آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

همه‌ چیز در مورد دستگاه پخش فیلم آپارات (تاریخچه+ انواع+ مشخصات+ فیلم‌ها و لوازم جانبی)

همان‌طور که می‌دانید آپارات به نوعی از دستگاه‌های نوری و مکانیکی گفته می‌شود که برای پخش فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه، دارای این قابلیت و توان است که بتواند یک فیلم ویدئویی پردازش ‌شده و چاپ ‌شده را با استفاده از یک منبع نوری، بزرگ‌نمایی کند و سپس آن فیلم را بر روی پرده به نمایش در آورد تا تمامی حاضران بتوانند تصاویر پخش ‌شده را دریافت نمایند.
58بعضی از افراد به این نوع از دستگاه‌های پخش کننده فیلم، دستگاه فیلم پروژکتور می‌گویند و در برخی از مواقع نیز این سیستم‌ها، مووی پروژکتور نامیده می‌شوند. لازم است بدانید که به فردی که وظیفه اپراتوری این دستگاه‌ها را برعهده دارد آپارات چی گفته می‌شود. در حال حاضر استفاده از این سیستم‌ها، در عرصه آموزش و سرگرمی رواج قابل‌ توجهی پیدا کرده‌ است. از طرف دیگر، با استفاده از این امکانات، می‌توان به عرصه‌های تجاری و بازرگانی نیز وارد شد و مفاهیم و مطالب مورد نظر را به راحت‌ترین شکل ممکن به مخاطبان انتقال داد. هم‌چنین با بکارگیری این سیستم‌ها می‌توان مراسم‌ها و جشن‌های مختلفی را برگزار نمود و تصاویر مورد نظر را با ابعادی بزرگ به نمایش درآورد.

تاریخچه دستگاه پخش فیلم آپارات
لازم است بدانید که اولین فیلم پروژکتور، زئو پراک سیسکو نام داشت و در سال ۱۸۷۹ میلادی، توسط مخترع انگلیسی که ادوارد مای بریج نام داشت، ساخته شد. این دستگاه قادر بود تصاویر مختلف را از طریق دیسک‌های شیشه‌ای و چرخانی که در تولید آن به کار رفته بودند، پخش کند. نکته قابل ذکر در این زمینه پخش تصاویر با سرعت بالا بود. در حقیقت، می‌توان گفت توالی سریع تصاویر توسط این سیستم‌ها، موجب می‌شد تا در بیننده، نوعی احساس حرکت ایجاد شود. پس ‌از این رویداد در سال 1888 میلادی، فرد دیگری به نام لویی لو پرنس، دستگاهی را تولید نمود که از شانزده لنز به وجود آمده بود.
این سیستم، ترکیبی از یک دوربین فیلم‌برداری به همراه پروژکتور بود. بنابراین با استفاده از این دستگاه، می‌توانستند تصاویر متحرک را ضبط نمایند. لویی لو پرنس از این دستگاه استفاده کرد و برای اولین ‌بار، تصاویر متحرک فیلم خود را با عنوان چشم ‌انداز باغ روندهی، ایجاد نمود. در حقیقت می‌توان گفت این فیلم یک فیلم صامت و کوتاه بود که با عنوان اولین ویدئوی بازمانده در سراسر جهان به شمار می‌رود. با این ‌وجود، برادران لومیر، اختراع اولین دستگاه پخش فیلم آپارات و یا پروژکتور را به نام خود ثبت کردند. فیلم این دو برادر، در سال 1894 میلادی، با عنوان کارگران در حال خروج از کارخانه‌ی لومیر ساخته شد. لازم است بدانید که این نوع از فیلم‌ها با استفاده از دستگاه پخش فیلم به روی پرده‌ای بزرگ با ابعاد 16 در 21 متر به نمایش درمی‌آمد.

