آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 
خرید PLC

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی plc و کاربردهای آن در صنعت

کنترل گر منطقی برنامه پذیر که به آن plc نیز گفته می‌شود، عنوان یک رایانه با ریزپردازنده است. این محصول، صفحه کلید و یا موس و مانیتور نداشته و به طور ویژه برای کاربرد در محیط‌های صنعتی بسیار سخت تولید شده است. این محصول موارد و کاربردهای فراوانی داشته و از امکان مقاومت در برابر درجه‌های حرارت شدید، ارتعاشات زیاد، رطوبت و سر و صدای الکتریکی برخوردار بوده و وظیفه دارد بر تعداد زیادی حسگر و یا سنسور و محرک، کنترل و نظارت دقیق داشته باشد. حرید PLC

در حال حاضر انواع مختلفی از این سیستم‌ها توسط برندها و شرکت‌های سازنده گوناگون تولید شده و در بازار وجود دارند. پس اگر تمایل به خرید plc دارید بهتر است در ابتدا انواع این محصولات را شناخته و با نحوه عملکرد آن‌ها آشنایی کافی به دست آورید.
به همین دلیل در این مقاله به معرفی plc در انواع مختلف خواهیم پرداخت و کاربردهای این محصول در صنعت را مرور و بررسی خواهیم کرد .

انواع plc

پیش از معرفی انواع پی ال سی بهتر است بدانید که plc کوتاه شده و مخفف عبارت programmable logic controller بوده و در معنای فارسی کنترل گر منطقی برنامه پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات را می‌توان نوعی کامپیوتر دیجیتال صنعتی به شمار آورد.
با استفاده از این ابزار شما می‌توانید تمامی فعالیت‌هایی را که نیاز به کنترل دارند به دقت برنامه‌ریزی کرده و بدون خطا و یا به همراه خطایابی شبکه و به سادگی انجام دهید. به طور کلی می‌توان پی ال سی‌ها را نوعی جایگزین مناسب برای کنترل پنل‌های دستی به شمار آورد که به رله‌های منطقی وابسته‌اند.
این محصولات انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاربردهای خاص و عملکرد ویژه‌ای طراحی و تولید شده‌اند. از انواع مختلف این محصولات در صنایع فولاد، صنعت خودروسازی، صنعت شیشه، کاغذ سازی، تولید سیمان، صنایع شیمیایی و بخش‌های مربوط به انرژی، استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید.
در صنعت حمل و نقل نیز از این تجهیزات استفاده شده و توسط آن‌ها به نظارت دقیق بر سیستم کنترل ایمنی و کار پله‌های برقی و بالابرها اقدام می‌گردد.

پیش از انتخاب و خرید این محصولات باید به چند فاکتور اساسی دقت داشته باشید. از جمله این فاکتورها می‌توان به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های آن‌ها اشاره کرد و یا سرعت اجرای برنامه‌ها را نام برد. همچنین باید تعداد کانترها و تایمرهای این تجهیزات را نیز در نظر بگیرید.
این قطعات را به طور کلی در چهار دسته اصلی مینی و یا کوچک، کامپکت، ماژولار و رک دسته بندی می‌کنند. اما می‌توان آن‌ها را از لحاظ برند سازنده نیز طبقه بندی کرد. در ادامه به معرفی برخی از انواع این محصولات خواهیم پرداخت و موارد اصلی کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون را برخواهیم شمرد.

مینی پی ال سی mini plc

به این نوع از تجهیزات پی ال سی کوچک نیز گفته می‌شود. این نوع از کنترل گرهای منطقی و برنامه پذیر در واقع به شکل مینیاتوری و بسیار کوچک طراحی و تولید شده‌اند.
بیشترین موارد کاربرد این تجهیزات در صنایع کوچک بوده و با هدف کمک به بخش‌های رایانه‌ای و تازه تاسیس و به منظور کنترل مواد در بخش اتوماسیون به وجود آمده‌اند. این محصولات در واقع نوعی رایانه کوچک بوده و در اتوماسیون‌های اداری از قبیل خطوط مونتاژ در کارخانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اما می‌توان از آن‌ها در بخش‌های روشنایی ساختمان‌های کوچک نیز استفاده کرد. این تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکردی کاملا مشابه با پی ال سی‌های معمولی دارند.
با این تفاوت که تعداد خروجی‌ها و ورودی‌های آن‌ها کمتر است. این تجهیزات ساختار ساده‌تری نیز داشته و به مدت زمانی اندک برای انجام فعالیت‌های خود نیاز پیدا می‌کنند.
در حالت معمول plcهای کوچک و یا مینی به همراه دو یا چند ورودی و خروجی طراحی شده و به بازار مصرف ارائه می‌گردند. در فرایند طراحی و ساخت این محصولات از زبان برنامه نویسی به شیوه نردبانی استفاده شده و از دستورات نمادین برای برنامه‌ریزی آن¬ها استفاده می‌کنند .‏

پی ال سی کامپکت Compact plc

یکی دیگر از انواع پرکاربرد پی ال سی‌ها، پی ال سی کامپکت است. به این نوع از تجهیزات plc مجتمع نیز گفته می‌شود. اندازه و ابعاد این محصولات از مینی پی ال سی‌ها اندکی بزرگتر است. از سوی دیگر اجزای تشکیل دهنده آن‌ها از قبیل ورودی‌ها و خروجی‌ها، منبع تغذیه و … درون یک جعبه جای گرفته‌اند.
همین عامل نیز سبب می‌شود تا شما نتوانید ورودی و خروجی آن‌ها را تغییر دهید. اما با این حال این امکان را دارید که در صورت نیاز درگاه‌های بیشتری به آن اضافه کنید. این محصولات از تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها تا ۳۰۰ عدد برخوردار شده و لذا می‌توانید از آن‌ها در پروژه‌های صنعتی نه چندان وسیع استفاده کنید.
در بسیاری از موارد در فرایندهای هوشمند سازی ساختمان‌ها از این محصولات استفاده کرده و یا آن‌ها را در اتوماسیون‌های کارخانه‌ها به کار می‌گیرند .

پی ال سی ماژولار Modular plc

پی ال سی‌های ماژولار را می‌توان یکی از پرکاربردترین انواع این محصولات به شمار آورد. شرکت‌های سازنده این تجهیزات، تمامی اجزا و عناصر و المان‌های تشکیل دهنده آن‌ها را به طور کامل از یکدیگر تفکیک و جداسازی کرده‌اند. پس شیوه سازماندهی و ساختار آن‌ها مخالف و متضاد با نوع کامپکت است.
حتی اگر این اجزا و المان‌ها در کنار یکدیگر جای گرفته باشند باز هم هیچ گونه ارتباطی میان آن‌ها به چشم نخواهد خورد.
این محصولات از تعداد ورودی و خروجی‌های بسیار زیادی پشتیبانی به عمل آورده و می‌توانند تا ۲۰۰۰ ورودی و خروجی را در بر بگیرند. به همین دلیل این نوع از کنترل گرهای منطقی و برنامه پذیر را می‌توانید در پروژه‌های صنعتی بسیار بزرگ مورد استفاده قرار دهید .

پی ال سی رک Rak plc

این محصولات با ورودی‌ها و خروجی‌های بسیار زیادی طراحی شده و روانه بازار مصرف شده‌اند. این تعداد ممکن است به ۵ هزار عدد هم برسد. به همین دلیل یکی از مهمترین موارد مصرف و کاربردهای این تجهیزات در پروژه‌های بسیار وسیع صنعتی است.
نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که ورودی‌ها و خروجی‌های به کار رفته در ساختار این تجهیزات به یک ماژول مرکزی مرتبط می‌شوند.
از این تجهیزات در پروژه‌های پالایشگاهی استفاده‌های فراوانی به عمل آمده و یا می‌توانند از آن‌ها در پتروشیمی‌ها استفاده کنند. به طور کلی این نوع plcها برای کاربرد در صنایع بسیار حساس مناسب به نظر می‌رسند .
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر