آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

گمرک و مالیات در خرید اینترنتی خارجی

گمرک

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

شما علاقه به تهیه کالایی از یک سایت خارجی دارید پس می بایست برای انجام پرداخت و ارسال آن به ایران از روشی استفاده نمایید. (برای انجام خرید از یک سایت خارجی می توانید مقاله “خرید از سایت های خارجی“ را مطالعه نمایید)  با توجه به اینکه بسیاری از سایت های آمریکایی ارسال به ایران ندارند، شما مجبور هستید در هنگام خرید، آدرس یک دوست یا فامیل خود را که در خارج از کشور زندگی می کند را برای دریافت کالا ذکر نمایید تا آن شخص، آن کالا را یا زمان ورود خود به ایران ( بار مسافری ) یا بوسیله پست بدست شما برساند. (شما می توانید اطلاعات مفید برای پست کالا از خارج کشور را در مقاله “پست های بین المللی“ بیابید.) حال با توجه به روشی که برای دریافت کالا انتخاب می کنید، شما هزینه های دیگری علاوه بر هزینه حمل و نقل کالا متقبل خواهید شد که در ادامه همه آنها را برای شما تشریح خواهیم کرد.

مالیات خرید از آمریکا

باتوجه به اینکه مقصد اولیه ارسال کالا، مرجعی برای محاسبه مالیات می باشد، در بسیاری از سایت ها تا قبل از پرداخت وجه، میزان دقیق مالیات مشخص نمی باشد. اما مطمئن باشید که مبلغ نهایی وجهی که از کارت اعتباری شما کاسته خواهد شد و نیز ریز محاسبات آن قبل از انجام پرداخت به صورت دقیق به شما نشان شده و مبلغ نامشخصی از کارت شما کاسته نخواهد شد. به طور کلی سعی نمایید تا در خرید های خود از سایت های بزرگ و معتبر استفاده نمایید. (لیست این سایت ها را در مفالات “فروشگاه های اینترنتی بزرگ“ و نیز خرید براساس نوع کالا بیابید.) در صورتیکه از سایتی که قبلا سابقه خرید نداشته اید استفاده می نمایید برای اطمینان از اعتبار سایت خرید، میتوانید مقاله “اعتماد به سایت های خارجی“ را مطالعه نمایید.

حال با دو حالت مواجه می شویم:

الف ) دوست شما در خارج از آمریکا زندگی می کند.

توجه داشته باشید که مالیات خرید فقط برای مقاصد داخلی آمریکا می باشد و در این حالت عملاً مالیات خرید از شما اخذ نخواهد شد.

تنها هزینه اضافی پرداختی شما در این حالت هزینه پستی خواهد بود که با توجه به فاصله مقصد، نوع پست و وزن جنس می تواند بسیار چشمگیر نیز باشد.

ب ) دوست شما در آمریکا زندگی می کند.

در 21 ایالت آمریکا هنگام ورود یک کالا به آنها، مالیات اخذ خواهد شد که در زیر لیست آنها ذکر شده است. در صورتی که دوست یا فامیل شما در یکی از این ایالت ها زندگی می کند در نظر داشته باشید چیزی حدود ۷ ٪ باید بعنوان مالیات پرداخت کنید که این هزینه هنگام خرید بصورت اتوماتیک برای شما محاسبه و هنگام تسویه حساب با سایت به شما نشان داده خواهد شد و شما می بایست آن را پرداخت نمایید. البته این امکان هم وجود دارد که وب سایت مورد نظر شما براساس سیاست جذب مشتری این مالیات را خود پرداخت کند و به شما اعلام کند که مالیاتی از شما اخذ نخواهد شد.

به هر حال توجه فرمایید در صورتیکه امکان ارسال کالا به چند ایالت را دارید برای اجتناب از پرداخت مالیات گزینه مناسب یکی از 31 ایالتی می باشد که از آنها مالیات اخذ نخواهد شد. شما همچنین می توانید قوانین مختصر مالیات خرید از امریکا در اینجا بیابید.

gomrok 1

لیست 21 ایالتی که در آنها مالیات اخذ خواهد شد:

  • Arizona
  • California
  • Connecticut
  • Florida
  • Georgia
  • Indiana
  • Kansas
  • Kentucky
  • Massachusetts
  • Nevada
  • New Jersey
  • New York
  • North Carolina
  • North Dakota
  • Pennsylvania
  • Tennessee
  • Texas
  • Virginia
  • Washington
  • West Virginia
  • Wisconsin

گمرک واردات به کشور ثالث

اگر دوست شما در کشور ثالثی قرار دارد با توجه به این که کدام کشور است و میزان خرید شما چقدر است، احتمالا می بایست هنگام ورود کالا به آن کشور هزینه گمرکی واردات را پرداخت نمایید.

اما با توجه به اینکه بسیاری از ایرانیان در دو کشور انگلستان و امارات سکونت دارند، این دو کشور را از این حیث بررسی می کنیم.

برای کالاهای وارداتی به امارات بر حسب نوع و ارزش کالا، بین 5-7% ارزش کالا به عنوان گمرک در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است غالب کالاها با تعرفه 5% ترخیص می گردد. البته به طور معمول بر روی بسته های با ارزش اظهار شده زیر 270$ هیچگونه عوارض گمرکی تعلق نمی گیرد.

در مورد انگستان در صورتیکه ارزش اظهار شده بسته بالای 800$ باشد، با توجه  به محتوا و ارزش بسته، مبلغ گمرکی از آن اخذ می شود.

نحوه پرداخت هزینه گمرک: اگر بسته های خود را توسط پست هایی همانند DHL ،TNT ،Fedex و UPS ارسال می نمایید، خود شرکت پستی، گمرکی شما را پرداخت و در هنگام تحویل در محل از شما مبلغ را اخذ می نماید. اما در پست های معمولی همچون USPS شما مجبور به مراجعه شخصی به گمرک دبی و انجام مراحل ترخیص کالا می باشید.

روش کاهش هزینه گمرکبا توجه به اینکه هزینه گمرک بسته های ورودی بر اساس ارزش اظهار شده بر روی بسته تخمین زده می شود، شما می توانید از ارسال کننده بسته خود در کشور مبدأ بخواهید که ارزش کالای ارسالی را پایین تر از مبلغ واقعی اظهار نمایند. همچنین در صورتیکه بتوانید کالای ارسالی را دست دوم نشان دهید امکان قبول کردن قیمت کم کالا وجود دارد. البته توجه نمایید این کارها تنها زمانی مقرون به صرفه می باشد که قیمت محصول و بسته شما زیاد بوده و تفاوت دو حالت زیاد باشد.

هزینه ارسال مجدد کالا برای شما

پس از دریافت کالا توسط دوست یا فامیل شما تنها کاری که لازم است توسط ایشان انجام شود تحویل گرفتن بسته از مامور پست و تعویض آدرس بسته به آدرس جدید در ایران و ارسال مجدد به ایران است. البته با توجه به اینکه مقصد نهایی ایران می باشد گهگاه مدرک دیگری را که اعلام می نمایید در این بسته کالایی که ناقض قوانین تحریم باشد وجود ندارد، را باید امضا نمایند.

پست هایی همانند DHL این امکان را دارند که به همان پستچی تحویل دهنده بسته، تقاضای ارسال مجدد با آدرس جدید را بدهید. فقط لازم است پیش از آنکه بسته از دفتر DHL برای شما ارسال شود با دفتر DHL هماهنگ نمایید.

لازم به ذکر است اگر شما اکانت DHL داشته باشید می توانید هزینه پستی بسته را بعداً (پس پرداخت) پرداخت نمایید. به این معنی که هزینه های بسته های به سمت شما را در هنگام تحویل ( و یا سر رسید هر ماه) محاسبه نمایید. در غیر اینصورت هزینه بسته ارسالی از ارسال کننده دریافت می شود.

گمرک واردات ایران

هزنیه های گمرک کالا در ایران به طور معمول از بسته هایی که حاوی تعداد زیادی کالا نباشد گمرکی اخذ نمی شود. به طور مثال بسته ای که حاوی دو پیراهن یک شلوار یک کفش و یک ساعت باشد مشمول حقوق گمرکی نمی شود. البته این که دقیقاً از چه حدی بالاتر مشمول اخذ گمرک می شود موضوعی کاملاً سلیقه ای و براساس تشخیص مسئول گمرک می باشد. در صورتیکه کالای شما غیر تجاری محسوب شود اما مشمول حقوق گمرکی شود، در صورتیکه کالای خود را به وسیله پست های سفارشی همانند DHL و TNT ارسال نموده اید همانند سایر نقاط دنیا مبلغ گمرک توسط پست پرداخت شده و در هنگام تحویل کالا به شما، از شما اخذ خواهد شد. در صورتیکه به وسیله پست های عادی عملیات ارسال را انجام می دهید دو حالت پیش می آید:

  1. در صورتیکه ارزش اظهار شده کالای شما زیر 100 دلار باشد پست داخلی ایران در درب منزل مبلغ 23/500 تومان از شما دریافت می کند. البته همانند سایر امور، این مورد نیز استثنائات گوناگونی دارد که در حد ارزش اظهار شده و نیز مبلغ دریافتی تفاوت های اندکی وجود خواهد داشت.
  2. در صورتیکه ارزش کالا بیش از این میزان باشد برای ترخیص کالا باید به گمرک شرکت پست مراجعه نمایید. صاحب بسته (گیرنده) با همراه داشتن مدرک شناسایی خود می بایست برای واریز حقوق گمرکی وترخیص جنس به گمرک برود. هزینه های گمرک کالا در ایران برای کالاهای متفاوت را می توانید از این لینک در سایت گمرکی ایران  مشاهده نمایید. البته توجه نمایید که همواره تشخیص مسئول گمرک برای اینکه کالای شما در چه رسته ای از کالاها قرار می گیرد بسیار مهم است.

در صورتیکه بسته شما در زمره بسته های تجاری قرار بگیرد برای آن قبض انبار صادر شده و به انبار گمرک می رود. در این شرایط لازم است که پس از 2 روز کاری با در دست داشتن مدارک شخصی و فیش انبار به محل انبار گمرک در فرودگاه امام مراجعه و مراحل ترخیص کالا را انجام دهید.

لازم به یادآوری است که برای ترخیص کالای تجاری نیاز به کارت بازرگانی دارید و یا اینکه می بایست مراحل اداری ترخیص را به یک ترخیص کار گمرک بسپارید.

[تعداد: 212    میانگین: 2.7/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر

262 نظر

  • عرفان یوسفی می‌گه:

    با توجّه به بحث خود اظهاری گمرکی ، فکر می کنم امکان ثبت گوشی وجود داشته باشه حالا باز کارشناسان بهتر در جریان قضیه هستن ولی اینطور که من شنیدم به این شکله و اگه میشه این رو بگید که آیا لیبل همتا روی این گوشی ها می خورد یا باید خوداظهاری گمرکی پر شود ؟ ممنون میشم توضیح بدید .
    با تشکّر

    • قدوسی می‌گه:

      سلام، در رابطه با بحث رجیستری گوشی باید از سایت گمرک و همتا پیگیری کنید و اینکه گروه تجاری لک لک فقط حمل گوشی را انجام میدهد و رجیستری به عهده مشتری میباشد. درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر باشرکت تماس حاصل فرمایید.

  • سروش می‌گه:

    سلام من میخوام از امازون امریکا یک عدد تفنگ غیر واقعی بخرم امکان ارسال کالا از سایت شما وجود داره ؟

  • سجاد می‌گه:

    سلام خسته نباشید. من میخواستم از سایت بنگگود چین گوشی بخرم اگه ادرس رو مستقیم بزنم ب منزل هزینه گمرک رو چجوری باید بدم و اینکه ارسال میشه برام ؟

  • شیرین می‌گه:

    سلام، دوست من که ساکن ایران نیست از سایت banggood.com برای من کالایی رو خریده و به آدرس من در ایران فرستاده. بسته ش باید کوچک باشه و ارزش خیلی کمی داره (حدود 10دلار). آیا در هنگام دریافت کالا باید به مامور پست هزینه گمرک پرداخت کنم؟! ممنون

  • علی می‌گه:

    سلام و خسته نباشید .
    یکی از دوستان بنده یک لپتاپ از آلمان به ارزش 4700 یورو میخواد ارسال کنه . اما روی بسته هیچ فاکتور یا قیمتی ثبت نشده .
    فقط با کارتون قراره ارسال بشه .
    در واقع یه جور هدیه است.
    آیا میشه قیمت کمتری رو موقع پست اعلام کرد ؟
    آیا به این بسته گمرک تعلق میگیره ؟
    اگه تعلق میگیره مبلغش دقیقا جقدر هست ؟
    ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید . تشکر .

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      با سلام
      نوشته نشدن قیمت ملاک نیست، ممکنه گمرک از شما فاکتور خرید درخواست کنه و بر اساس قیمت در فاکتور هزینه گمرکی دریافت کنه. مبلغ گمرکی بسته به نظر کارشناس گمرک دارد.

  • جواد می‌گه:

    سلام
    من میخواستم یک عینک 20 دلاری و یه کیف 30 دلاری رو از سایت علی اکسپرس بخرم.
    آدرس رو درست بزنم مستقیم میاد شهر خودم و مشکلی پیش نمیاد؟ می خواستم بدونم نیاز به ترخیص گمرک داره؟

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      با سلام
      سابقا سایت علی اکسپرس به آدرس ایران بسته ارسال می کردند. توسط پست چین که البته همان موقع هم دیر میرسید
      در حال حاضر در هنگام پرداخت گزینه ارسال به ایران ندارد.

  • المیرا می‌گه:

    با سلام
    من در آلمان زندگی میکنم و میخواهم یک گوشی سامسونگ گلکسی S7 را از طریق پست به حرج ارسال کنم آیا امکان پذیر است ؟

  • reyhaneh می‌گه:

    سلام من قصد خرید موبایل از سایت آمازون رو دارم…قیمتش 264.99 دلاره … هزینه ی گمرک و … چطوریه؟؟