آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

شنبه از لک لک می گوید

شنبه در لک لک

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدت زمانیست که لک لک برای افرادی که با خرید آنلاین از سرتاسر دنیا سروکار دارند ، نامی آشنا است . برخی تنها نامش را شنیدند ، عده ای یک بار تجربه خرید با آن را داشته اند و خیلی ها پای ثابت ثبت سفارش هایش هستند.

امروز ، با اعتماد شما عزیزان و تلاش تک تک اعضای گروه لک لک ، با نزدیک شدن به تولد چهار سالگی لک لک به عنوان یک استارت آپ موفق در زمینه خرید کالا از طرف هفته نامه شنبه معرفی شدیم و پای مصاحبه آنان نشستیم و گپی دوستانه زدیم و از صفر تا صد لک لک را با آن ها درمیان گذاشتیم .
شاید برای شما هم جالب باشد تا از زبان بنیان گذار لک لک بشنوید که لک لک از کجا شروع به کار کرده و موفقیت امروزش را چگونه بدست آورده است . در ادامه آنچه را که با هفته نامه شنبه درمیان گذاشته ایم ، می توانید بخوانید .

شماره ۳۷ هفته نامه شنبه با تیتر “اکو سیستم دهه شصتی ها” منتشر شد

  می‌توانیم گفت‌وگو را از آغاز به کار «لک‌لک» شروع کنیم؛ از زمانی که ایده‌اش شکل گرفت تا زمانی که به صورت جدی به آن پرداخته‌اید؟

لک‌لک با ایده‌ای کاملا ذهنی و اتاقی که همه سهم من از آن تنها یک میز بود، آغاز شد. این اتاق را دانشکده محل تحصیلم یعنی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در اختیار من قرار داده بود. دانشکده کارآفرینی حمایت‌های خوبی از ما داشت. برخلاف بسیاری از سازمان‌ها که به جای حمایت در همان گام نخست از ما می‌پرسیدند که گردش مالی‌تان چقدر است و برخوردهای ناامیدکننده داشتند‌ اما دانشکده ساختمانی را با اجاره اندک تا شش ماه در اختیار ما قرار داد. در دانشکده در ابتدا با گروه نسک‌آور همکاری و شراکت داشتم و شراکتی که در نهایت تیمی ایجاد کرد که قبلا مدلی مانند لک‌لک را با کتاب تجربه کرده بود. اما در لک‌لک می‌خواستیم انواع و اقسام کالاها از کلاه یک نوجوان و وسایل موردنیاز جامعه دانشگاهی تا قطعات خاص صنعتی را از اقصی نقاط جهان به ایران بیاوریم؛ البته کالاها و مواردی که در چارچوب قوانین کشورمان قرار داشته باشند.

 

 

 کالایی را که مشتری به شما سفارش می‌دهد، چگونه پیدا می‌کند؟ چه آدرسی در اختیار شما قرار   می‌دهد؟  

مشتری کالای مورد نظرش را در یک سایت می‌بیند و انتخابش می‌کند و لینک این سایت را در اختیار لک‌لک قرار می‌دهد که لینک را در فرم‌های خاص در سایت ثبت می‌کنند. استعلام قیمت هم در سایت داریم. سفارش را تیم ارزیاب لک‌لک بررسی می‌کند که برابر قوانین ایران و سایر کشورها به لحاظ قوانین اسلامی ایران، قوانین گمرکی و قوانین ارسال بین‌المللی باشد.

 

پس چه دلیلی برای خرید از لک‌لک باقی می‌ماند؟

یک خریدار معمولی از لک‌لک خرید نمی‌کند. لک‌لک کالایی را می‌فروشد که در اصل‌بودنش شکی نیست؛ یعنی مصرف‌کننده دوست دارد مطمئن باشد که کفش‌اش از نایک‌.کام آمریکا آمده است و هزینه بالایش را هم می‌پردازد. یا بعضی از مشتریان ما طبیعت‌گرد هستند که وسایل خاصی نیاز دارند. مثلا همان کسی که سنجاق‌قفلی به ما سفارش داده وسایل طبیعت‌گردی‌اش با برند خاص و اصل است و می‌خواهد این سنجاق را هم با برند اورجینال داشته باشد. هستند افرادی که عاشق داشتن برندها و اجناس اورجینال هستند. من باز هم تاکید می‌کنم که ما خاص‌فروش هستیم، خیلی خاص؛ یعنی کالایی را می‌فروشیم که حتی نمایندگی یک برند در ایران هم آن کالا را ندارد چون مشتری انبوه ندارد. ما نباید این اشتباه را مرتکب شویم که همه را براساس مدل ذهنی خودمان برآورد کنیم؛ یعنی اگر ما به داشتن جنس برند علاقه نداریم این مسئله دلیل نمی‌شود که دیگران هم مانند ما باشند.

 

لک‌لک تاکنون چه رکوردهایی در ارسال کالاها داشته؟

ما رکوردهای ۴ و ۵روزه هم داشتیم که کالایی را از آمازون آمریکا خریداری کردیم و ۵روز بعد درب منزل مشتری در شهرستان تحویل داده‌ایم که حتی مشتری هم تعجب کرده است. البته به طور کلی خرید هر کالایی از هر مکانی تابع قوانین خاص خود است و نمی‌توان زمان مشخص و یکسانی ارائه کرد؛ ما معمولا بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵روز کاری برای خرید و ارسال در نظر می‌گیریم و به مشتری اعلام می‌کنیم. با توجه به تعطیلات ایران و خارج از ایران این مدت زمان تا یک ماه قابل افزایش است؛ یعنی زمان ارسال بین ۱۰روز تا چند ماه متنوع است.

 
شنبه در لک لک

 

سال ۹۲ زمان آغاز به کارتان بوده و الان سال۹۵ هستیم. چه تغییراتی در نوع سفارش‌های مردم ایجاد شده است؟

تغییر خاصی در نوع سفارش‌ها نداشته‌ایم؛ یعنی سلیقه سفارش‌ها تابعی از زمان نبوده ولی کماکان می‌توان گفت که پوشاک بیشتری ثبت سفارش را داشته و خرید از برندهای مشهور دنیا ظاهرا بیشترین جذابیت را برای مشتریان داخلی داشته است.

 شروع کار لک‌لک با چه سرمایه‌ اولیه‌ای بوده است؟

هر چهارنفرمان کلا ۷میلیون تومان سرمایه اولیه داشتیم و یک میز در یک اتاق با یک تلفن ثابت و با ارائه چند آگهی رایگان در سایت‌هایی که به صورت رایگان آگهی کار می‌کنند، کار را شروع کردیم. حتی سایت با مشکلات زیادی لانچ شد ولی من به این فکر نمی‌کردم که همه چیز از ابتدا باید عالی باشد. این تله‌ای است که بعضی از کارآفرینان دچارش می‌شوند.

 خودتان چه ارزش ریالی برای لک‌لک قائل هستید؟

بیزینسی مانند لک‌لک از مقیاس چند صد میلیون تومانی گذشته و در مقیاس میلیاردی قرار گرفته است.

چه رقبایی در بازار شما حضور دارند؟

رقیبی که واقعا جدی باشد نداریم اما رقبایی که از کانال‌های تلگرام و اینستاگرام برای انجام کارهای مشابه کار لک‌لک استفاده می‌کنند، بسیار زیاد هستند. حتی بسیاری از مشتریان لک‌لک به نوعی کالاها را برای فروش دوباره به ما سفارش می‌دهند. مجموعه‌هایی هم هستند که مسترکارت و ویزاکارت می‌فروشند و از خود ما این کارت‌ها را خریداری می‌کنند. اما ما خودمان را همبازی آنها نمی‌بینیم و رقیب قدری که ما را به چالش بکشد، نداریم. به صورت موردی می‌توانم به مجموعه‌هایی چون فونیکس شیپینگ و ایران دلیور که در شیراز است و حتی قبل از ما این کار را شروع کرده و احترام زیادی برایش قائل هستیم، اشاره کنم یا در دانشگاه تهران مجموعه‌ای وجود دارد به نام چیپ‌سفر که خیلی با انگیزه هستند.

می‌خواستم تاجر شوم

قاب‌هایی با مضمون «وان‌یکاد» و «الیس‌الله بکاف عبده» در دکور روبه‌روی میزش به چشم می‌خورد. چندین کتاب از جمله کتاب قوانین گمرکی هم در آنجا قرار داده و ماکتی از سر در دانشگاه تهران هم آنجاست. بیت شعری هم با خوشنویسی زیبا کنارشان قرار دارد: زندگی در صدف خویش گهر ساختن است. به همه اینها باید سادگی دفتر کار محمد فرمد با یک آفتاب پرنور و بالکنی که می‌گوید اگر اردیبهشت آمده بودی، پر بود از شمعدانی‌ها را اضافه کرد. متولد خرداد ۶۲ است. دبیرستان ریاضی خوانده و لیسانس مهندسی شیمی از دانشکده فنی دانشگاه تهران دارد. بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شده و تا ۳ سال در ارتباط با شرکت‌های نفت‌‌وگاز کارهای مشاوره‌ای انجام داده است. اما باز به سراغ درس و مشق آمده و در دانشگاه تهران در مقطع ارشد، کارآفرینی خوانده است. همزمان با فارغ‌التحصیلی در حوزه نفت و گاز کار کرده ولی آرام آرام از مشاوره شرکت به بخشی که تجهیزات را در پروژه‌ها تامین می‌کنند، سوق یافته است.

می توانید نسخه الکترونیکی این مطلب را در شماره 37هفته نامه شنبه مشاهده کنید : شنبه مگ

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر