آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 
پی پال

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیپال چیست؟ (معرفی و تاریخچه)

پیپال (PayPal) یکی از روش های واسطه ای پرداخت و انتقال ارز است.  پیپال شرکتی است که انتقال ارز را ازطریق شبکه داخلی آن، به صورت اکانت های پیپال که در واقع یک آدرس پست الکترونیکی است امکان پذیر می سازد. به دلیل سادگی و سرعت بالای انتقال پول توسط پیپال امروزه بسیاری از فروشگاه های اینترنتی و به طور متقابل خریداران و کاربران اینترنتی استفاده از آن را در مقایسه با دیگر روش های انتقال ارز ترجیح می دهند.

شرکت پیپال در سال 1998 تأسیس شد و مدعی است که با ایجاد سیستمی که کاربران نسبت به پول خود کنترل داشته باشند همچنان پیشرو در حوزه پرداخت های آنلاین  ارز به صورت اینترنتی می باشد. طبق آمار شرکت پیپال؛ امروزه بیش از 152 میلیون حساب فعال با تنوع 100 ارز مختلف در سیستم پیپال موجود است. امروزه پیپال روزانه حدود 9 میلیون تراکنش در بین کاربران خود دارد. کاربران می­توانند اکانت های خود را در 26 ارز مختلف ایجاد نمایند.پیپال دارای شعب و دفاتر مختلفی در سراسر جهان است؛ دفاتر مرکزی این شرکت در سنخوزه کالیفرنیا و لوکزامبورگ و سنگاپور هستند.

مزیت رقابتی پیپال ایجاد بستر مناسبی برای انتقال ارز می باشد و مدل درآمدی آن بر مبنای کارمزد انتقال ارز (Money Transfer) از حساب های بانکی به حساب پیپال و برعکس آن می باشد.

در حال حاضر اکثر فروشگاه های معتبر اینترنتی و دیگر فروشگاه های دارای کالاهای مختلف   از این حساب پشتیبانی می کنند و شما می توانید پرداخت پی پال را از طریق این حساب انجام دهید.

10

مزایای استفاده از پیپال

همان طور که اشاره شد پی پال یک حساب آنلاین اینترنتی است که از ارائه اطلاعات محرمانه مانند شماره کارت، شماره حساب و غیره به دوطرف فروشنده یا خریدار خودداری کرده و در عین حال امنیت خاطر هر دو را نیز فراهم می نماید و از این جهت بسیار مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است. از مزایای استفاده از پیپال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– سرعت بالای انتقال وجه :  به دلیل استفاده از اکانت پیپال و عدم نیاز به وصل شدن به درگاه بانکی و وارد کردن اطلاعات بانکی سرعت انتقال وجه بسیار بالا است.

– امنیت بالای انتقال وجه :  شرکت پیپال با اتخاذ تمهیدات امنیتی بالا، و فراهم کردن درخواست کنسل کردن انتقال وجه ظرف مدت معین، امنیت خاطر بالایی را برای کابران خود به منظور جابجایی وجه از طریق سیستم پیپال فراهم نموده است. عدم نگرانی از حک نشدن اطلاعات بانکی و لو رفتن اطلاعات کارت بانکی برای کاربران این سیستم اهمیت بسزایی دارد.

– سهولت انتقال وجه :  ایجاد راه واسطه ای با استفاده از ایمیل اکانت های پیپال باعث شده است انتقال وجه بسیار ساده و سریع انجام شود. درواقع علاوه بر قابلیت خرید کردن، پی پال قابلیت های دیگری هم در اختیار کاربرانش قرار می دهد. به عنوان مثال شما می توانید به راحتی و تنها با داشتن ایمیل فردی که با آن اکانت پی پال ساخته است، به حسابش پول منتقل کنید و این انتقال ارز به صورت آنی انجام شده و کارمزد کمی بابت این انتقال ارز از فرستنده کسر می شود.

 معایب استفاده از پیپال 

پیپال در عین داشتن مزایای بسیار برای کاربران خود دارای محدودیت ها و معایبی نیز در استفاده می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– تأخیر در انتقال موجودی پیپال به حساب بانکی  :  برای انتقال موجودی اکانت پیپال به حساب بانکی بسته به بانک مورد نظر تأخیر وجود دارد، لذا در صورت نیاز سریع به انتقال موجودی حساب پیپال به حساب بانکی خودتان باید این نکته را مدنظر داشته باشید.

– کارمزد آن در مقایسه با استفاده از کارت های بانکی :  به دلیل استفاده از خدمات شرکت پیپال درصد کوچکی از تراکنش هایی که از طریق این سیستم جابجا می شوند را کارمزد خود در نظر گرفته است که انتخاب این روش در مقایسه با استفاده از کارت های اعتباری با هزینه بیشتری همراه است.

– عدم ارائه خدمات به کاربران داخل ایران : شرکت پیپال آمریکایی است و پس از اعمال تحریم های گسترده ایران از سوی آمریکا، شرکت پیپال نیز به هیچ وجه به کاربران داخل ایران خدمات ارائه نمی کند. پس دقت داشته باشید اگر می خواهید از خدمات پیپال در داخل ایران استفاده نمایید، حتما باید از IP غیر ایران استفاده نمایید و به هیچ وجه نباید در خرید ها و پرداخت های خود اثری از ایران باشد وگرنه اکانت شما بلاک خواهد شد.

– قوانین خاص ومنحصر به فرد شرکت پیپال :  شرکت پیپال به دلیل وضع قوانین محکم امنیتی برای کاربران خود بعضاً قوانینی دارد که باعث بروز مشکلات خاص می شود. برای مثال در صورتی که بخواهید پرداخت خود که مدتی از آن گذشته است را کنسل نمایید و درخواست عودت مبلغ داشته باشید، علاوه بر آن که در طی مدت زمان معینی از پرداخت می توانید این کار را انجام دهید، پس از باز کردن پرونده برای عودت مبلغ، اکانت پیپال شما به طور موقت مسدود خواهد شد تا مبلغ بررسی پرونده مورد نظر انجام شود. در طول این مدت امانت شما بسته خواهت بود و امکان استفاده از آن و یا حتی انتقال موجودی داخل آن به حساب بانکی خود را نخواهید داشت.

در خریدهای اینترنتی پیپال  این امکان را فراهم می کند که کارمزد خود را از فروشنده دریافت نماید و بدین ترتیب آرامش خاطر بیشتری را برای خریدار فراهم می آورد. کارمزد پیپال با توجه به افزایش مبلغ کاهش می یابد و فروشندگان ترجیح می دهند مبالغ خرید نهایی را تجمیع نمایند تا کارمزد کمتری را بپردازند.

 

مکانیزم های امنیتی پیپال

همانطورکه اشاره شد یکی از مزیت های ترجیح پیپال در بین کاربران علاوه بر سرعت بالای انتقال ارز، امنیت بالای آن است. پیپال این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند تا بدون دسترسی به مشخصات کارت های اعتباری همدیگر؛ انتقال ارز انجام دهند.

پی‌پال از ضوابط و قوانین بسیار سخت و دقیق مالی جهت حفظ امنیت و آرامش خاطرکاربران برخوردار است تا از پول شویی و انتقال درآمدهای غیرمشروع جلوگیری کند این سرویس با بهره گیری از بهترین متخصصین در تمام زمینه های کاری خود توانسته جلوی پرداختهای ناخواسته از حساب شما را بگیرد.

پیپال این قابلیت را فراهم کرده است که خریدار تا 40 روز نسبت به پرداخت خود بتواند ادعای عودت پول نماید (Claim). در صورتی که فروشنده به هر دلیل نتواند رضایت خریدار را فراهم نماید خریدار می تواند درخواست عودت مبلغ خود را داشته باشد و پرونده ای در پیپال باز می شود. اگر فروشنده نتواند مدارک مستدل و قانع کننده ای به پیپال ارائه دهد مبلغ به خریدار عودت داده می شود.

استفاده از پیپال در ایران

شرکت پیپال نیز همانند بسیاری دیگر از بانک ها و موسسات پولی اعتباری؛ کاربران داخل ایران را تحریم نموده است و به همین علت استفاده از اکانت پیپال در داخل ایران باید با ملاحظات زیادی همراه باشد. در سال های اخیر بسیاری از کاربران ایرانی به علت عدم آشنایی با این محدودیت ها دچار مشکلات فراوانی شده اند و مبالغ آنها توسط شرکت پیپال بلوکه شده است. با توجه به این که پیپال به کاربران داخل ایران خدمات ارائه نمی دهد لازم است با این ضوابط آشنا باشید تا دچار مشکل مضاعف نشوید.

برای استفاده از پیپال ابتدا لازم است IP خود را به IP غیر از ایران تغییر دهید. مراقب باشید که برخی از وی پی ان ها ضعیف هستند و امکان شناسایی IP را فراهم می کنند. همچنین نکته دیگر آن است که در استفاده از پیپال در طول زمان نباید IP شما مرتباْ تغییر کند که موجبات حساسیت را فراهم سازد.

یکی از موارد امنیتی پیپال آن است که در مواردی که به تاییدیه محل اقامت شما شک داشته باشد فورا حساب شما را مسدود نموده و از شما درخواست می کند مدارکی جهت تایید محل سکونت خود ارسال نمایید. همان طور که اشاره شد بهتر است حساب پی پال خود را بر اساس مدارک محکم و یک شخص حقیقی در خارج از ایران تشکیل دهید تا در چنین مواردی مشکلی برای شما ایجاد نشود. زیرا در صورتی که این مدارک به طور کامل مورد پذیرش واقع نشود ممکن است از طرف پی پال با شما تماس تلفنی بر قرار شود تا از هویت شما اطمینان حاصل شود. اگر شماره تماس شما غیرحقیقی باشد همیشه این ریسک وجود دارد که ممکن است حساب شما با مشکل انسداد رو به رو شود  و شما برای رفع آن با مشکلات بسیاری روبرو شوید. همچنین شما ممکن است بنا به مسایل امنیتی مانند حک شدن اطلاعات حساب و غیره نیاز به بستن و یا معلق کردن حساب داشته باشید که در این صورت بازهم پی پال از شما مدارک شناسایی معتبر می خواهد.

اگر چه پیپال دارای امنیت بالایی در تأمین خاطر برای خریداران است اما شما بهتر است قبل از اقدام به خرید و پرداخت از طریق پیپال در مورد سایت و فروشگاهی که می خواهید از آن خرید نمایید اطمینان حاصل کنید. برای این منظور لازم است   نحوه اعتماد به سایت های خارجی  را در نظر داشته باشید.

برای خرید های اینترنتی با استفاده از پیپال شما به راحتی می توانید هم از شارژ داخل اکانت پیپال خود و هم از کارت اعتباری متصل به اکانت پیپال خود استفاده نمایید. پرداخت های پیپالی برخی به طور مستقیم به درگاه پیپال وصل می شوند و شما با وارد کردن اطلاعات اکانت خود می توانید پرداخت خود را انجام دهید و برخی نیز با ارسال صورت حساب پیپالی (PayPal Invoice) به ایمیل شما انجام می شوند. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از پرداخت حتما IP خود را چک نمایید  اطمینان حاصل نمایید.

شما برای خرید از اکثر فروشگاه های اینترنتی بخصوص فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند ایبی (EBay) می توانید از روش پرداخت پیپال استفاده نمایید. لازم به ذکر است با توجه به ادغام ایبی و پیپال کلیه اکانت های این دو به هم لینک شده اند و این باعث سهولت بیشتر خرید از ایبی از طریق پیپال می شود.

[تعداد: 12    میانگین: 2.8/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر

یک نظر