انواع دستگاه پخش فیلم آپارات
دستگاه پخش فیلم آپارات دارای انواع و اقسام مختلفی است. این نوع از دستگاه‌های پخش کننده فیلم، به ‌طورکلی، سیستم‌هایی برای پخش فیلم‌های 8 میلی‌متری و یا سوپر 8 میلی‌متری و یا فیلم‌های 16‌ میلی متری و 35 میلی‌متری به شمار می‌روند.
از طرف دیگر لازم است بدانید که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده، انواع مختلف این سیستم‌ها را در ابعاد و قطع مختلف، تولید کرده و روانه بازار مصرف نموده‌اند. لازم است بدانید که از میان این محصولات، برخی توانسته‌اند معروفیت و محبوبیت بیشتری را در سراسر جهان کسب نمایند.
از جمله مدل‌های معروف این سیستم‌ها، می‌توان مدل و یا برند بل اند هول Bell & Howell را نام برد که از جمله مشهور ترین و مدرن‌ترین آپارات‌ها و دستگاه‌های پخش کننده سوپر 8، محسوب می‌شوند. مدل و یا برند سان کیو Sankyo از دیگر دستگاه‌های پخش فیلم آپارات برای فیلم‌های سوپر 8 به شمار می‌رود. هم‌چنین از دیگر مدل‌های این نوع از سیستم‌های پخش فیلم، می‌توان به مدل بول اکس Bolex اشاره کرد که با استفاده از این سیستم نیز فیلم‌های سوپر 8 را می‌توان پخش کرد.
برند یومیگ Eumig اتریش، از دیگر برندهای مشهور فیلم‌های سوپر 8 به شمار می‌رود. مدل سارس Saars نیز از دیگر دستگاه‌های پخش فیلم آپارات برای به نمایش درآوردن فیلم‌های 8 میلی‌متری است. کمپانی کداک Kodak نیز به تولید این دسته از سیستم‌های پخش فیلم برای فیلم‌های 16‌ میلی متری اقدام نموده ‌است. از دیگر برندهای دستگاه پخش فیلم آپارات می‌توان به برند ال مو Elmo اشاره کرد که برای نمایش دادن فیلم‌های 16‌ میلی متری از این دستگاه استفاده می‌شود. از دیگر انواع این دستگاه‌ها می‌توان آپارات و سیستم پخش فیلم چینون CHINON را نام برد. لازم به ذکر است که این دسته از آپارات‌ها به وسیله کشور ژاپن تولید شده و به بازار مصرف ارائه گشته‌اند.

مشخصات دستگاه پخش فیلم آپارات

  • آپارات رینوکس RAYNOX
    این نوع از دستگاه‌های پخش کننده فیلم، در سال 1969 میلادی، در کشور ژاپن ساخته شده‌اند. لازم است بدانید که این سیستم‌ها دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند و از طرف دیگر برای به نمایش درآوردن فیلم‌های هشت میلی ‌متری بسیار مناسب‌اند. سیستم پخش فیلم رینوکس، دارای این توان و ظرفیت است که تا چهار صد فوت حلقه را به نمایش درآورد و از طرف دیگر این سیستم دارای کادر شمارنده نیز هست. وضوح تصاویر با استفاده از این دستگاه‌های پخش فیلم، 640 در 360 است. همچنین لازم به ذکر است که ابعاد این نوع از سیستم‌ها 160 در 240 در 290 است. وزن این دستگاه‌ها نیز، در حدود سه کیلوگرم است.
  • آپارات ایکی EIKI
    کمپانی و یا شرکت ایکی که به آن اکی نیز گفته می‌شود، عنوان یک شرکت صنعتی و با مسئولیت محدود است. لازم است بدانید که این شرکت در کشور ژاپن قرار گرفته‌ است و پروژکتورهای ال‌ سی‌ دی، ای ال ‌پی و… را به همراه لوازم جانبی مربوط به هر یک، طراحی و تولید می‌نماید و به بازار مصرف ارائه می‌کند. از طرف دیگر لازم به ذکر این نکته است که این شرکت، در حال حاضر، پروژکتورهای آموزشی سقفی را نیز تولید می‌کند. از دیگر محصولات ساخت این برند می‌توان به آپارات و یا دستگاه پخش فیلم اشاره کرد. نکته دیگری که باید در این مورد به آن اشاره شود این است که این کمپانی، در طراحی و ساخت آپارات‌ها و سیستم‌های پخش فیلم شانزده ‌میلی ‌متری، دارای تخصص ویژه است.
  • آپارات المو ELMO
    همان‌طور که می‌دانید المو، عنوان یک شرکت الکترونیکی و اپتیک است که در کشور ژاپن واقع شده ‌است. این شرکت در حال حاضر به تولید تجهیزات دوربین مدار بسته و پروژکتورهای مختلف و هم‌چنین دیگر انواع دستگاه‌های ارائه‌دهنده تصاویر اشتغال دارد. لازم است بدانید که این کمپانی در سال 1970 میلادی و در این دهه، به دلیل تولید سری پروژکتورهای سطح بالا و با کیفیت سوپر هشت میلی ‌متر در جهان، شناخته شد. هم‌چنین لازم است بدانید که این شرکت، اولین پروژکتور شانزده‌ میلیمتری خود را که مدل A نام داشت در سال 1927 میلادی، به بازار مصرف ارائه کرد و سپس به تولید انواعی از آپارات‌های پخش کننده فیلم و دوربین‌های سوپر هشت مشغول شد.

معرفی انواع فیلم‌ها
همان‌طور که می‌دانید عرض و یا پهنای فیلم‌ها را با واحد سنجش میلی ‌متر، اندازه‌گیری می‌کنند و به آن قطع و یا اندازه فیلم نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که در حال حاضر، عرض‌های استاندارد فیلم‌ها عبارت‌اند از فیلم‌های 8 میلی‌متری، فیلم‌های 16 ‌میلی متری، فیلم‌های 35 و 65 میلی ‌متری و فیلم‌های 70 میلی‌ متری.
به ‌طور معمول، هر چه قطع و اندازه این فیلم‌ها بزرگ‌تر باشد، تصویر ارائه‌ شده بر روی پرده نیز، شفافیت و وضوح بیشتری خواهد داشت. در ادامه به معرفی انواع فیلم‌های قابل استفاده در دستگاه‌های پخش فیلم اپارات خواهیم پرداخت.

  • فیلم هشت میلی‌متری
    همان‌طور که می‌دانید کوچک‌ترین اندازه فیلم در عرض 8 میلی ‌متر تهیه و تولید می‌شود. در حال حاضر بیشترین میزان استفاده از فیلم‌های 8 میلی‌متری در تولید محصولات آماتور و آموزشی است. چراکه این فیلم‌ها هم‌ قیمت ارزان‌تری دارند و هم کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است. اما از طرف دیگر لازم است بدانید که کیفیت این نوع از فیلم‌ها چندان جالب ‌توجه نیست. هم‌چنین صدای آن‌ها نیز کیفیت بالا و مطلوبی ندارد. این نوع از فیلم‌ها می‌توانند در هر یک فوت، هشتاد قاب را جای دهند.
  • فیلم 8 میلی‌متری سوپر
    فیلم‌های هشت میلی‌متری سوپر از دیگر انواع فیلم‌هایی بودند که در دستگاه پخش فیلم آپارات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این دسته از فیلم‌ها از سال 1966 میلادی، به‌ جای فیلم‌های هشت میلی‌متری و معمولی ساخته شدند و روانه بازار مصرف گشتند. در تولید این نوع از فیلم‌ها از سوراخ‌های حاشیه‌ای کوچکی استفاده‌ شده است. بنابراین این نوع از محصولات می‌توانند قاب و تصویر بسیار بزرگ‌تری را به نمایش در آورند. لازم است بدانید که این فیلم‌ها در حالت کلی، می‌توانند تا پنجاه درصد، فضای تصویری بیشتری را نسبت ‌به فیلم‌های 8 میلی ‌متری و معمولی ایجاد نمایند. از آنجایی‌ که سطح تصویر این فیلم‌ها بسیار بالاتر است، وضوح تصویرشان نیز به همین میزان بالاتر و با کیفیت‌تر است. لازم به ذکر است که در فیلم‌های 8 میلی‌متری سوپر، در هر یک فوت، هفتاد و دو قاب، وجود دارد. این فیلم‌ها در حال حاضر به وسیله فیلم ‌سازانی که غیرحرفه‌ای هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخی از افراد نیز از این فیلم‌ها برای تولید محصولات آموزشی و صنعتی حرفه‌ای، استفاده می‌کنند.
  • فیلم 16 میلی‌متری
    فیلم 16 ‌میلی متری از دیگر انواع فیلم‌هایی است که در دستگاه پخش فیلم آپارات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از فیلم‌ها در سال 1923 میلادی، روانه بازار مصرف شدند. فیلم‌ سازان آماتور، بیشترین افرادی بودند که از این سیستم‌ها استفاده کردند. ارزان ‌قیمت بودن و هم‌چنین کار کردن ساده با آن‌ها، از جمله مزایا و ویژگی‌های قابل‌توجه این دسته از فیلم‌ها به شمار می‌رفت. از طرف دیگر لازم است بدانید که فیلم‌های 16 ‌میلی متری نسبت ‌به دیگر انواع فیلم‌ها، امکانات قابل ‌توجهی نیز داشتند. بنابراین فیلم‌ سازان حرفه‌ای نیز می‌توانستند از این محصولات استفاده کنند. در شرایط فعلی، از این فیلم‌ها در تولید محصولات صنعتی و دولتی، آموزشی، مستند و تجربی و… استفاده می‌شود. درحال حاضر، فیلم‌های 16 میلی ‌متری، کیفیت قابل ‌توجهی پیدا کرده‌اند. بنابراین بسیاری از افراد با استفاده از این محصولات، فیلم‌های بلند داستانی نیز می‌سازند و سپس نسخه سی و پنج میلی‌متری از آن تهیه می‌کنند تا برای نمایش مناسب باشند.
  • فیلم 16‌ میلی متری سوپر
    فیلم‌های 16 ‌میلی متری سوپر، در سال 1971 میلادی، به بازار وارد شدند. این دسته از محصولات نسبت ‌به فیلم‌های 16 ‌میلی متری معمولی، چهل درصد، فضای تصویری بیشتری داشتند. بنابراین قادر به نمایش و ارائه‌ی تصاویری عریض و با پهنای مناسب بودند. در حال حاضر نیز از این سیستم‌ها استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را به نسخه 35 میلی ‌متری تبدیل کرد.
  • فیلم 35 میلی‌متری
    فیلم‌های 35 میلی‌ متری از جمله محصولات بسیار مناسب برای فیلم ‌سازی حرفه‌ای به شمار می‌روند. بیشتر فیلم‌های سینمایی، به‌ صورت 35 میلی ‌متری ساخته می‌شوند. این ‌دسته از فیلم‌ها دارای چهار سوراخ حاشیه در دو طرف خود هستند. از طرف دیگر در هر فوت از این محصولات، شانزده قاب وجود دارد. این نوع از سیستم‌ها برای اولین‌ بار توسط شرکت ادیسون EDISON و هم‌چنین ایستمن کداک EASTMAN KODAK در سال 1899 میلادی، به بازار مصرف، ارائه شدند.
  • فیلم 65 میلی‌متری
    این دسته از محصولات، بسیار عریض‌تر از فیلم‌های 35 میلی‌متری هستند. از طرف دیگر، فضای تصویری این نوع از محصولات چهار و یا پنج برابر بیشتر از فیلم‌های 35 میلی‌متری معمولی است. بنابراین این دسته از فیلم‌ها قادرند تصاویر بهتر و با کیفیت بیشتر و با تفکیک رنگ بالاتری را به وجود آورند. اما از طرف دیگر هزینه و مشکلاتی در هنگام فیلم‌برداری با این محصولات وجود دارد. بنابراین در عمل، استفاده از این فیلم‌ها بسیار کم‌تر است.
  • فیلم 70 میلی‌متری
    این اندازه و قطع، عریض‌ترین فیلم در صنعت فیلم‌ سازی به ‌ویژه فیلم‌ سازی تجاری به شمار می‌رود. بنابراین و به ‌طور معمول، از این نوع از فیلم‌ها برای ساخت نسخه‌های اکران فیلم‌های بسیار مهم و با شکوه و یا حماسی و بسیار پرخرج استفاده می‌کنند. لازم به ذکر این نکته است که فیلم‌های 70 میلی‌متری، عرضی دو برابر عرض فیلم‌های سی و پنج میلی‌متری دارند. از طرف دیگر تصاویر را در پرده عریضی به نمایش در می‌آورند. بنابراین وقتی چنین فیلمی بر روی پرده به نمایش در می‌آید، تصاویری با وضوح بسیار بالا و شفافیت قابل ‌توجه به مخاطبان ارائه می‌شود. در حال حاضر، روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن می‌توانند تصویر فیلم‌های 35 میلی‌متری را بزرگ کنند و آن‌ها را به نسخه‌ی 70 میلی‌متری تبدیل نمایند. این کار باعث می‌شود تا از میزان هزینه‌های بسیار بالایی که در هنگام ساخت فیلم با فیلم‌های 70 میلی‌متری ایجاد می‌شود، کاسته گردد.

خدمات سایت لک لک
جهت تکمیل کلکسیون خود می‌توانید فیلم‌های مورد نظرتان را در سایت‌های فروشنده‌های خارج از کشور پیدا کنید، لینک آن‌ها را در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید و ثبت سفارش خود را تکمیل کنید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 36    میانگین: 2.4/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر