترجمه آن به فارسی را دارید چیست نیز مشکلی نیست، زیرا مترجم گوگل می تواند به صورت خودکار زبان مبداء را شناسایی کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این برنامه، امکان یکپارچه‌سازی آن با مرورگرهای مختلف از جمله Chrome و Firefox است، تا بدون نیاز به مراجعه مجدد به صفحه وب این سرویس، بتوانید با یک کلیک راست معنی کلمه مورد نظر خود را مشاهده کرده، یا دستور ترجمه کل صفحه به زبان فارسی را بدهید. در ادامه به شما نحوه استفاده از این ابزار کاربردی، ساده و ضروری را آموزش خواهیم داد.

ice_screenshot_20151103-160437

روش اول: مراجعه به آدرس مترجم گوگل

اولین راه برای استفاده از این سرویس، وارد کردن آدرس URL آن (لینک) در مرورگر و رفتن به صفحه اصلی مترجم گوگل است. در این صفحه، شما دو پنجره هم‌اندازه در کنار هم مشاهده خواهید کرد، که با وارد کردن یا Paste کردن کلمه یا عبارت مورد نظر در یکی، می توانید ترجمه آن را در دیگری مشاهده کنید. در بالای این پنجره‌ها، کلید‌های انتخاب زبان وجود دارد که با استفاده از آن می توانید زبان مبداء و مقصد را تعیین کنید. هرچند با روشن کردن گزینه Detect Language در پنجره سمت چپ، می توانید کشف زبان مبداء را به عهده خود گوگل بگذارید؛ گرچه ممکن است این گزینه درباره کلماتی که در چندین زبان مشترک هستند اشتباهاتی ایجاد کند. در پنچره سمت راست نیز امکان انتخاب زبان مقصد وجود دارد، که در صورتی که زبان فارسی به صورت خودکار به آن اضافه نشده باشد، می توانید با کلیک کردن برروی آیکون فلش سمت پایین زبان فارسی را از میان زبان‌های موجود انتخاب کنید. همچنین در قسمت وسط دو پنچره یک آیکون با دو فلش روبروی هم وجود دارد که با فشردن آن می توانید عمل ترجمه را از یک زبان به دیگری تغییر دهید و برای مثال معادل یک کلمه فارسی در زبان انگلیسی را مشاهده کنید. با وارد کردن هر کلمه‌ای در پنجره‌ سمت چپ، می توانید تمام کلمات مشابه یا هم‌معنی آن را در پنجره سمت راست و به زبان مورد نظر مشاهده کنید، به علاوه در کنار هر کلمه یک نوار خاکستری مشاهده خواهید کرد که احتمال درستی ترجمه را به شما نشان می دهد. برای مثال با وارد کردن عبارت achieve در پنجره سمت چپ، ضمن مشاهده معنی و مشخصات آن در زبان انگلیسی، می توانید محتمل‌ترین معنی آن یعنی رسیدن را در پنجره سمت راست مشاهده کنید، هرچند در قسمت زیرین این پنجره سایر معانی ممکن به همراه احتمال درستی آن‌ها نیز نمایش داده می شوند. برای مثال ما معانی کمتر مصطلح مثل دست‌یافتن، انجام شدن، یا تحصیل کردن به همراه شکل دستوری کلمه (فعل، اسم، صفت) نمایش داده می شوند. البته همان‌طور که گفتیم این ابزار مختص ترجمه کلمات نیست و می توانید هر جمله دلخواه را کپی کرده و در پنجره زبان مبداء Paste کنید تا ترجمه کامپیوتری آن در پنجره دیگر به شما نمایش داده شود. باید خاطرنشان کنیم که این ترجمه‌ها همیشه روان و دقیق نیستند، و به دلیل استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در انجام ترجمه ممکن است در برخی موارد با اشتباهات فاحشی مواجه شوید، اما برای درک موضوع کلی یک جمله یا پاراگراف از یک متن به زبانی ناآشنا قطعا مفید و کاربردی است.

ice_screenshot_20151103-160211

روش دوم: استفاده از افزونه‌های Chrome

یک روش راحت‌تر برای استفاده از این سرویس، استفاده از افزونه‌های آن در مرورگر Chrome شرکت گوگل است. برای دانلود و نصب این افزونه‌ها در مرورگر خود، کافی است به فروشگاه اپلیکیشن کروم (لینک) رفته و Google Translate را جستجو کنید. پس از یافتن افزونه مترجم کروم، گزینه Add to Chrome یا افزودن به کروم را انتخاب کنید، تا با مرورگر شما یکپارچه شده و آیکون کوچک مترجم در کنار نوار آدرس کروم اضافه شود. پس از نصب این افزونه، با وارد شدن به هر صفحه‌ای که به زبانی ناآشنا نوشته شده، می توانید برروی آیکون Google Translate کلیک کنید تا ابزار ترجمه گوگل را به راحتی در دسترس داشته باشید. با کلیک کردن برروی این آیکون یک پنجره کوچک نمایش داده می شود که امکان وارد کردن عبارت یا جمله مورد نظر را به شما می‌دهد و پس از ورود متن و فشردن دکمه اینتر، با باز کردن یک پنجره جدید ترجمه خودکار متن را به شما نمایش می دهد. اما یک گزینه دیگر، که بخصوص در استفاده از صفحات فروشگاهی کاربرد دارد، گزینه ترجمه کل صفحه است. با استفاده از این گزینه، قادر به مشاهده نسخه ترجمه‌شده کل صفحه، در همان قالب قبلی خواهید بود. برای این منظور کافی است برروی لینک Translate this page کلیک کنید، و چند لحظه صبر کنید تا نوار آبی‌رنگ مترجم گوگل در بالای صفحه وب مورد نظر نمایش داده شود. در این نوار، می توانید با کلیک کردن بروی زبان نمایش داده شده جلوی کلمه Translated to زبان ترجمه صفحه را انتخاب کنید. در این روش نیازی به تعیین زبان اصلی صفحه وجود ندارد و خود مرورگر کروم به صورت خودکار زبان مبداء را تشخیص خواهد داد. البته نیازی نیست هربار این فرآیند را تکرار کنید، و در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با مراجعه به تنظیمات مرورگر و رفتن به بخش تنظیمات پیشرفته یا Show Advanced Settings، در قسمت زبان‌ها (Languages) گزینه ترجمه صفحاتی که به زبان من نیستند یا Offer to translate pages that aren’t in a language you read را انتخاب کرده و با کلیک کردن برروی عبارت Manage Languages زبان‌های آشنای خود را انتخاب کنید تا با هربار مراجعه به صفحاتی که زبان آن‌ها برای شما آشنا نیست، گزینه ترجمه صفحه به صورت خودکار نمایش داد شود. در این منو می توانید زبان اصلی مرورگر، زبانی که دوست دارید همیشه برای آن ترجمه ارائه شود، و زبان‌های آشنا (که نیازی به ترجمه ندارند) را انتخاب کنید. برای مثال، در صورتی که تصمیم به استفاده از کروم به زبان فارسی را دارید، می توانید با رفتن به این بخش، پس از انتخاب زبان فارسی گزینه Display Google Chrome in this language یا نمایش گوگل کروم به این زبان را انتخاب کنید. در صورتی که زبان فارسی را در فهرست نمایش داده‌شده مشاهده نکردید می توانید با کلیک کردن برروی گزینه Add آن را پیدا کرده و اضافه کنید.

[تعداد: 2    میانگین: 4/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر