آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

چطور به سایت های خارجی اعتماد کنیم

اعتماد

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

یکی از نگرانی هایی که اغلب کاربران اینترنت در خرید های اینترنتی با آن مواجه اند اعتماد به سایت های خارجی یا فروشنده ای است که کالای مورد نظر آن ها را ارائه کرده است. برای ما کاربران ایرانی که در شرایط فعلی با انواع روش های میانبر و بعضاً غیر رسمی خرید های خارجی خود را انجام می دهیم و در صورت بروز ضرر و زیان دستمان از مراجع بین المللی و بررسی شکایت کوتاه است حال اهمیت این موضوع دو چندان می شود. تصور کنید با صرف هزینه های سنگین دلاری پرداخت هزینه پست و گمرک و کارمزد و صرف زمان چند هفته ای کالای خود را دریافت کرده اید. بسته را باز می کنید و درمیابید فروشنده کالایی اشتباه یا بسیار کم کیفیت تر از آنچه در وبسایت مشاهده کرده بودید را به شما تحویل داده است. به دلیل تحریم ها ممکن است نتوانید کالا را از ایران به مقصد آمریکا پست نمایید. حتی اگر این کار شدنی باشد، هزینه برگشت کالا را چه کسی متقبل خواهد شد؟ آیا اصلا فروشنده خواهد پذیرفت کالای شما را پس بگیرد؟ اگر فروشنده از این کار سرباز زد شما چه ابزاری برای فشار در اختیار دارید و اصلاً چه کسی از شما حمایت خواهد کرد؟ مسائلی از این دست و کیفیت پاسخ فروشگاه های اینترنتی به این پاسخ ها یکی از وجوهی است که وبسایت ها را متمایز می کند. خرید از فروشندگان معتبر و قابل اعتماد و سایت هایی که به خوبی از خریداران حمایت می کنند همیشه ساده تر و عقلانی تر از درگیر شدن با افراد سودجو و چالش هایی است که پس از خرید ممکن است با آن رو به رو شوید. این که چه فروشندگانی قابل اعتماد هستند و یا اعتماد به سایت های خارجی بر چه اساس است،  موضوعیست که در این مقاله بدان می پردازیم.

اعتبارسنجی سایت ها

روش ها و ابزارهای مختلفی در اختیار شماست تا با استفاده از آن ها اعتماد به سایت های خارجی را ارزیابی نموده و میزان اعتبارسنجی سایت ها را بررسی کنید. در ادامه به این موارد اشاره می شود:

پشتیبانی از گواهی امنیت

این نوع گواهینامه ها نشان می دهند تراکنش های مالی در سایت امن هستند یا خیر. از این رو بهتر است از سایتی استفاده کنید که بتوانید گواهی SSL، یا برچسب هایی مانند VeriSign ،Trust Commerce ،BBBOnline Seal را معمولاً در بخش پایین سایت (footer) سایت ببینید. اگر گواهی SSL در وبسایتی وجود داشته باشد بدین معنی است که در آدرس بار، نام سایت به جای http با httpشروع می شود.

پشتیبانی از درگاه اینترنتی

اینکه یک فروشگاه از چه روش هایی برای پرداخت شما پشتیبانی می کند می تواند روش دیگری برای ارزیابی غیر مستقیم اعتبارسنجی سایت ها باشد.  میزان اعتماد به سایت های خارجی و فروشگاه هایی که درگاه بانکی مستر (Master) یا ویزا (Visa) دارند یا از پی پال (Paypal) پشتیبانی می کنند در مقایسه با فروشگاه هایی که شماره حساب شخصی ارائه می کنند و شما می بایستی مستقیماً به حساب آن ها واریز نمایید بیشتراست.

داشتن فروم و بخش مقالات

وجود فروم ها (Forum)، بخش پرسش و پاسخ یا بخش مقالات و کیفیت این بخش ها نشان دهنده میزان توجه فروشگاه به مشکلات احتمالی مشتریان، تعهد به رفع آن ها و تسلط فروشگاه بر محصول و خدماتی است که ارائه می کند. در فروم ها مشتریان مختلف به سادگی تجربیات و اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند و از این رو محل مناسبی است که شما بتوانید ارزیابی خوبی از کیفیت خدمات دهی سایت به دست آورید.

داشتن ساز و کار هنگام بروز مشکل

این احتمال وجود دارد که در فرآیند خرید شما دچار مشکل شوید. مثلاً با پیام های خطای نامفهومی رو به رو شوید یا مبلغ از حساب شما کم شود در حالیکه خرید ناموفق است. این که در چنین شرایطی چه سازوکاری در یک فروشگاه برای پشتیبانی و حل مسأله مشتری پیش بینی شده است نشان دیگری از میزان حرفه ای بودن یک فروشگاه و نحوه اعتبار سنجی سایت ها می باشد. امکان چت آنلاین، پیغام های معنی دار برای مشکلات احتمالی و توضیحات کافی در هر مرحله و در نهایت پاسخگو بودن و در دسترس بودن تلفنی از جمله قابلیت هایی است که سایت های با کیفیت از آن ها بهره می گیرند. 

پرسش از کارشناسان پشتیبانی و فروش

علاوه بر مرور بخش پرسش و پاسخ، فروم و مقالات برقراری ارتباط با بخش فروش از طریق پشتیبانی آنلاین و یا حداقل ایمیل می تواند محک خوبی از توانایی و کیفیت خدمات دهی و اعتبار یک فروشگاه باشد. چنانچه در موردی ابهام دارید می توانید این مورد را طرح نمایید. حتی می توانید با طرح سوالات یا موارد صوری صرفاً نحوه پاسخگویی و مواجه بخش فروش را بسنجید. اگر در زمانی که شما هنوز مبلغی را دریافت نکرده اید و علی القاعده فروشنده برای جذب شما در تلاش است سرویس خوبی را دریافت نکنید بدون تردید از این فروشگاه نمی توان انتظار داشت پس از دریافت پول شما تعهدی به سرویس دهی مناسب داشته باشد.

ظاهر فروشگاه

اگرچه ظاهر فروشگاه به تنهایی ملاک عمل نیست اما به هر حال طراحی شکیل سایت، شفافیت فرآیند خرید، اطلاعات کافی برای تماس با فروشنده مانند تلفن ثابت، نام شرکت و وجود آدرس فیزیکی وحتی اینکه سیاستهای وبسایت در بازپسگیری کالای فروخته شده چگونه است همه از روش ‏هایی هستند که در میزان اعتبارسنجی سایت ها از اهمیت بالایی برخوردارند. اگر چه ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی سایت ها به دلیل ماهیت خدماتی که ارائه می دهند و نیز سیاست هایی که اتخاذ می کنند کسب و کار خود را کاملاً اینترنتی بنا می نمایند و از ارائه راه های مستقیم تماس خودداری می کنند. در این موارد توصیه می شود میزان پاسخگویی آن ها به ایمیل را امتحان کنید و در عین حال از سایر ابزارهای سنجش اعتبار ذکر شده در این مقاله بهره بگیرید.

خرید از شناخته شده ها

اگر زیاد حوصله بررسی جزئیات را ندارید برای شما ساده ترین راه، خرید از سایت های متداول و مشهوری است که طی سالیان امتحان خود را پس داده اند و همواره در حال رشد و بهبود مستمر هستند. این سایت ها را همه می شناسیم. آمازون، ایبی، علی اکسپرس، ووو. می توانید برای آشنایی بیشتر در این خصوص به “مقاله بزرگترین فروشگاه های اینترنتی دنیا” مراجعه نمایید.

اما آیا خرید از این سایت ها صد در صد مطمئن است؟ پاسخ منفی است. بر خلاف تصور عمومی، در سایت هایی مثل آمازون و ایبی کالاها منحصراً توسط این شرکت ها فروخته نمی شوند. در حقیقت هر کاربری که در آمازون عضویت دارد می تواند کالای خود را به سایرین برای فروش عرضه کند.  مثلاً همانطور که در تصویر ارائه شده از سایت آمازون می بینید (شماره 1) در این موارد برچسب نام فروشنده در اینجا (gigaweb) به جای برچسب amazon در بخش مشخصات کالا قابل ملاحظه است. در این موارد شما لازم است قبل از خرید از اعتماد به فروشنده اطمینان حاصل کنید. سایت های بزرگ ابزارهای مناسبی برای این کار در اختیار شما قرار می دهند. در این مقاله به عنوان نمونه این ابزار ها در وبسایت آمازون را مورد بررسی قرار می دهیم.

1

نظرات کاربران

اگر کالای مورد نظر شما توسط اشخاص فروخته می شود و نه خود سایت، توصیه می شود به نمره دهی ها ونظرات خریداران قبلی دقت نمایید. معمولاً توسط ستاره یا یک عدد درصدی، میزان اعتبار فروشنده  قابل ارزیابی است (شماره های 3 و 4 در تصویر). این روش اعتباردهی معمولاً با اندکی تفاوت در اکثر سایت های معتبر به کار گرفته می شود. کاربران 4 یا 5 ستاره یا درصد های بالای 97 گزینه های مناسب تری برای خرید هستند. علاوه بر نمره ها حتماً نظرات خریداران قبلی را مطالعه کنید. توضیحات، تجربیات و نظرات آن ها می تواند برای شما مفید باشد (شماره 3). بسیاری از تجربیات موفق یا ناموفق سایر خریداران توسط خود آن ها در این قسمت نوشته شده است. در حقیقت خود شما نیز می توانید پس از خرید نظر خود را در مورد تجربه ای که در تعامل با فروشنده داشته اید منعکس نمایید.

تماس با فروشنده

علاوه بر سیستم نمره دهی مذکور معمولاً امکان چت کردن یا ارسال پیام برای فروشنده نیز در سایت های فروش آنلاین معتبر پیش بینی شده است.  علاوه بر این که سوالات احتمالی خود را می توانید از این مسیر طرح نمایید بد نیست با طرح سوالات صوری میزان تعهد فروشنده به پاسخ گویی و نحوه پاسخگویی را ارزیابی نمایید.

رتبه فروشنده

برخی سایت ها خودشان با ارزیابی فروشندگان، فروشندگان معتبرتر را متمایز می کنند. به این صورت که از فروشنده مدارک شناسایی، وبسایت، آدرس محل کار، تلفن و غیره طلب می کنند و یا حتی با بازدید از محل کار و دریافت حق عضویت سالانه فروشندگان را با برچسب هایی همچون گلد یا سیلور طبقه بندی کرده و از فروشندگان معمولی متمایز می کنند. در شکل زیر می توانید نمونه این تقسیم بندی در سایت alibaba را ملاحظه نمایید:

2

این که چه مدت است یک فروشنده در این سایت عضو است، رتبه آن در مقایسه با سایر فروشندگان چند است نیز از دیگر شاخص هایی است که برخی سایت ها ارائه می کنند و شما می توانید با این شاخص ها اعتبار فروشندگان را ارزیابی نمایید (شماره 5).

3

سیاست های حمایت از مشتری

یکی از سیستم های قوی دیگری که مثلاً سایت علی اکسپرس (َAliexpress) یا ایبی (eBay) در جهت حمایت از مشتری از آن بهره می گیرند، مکانیزم تأیید دریافت درست کالا توسط خریدار است. در این روش یک فرجه حدوداً 2 تا 3 هفته ای به خریدار داده می شود و مبلغ پرداختی شما تا زمانی که دریافت صحیح و بی نقص کالا را تأیید ننمایید به حساب فروشنده واریز نخواهد شد. چنانچه فراموش کنید تأییدیه را اعلام نمایید پس از طی شدن زمان 2-3 هفته ای مبلغ به صورت اتوماتیک به فروشنده واریز می گردد. اگر طی یکی دو هفته کالا هنوز به دست شما نرسیده است می توانید از فروشنده بخواهید این دوره زمانی را افزایش دهد تا کالا به دست شما برسد. فروشنده های خوبی که اصطلاحاً ریگی به کفششان نیست و هدفشان جلب رضایت مشتری است معمولاً با درخواست شما موافقت می کنند و با تأخیر انداختن در دریافت مبلغ کالا صبر می کنند تا شما صحت دریافت را تأیید نمایید. چنانچه کالای خریداری شده معیوب باشد و یا مغایرت داشته باشد با کمک این سیستم شما می توانید به صورت آنلاین علیه فروشنده طرح دعوا نمایید و با ارسال عکس و توضیحات دادخواهی نمایید. سپس ادعای شما بررسی شده و اگر حق با شما باشد خیلی ساده مبلغ به شما عودت داده می شود. در تصویر زیر در کادر زرد رنگ عبارت گارانتی برگشت پول در سایت ایبی بیانگر وجود این سیاست حمایتی برای این خرید در سایت ایبی می باشد.

4

از آن جا که تمامی نکات و ظرافت های لازم به زبان انگلیسی است تسلط به زبان انگلیسی از مقدمات ضروری دیگر است. ‏علاوه بر تمامی موارد فوق الذکر تجربه خرید از سایت ها و کشور های مختلف شما را تدریجاً  با فضای فروشگاه ها بیشتر آشنا می نماید و به زودی در شناخت فروشندگان و وبسایت های معتبر  تخصص پیدا می کنید و می توانید اعتبار سنجی سایت ها را به راحتی انجام دهید و با اطمینان خرید نمایید.

چنانچه رعایت همه یا حتی بخشی از موارد ذکر شده در این مقاله از حوصله شما خارج باشد یا زمان کافی برای این کار را نداشته باشید یکی از گزینه های پیش رو استفاده از خدمات شرکت هایی است که در این حوزه تخصص دارند و می توانند خرید اینترنتی را به نمایندگی از شما انجام دهند.

در پایان امیدواریم توضیحات فوق باعث شود اعتماد به سایت های خارجی شما را در تجربه خریدی مطمئن و لذت بخش یاری نماید.

[تعداد: 43    میانگین: 2.8/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر

22 نظر