آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

گمرک و مالیات در خرید اینترنتی خارجی

گمرک

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

شما علاقه به تهیه کالایی از یک سایت خارجی دارید پس می بایست برای انجام پرداخت و ارسال آن به ایران از روشی استفاده نمایید. (برای انجام خرید از یک سایت خارجی می توانید مقاله “خرید از سایت های خارجی“ را مطالعه نمایید)  با توجه به اینکه بسیاری از سایت های آمریکایی ارسال به ایران ندارند، شما مجبور هستید در هنگام خرید، آدرس یک دوست یا فامیل خود را که در خارج از کشور زندگی می کند را برای دریافت کالا ذکر نمایید تا آن شخص، آن کالا را یا زمان ورود خود به ایران ( بار مسافری ) یا بوسیله پست بدست شما برساند. (شما می توانید اطلاعات مفید برای پست کالا از خارج کشور را در مقاله “پست های بین المللی“ بیابید.) حال با توجه به روشی که برای دریافت کالا انتخاب می کنید، شما هزینه های دیگری علاوه بر هزینه حمل و نقل کالا متقبل خواهید شد که در ادامه همه آنها را برای شما تشریح خواهیم کرد.

مالیات خرید از آمریکا

باتوجه به اینکه مقصد اولیه ارسال کالا، مرجعی برای محاسبه مالیات می باشد، در بسیاری از سایت ها تا قبل از پرداخت وجه، میزان دقیق مالیات مشخص نمی باشد. اما مطمئن باشید که مبلغ نهایی وجهی که از کارت اعتباری شما کاسته خواهد شد و نیز ریز محاسبات آن قبل از انجام پرداخت به صورت دقیق به شما نشان شده و مبلغ نامشخصی از کارت شما کاسته نخواهد شد. به طور کلی سعی نمایید تا در خرید های خود از سایت های بزرگ و معتبر استفاده نمایید. (لیست این سایت ها را در مفالات “فروشگاه های اینترنتی بزرگ“ و نیز خرید براساس نوع کالا بیابید.) در صورتیکه از سایتی که قبلا سابقه خرید نداشته اید استفاده می نمایید برای اطمینان از اعتبار سایت خرید، میتوانید مقاله “اعتماد به سایت های خارجی“ را مطالعه نمایید.

حال با دو حالت مواجه می شویم:

الف ) دوست شما در خارج از آمریکا زندگی می کند.

توجه داشته باشید که مالیات خرید فقط برای مقاصد داخلی آمریکا می باشد و در این حالت عملاً مالیات خرید از شما اخذ نخواهد شد.

تنها هزینه اضافی پرداختی شما در این حالت هزینه پستی خواهد بود که با توجه به فاصله مقصد، نوع پست و وزن جنس می تواند بسیار چشمگیر نیز باشد.

ب ) دوست شما در آمریکا زندگی می کند.

در 21 ایالت آمریکا هنگام ورود یک کالا به آنها، مالیات اخذ خواهد شد که در زیر لیست آنها ذکر شده است. در صورتی که دوست یا فامیل شما در یکی از این ایالت ها زندگی می کند در نظر داشته باشید چیزی حدود ۷ ٪ باید بعنوان مالیات پرداخت کنید که این هزینه هنگام خرید بصورت اتوماتیک برای شما محاسبه و هنگام تسویه حساب با سایت به شما نشان داده خواهد شد و شما می بایست آن را پرداخت نمایید. البته این امکان هم وجود دارد که وب سایت مورد نظر شما براساس سیاست جذب مشتری این مالیات را خود پرداخت کند و به شما اعلام کند که مالیاتی از شما اخذ نخواهد شد.

به هر حال توجه فرمایید در صورتیکه امکان ارسال کالا به چند ایالت را دارید برای اجتناب از پرداخت مالیات گزینه مناسب یکی از 31 ایالتی می باشد که از آنها مالیات اخذ نخواهد شد. شما همچنین می توانید قوانین مختصر مالیات خرید از امریکا در اینجا بیابید.

gomrok 1

لیست 21 ایالتی که در آنها مالیات اخذ خواهد شد:

  • Arizona
  • California
  • Connecticut
  • Florida
  • Georgia
  • Indiana
  • Kansas
  • Kentucky
  • Massachusetts
  • Nevada
  • New Jersey
  • New York
  • North Carolina
  • North Dakota
  • Pennsylvania
  • Tennessee
  • Texas
  • Virginia
  • Washington
  • West Virginia
  • Wisconsin

گمرک واردات به کشور ثالث

اگر دوست شما در کشور ثالثی قرار دارد با توجه به این که کدام کشور است و میزان خرید شما چقدر است، احتمالا می بایست هنگام ورود کالا به آن کشور هزینه گمرکی واردات را پرداخت نمایید.

اما با توجه به اینکه بسیاری از ایرانیان در دو کشور انگلستان و امارات سکونت دارند، این دو کشور را از این حیث بررسی می کنیم.

برای کالاهای وارداتی به امارات بر حسب نوع و ارزش کالا، بین 5-7% ارزش کالا به عنوان گمرک در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است غالب کالاها با تعرفه 5% ترخیص می گردد. البته به طور معمول بر روی بسته های با ارزش اظهار شده زیر 270$ هیچگونه عوارض گمرکی تعلق نمی گیرد.

در مورد انگستان در صورتیکه ارزش اظهار شده بسته بالای 800$ باشد، با توجه  به محتوا و ارزش بسته، مبلغ گمرکی از آن اخذ می شود.

نحوه پرداخت هزینه گمرک: اگر بسته های خود را توسط پست هایی همانند DHL ،TNT ،Fedex و UPS ارسال می نمایید، خود شرکت پستی، گمرکی شما را پرداخت و در هنگام تحویل در محل از شما مبلغ را اخذ می نماید. اما در پست های معمولی همچون USPS شما مجبور به مراجعه شخصی به گمرک دبی و انجام مراحل ترخیص کالا می باشید.

روش کاهش هزینه گمرکبا توجه به اینکه هزینه گمرک بسته های ورودی بر اساس ارزش اظهار شده بر روی بسته تخمین زده می شود، شما می توانید از ارسال کننده بسته خود در کشور مبدأ بخواهید که ارزش کالای ارسالی را پایین تر از مبلغ واقعی اظهار نمایند. همچنین در صورتیکه بتوانید کالای ارسالی را دست دوم نشان دهید امکان قبول کردن قیمت کم کالا وجود دارد. البته توجه نمایید این کارها تنها زمانی مقرون به صرفه می باشد که قیمت محصول و بسته شما زیاد بوده و تفاوت دو حالت زیاد باشد.

هزینه ارسال مجدد کالا برای شما

پس از دریافت کالا توسط دوست یا فامیل شما تنها کاری که لازم است توسط ایشان انجام شود تحویل گرفتن بسته از مامور پست و تعویض آدرس بسته به آدرس جدید در ایران و ارسال مجدد به ایران است. البته با توجه به اینکه مقصد نهایی ایران می باشد گهگاه مدرک دیگری را که اعلام می نمایید در این بسته کالایی که ناقض قوانین تحریم باشد وجود ندارد، را باید امضا نمایند.

پست هایی همانند DHL این امکان را دارند که به همان پستچی تحویل دهنده بسته، تقاضای ارسال مجدد با آدرس جدید را بدهید. فقط لازم است پیش از آنکه بسته از دفتر DHL برای شما ارسال شود با دفتر DHL هماهنگ نمایید.

لازم به ذکر است اگر شما اکانت DHL داشته باشید می توانید هزینه پستی بسته را بعداً (پس پرداخت) پرداخت نمایید. به این معنی که هزینه های بسته های به سمت شما را در هنگام تحویل ( و یا سر رسید هر ماه) محاسبه نمایید. در غیر اینصورت هزینه بسته ارسالی از ارسال کننده دریافت می شود.

گمرک واردات ایران

هزنیه های گمرک کالا در ایران به طور معمول از بسته هایی که حاوی تعداد زیادی کالا نباشد گمرکی اخذ نمی شود. به طور مثال بسته ای که حاوی دو پیراهن یک شلوار یک کفش و یک ساعت باشد مشمول حقوق گمرکی نمی شود. البته این که دقیقاً از چه حدی بالاتر مشمول اخذ گمرک می شود موضوعی کاملاً سلیقه ای و براساس تشخیص مسئول گمرک می باشد. در صورتیکه کالای شما غیر تجاری محسوب شود اما مشمول حقوق گمرکی شود، در صورتیکه کالای خود را به وسیله پست های سفارشی همانند DHL و TNT ارسال نموده اید همانند سایر نقاط دنیا مبلغ گمرک توسط پست پرداخت شده و در هنگام تحویل کالا به شما، از شما اخذ خواهد شد. در صورتیکه به وسیله پست های عادی عملیات ارسال را انجام می دهید دو حالت پیش می آید:

  1. در صورتیکه ارزش اظهار شده کالای شما زیر 100 دلار باشد پست داخلی ایران در درب منزل مبلغ 23/500 تومان از شما دریافت می کند. البته همانند سایر امور، این مورد نیز استثنائات گوناگونی دارد که در حد ارزش اظهار شده و نیز مبلغ دریافتی تفاوت های اندکی وجود خواهد داشت.
  2. در صورتیکه ارزش کالا بیش از این میزان باشد برای ترخیص کالا باید به گمرک شرکت پست مراجعه نمایید. صاحب بسته (گیرنده) با همراه داشتن مدرک شناسایی خود می بایست برای واریز حقوق گمرکی وترخیص جنس به گمرک برود. هزینه های گمرک کالا در ایران برای کالاهای متفاوت را می توانید از این لینک در سایت گمرکی ایران  مشاهده نمایید. البته توجه نمایید که همواره تشخیص مسئول گمرک برای اینکه کالای شما در چه رسته ای از کالاها قرار می گیرد بسیار مهم است.

در صورتیکه بسته شما در زمره بسته های تجاری قرار بگیرد برای آن قبض انبار صادر شده و به انبار گمرک می رود. در این شرایط لازم است که پس از 2 روز کاری با در دست داشتن مدارک شخصی و فیش انبار به محل انبار گمرک در فرودگاه امام مراجعه و مراحل ترخیص کالا را انجام دهید.

لازم به یادآوری است که برای ترخیص کالای تجاری نیاز به کارت بازرگانی دارید و یا اینکه می بایست مراحل اداری ترخیص را به یک ترخیص کار گمرک بسپارید.

[تعداد: 212    میانگین: 2.7/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر

262 نظر

  • مهرداد آزاد می‌گه:

    سلام و عرض ادب خدمت تیم لک لک . سوالی داشتم در مورد واردات بدلیجات مثل انگشتر. دوسته من قصد خرید این اگشتر هارو از سایت ای بی دارد و میخواد بعد از خرید اون ها رو به من پست کنه اما مثل اینکه بهش در پست گفتند ارسال بدلیجات به همین راحتی ها هم نیست و باید مشخص بشه که طلا و جواهرات ونیستن و عوارض زیادی دریافت میشه برای این کالا و ….
    آیا از کشور دیگه ای مثل ترکیه هم بخوایم این بدلیجات رو وارد کنیم همین قوانین وجود داره در موردشون؟
    و توضیح اینکه بدلیجات از سایت ای بی خریداری شدند و با پست رایگان هم به دست خواهد رسید و ارزش ناچیزی دارند
    ممنون میشم اگه پاسخ سوالم رو بدین.

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      سلام
      خرید بدلیجات مشمول نظر کارشناس گمرک خواهد بود
      بسته به تعداد، ارزش و بررسی های بیشتر .
      واردات از کشور های دیگر هم در نهایت باز از طریق گمرک ایران بررسی خواهد شد.

  • nimaalvani38@gmail.com می‌گه:

    سلام اقا من در مورد تاریخ تقریبی تحویل پست سوال داشتمُاینکہ العان سفارش من در داشبورد پروفایلمم روی گزینہ ای فالتور شما در حال پست بہ مسیر ایرانُ ہستش ،میخواستم بدونم بعد چند روز دیگہ بہ دفتر لک لک در تہران خواہد رسید و این کہ بعد چند روز بہ درب منزل پست فالکتور بندہ انجام خواہد شد با تشکر

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا 7 تا 10 روز کاری از زمان ارسال تا تحویل درب منزل شما طول خواهد کشید. می تونید با همکاران ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • رضا نرت می‌گه:

    سلام یکی از آلمان برام یه بسته ای فرستاده با DHL الان من کد رهگیری رو تو سایت ایران میزنم چهار روزه نوشته “”مرسوله تحویل گمرک شده است.”” آپدیت هم نمیشه.خواستم بدونم حداکثرش چقده که تو گمرک بمونه. (میدونم خرید از شما نبوده و بهتون ربطی نداره اما بخاطر انسانیت لطفا بزارید از اطلاعاتتون استفاده کنیم) با تشکر

  • علی ح می‌گه:

    سلام، وقتتون بخیر
    من میخواستم از سایت سوق امارات، به کمک شما، مینوکسیدیل روگن (داروی تقویت موی سر) خریداری کنم، این محصول توی بسته های سه تایی ارایه میشه
    سوال من اینه که اگه دو بسته سفارش بدهم (مجموعا میشه شش عدد ماینوکسیدیل) وضعیت گمرک به چه شکلی خواهد بود و در صورتیکه مشکل گمرکی پیش بیاد، این مشکل از طرف شما رفع میشه یا من باید اقدام کنم
    باسپاس

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      سلام
      خرید کالای مورد نظر شما از سایت های souq و desertcart بلا مانع است. لطفا کالای مورد نظر خود را در سایت ثبت سفارش کنید.
      تمامی امور مربوط به گمرک و ترخیص بعهده لک لک خواهد بود.

  • حسین معزی می‌گه:

    سلام
    من میخوام از اندونزی و تایلند گیاه خریداری کنم
    گیاه زینتی که ریشه شسته و بدون خاک میاد
    حالا آیا میتونم بسته رو داخل شهر خودم شیراز دریافت کنم؟
    و اینکه گیاه میشه وارد کرد یا خیر؟
    حدود 1100 دلار میشه خریدم و حدود 30 کیلوگرم.

  • sasan می‌گه:

    سلام

    محصولی از چین با هزینه ی کالا و هزینه پست با جمع کل 84 دلار خریداری کردم
    محصول رسیده و پست ارامکس میگه 956 هزار تومان واریز کن تا تحویلت بدیم !

    یه محصول ارسالی با هزینه پستی شده 84 دلار چرا انقدر گرون میگند؟ گمرک میگه خودت بیا ترخیص کن که اون شرکت ارامکس جهت ترخیص داره ازتون هزینه بالا میگیره !!! ارامکس میگه ما سود نمیگیریم این مبلغ عوارض و مالیات گمرک که خودش رو محصول شما وضع کرده ؟!!!!

    به نظر شما گمرک دروغ میگه یا ارامکس ؟؟؟ اخه 84 دلار چیه !!! که 956 هزار میخوان بگیرند ؟
    خواهشا کامل راهنمایی کنید
    سپاسگذارم

  • Key می‌گه:

    سلام/ یه گوشی از ایبی خریدم از اوکراین رفته سوییس که از اونجا بیارن برام/ حالا میگه گمرک سوییس گمرکی میخواد/ این صحت داره؟ مرسی

    • کارشناس لک لک می‌گه:

      سلام
      قوانین گمرک در هر کشور متفاوت می باشد و این مورد مربوط به قوانین گمرکی کشور سوئیس می شود که ما در جریان نیستیم.

  • هستی می‌گه:

    سلام، اگه ایفون برامون از خارج فرستاده شه، تو ایران حدودی چقدر گمرک میخوره؟ و باید پول بدیم تا ایفون و بگیریم؟

  • توحید می‌گه:

    با سلام
    من چند تا اقوامون آلمان هستند میخواهند 3 دست لباس بفرستن ایران شنیدن که یه نفر از همسایه هاشون دو بار با DHL فرستادن ایران بسته نرسیده به دست مقصد و گم شده آیا امکان داره چون ایران محدودیت داره این اتفاق افتاده باشه؟

  • ياسمن می‌گه:

    سلام ، من اگر از سايتي حدود ١٠ تكه لباس با چند كفش سفارش بدهم بايد براي ترخيص به گمرك بروم ؟ پست درب منزل نمي اورد ؟ و ايا كالاي تجاري حساب ميشود؟

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا در گمرک چنانچه تا مبلغ 100 دلار به طور هدیه در طول سال برای شما کالا ارسال شود، گمرکی تعلق نخواهد گرفت.
      اما در نهایت تعلق گرفتن یا نگرفتن و همچنین میزان گمرکی، بستگی به نظر کارشنان گمرک دارد.
      همچنین می توانید برای دریافت درصدهای گمرکی به کتاب قوانین گمرکی مراجعه نمایید.

  • حمید می‌گه:

    سلام
    بنده قصد خرید یک سیستم رایانه ای مخصوص به صورت مجزا از یکی از سایت های اروپایی و یا امارات را دارم …ارزش ریالی آن حدود16 میلیون تومان و وزن حدود 20 کیلو میباشد . به نظر شما هزینه گمرک و پست این محصول بالاست ؟

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      بله صد در صد عدد قابل توجهی بابت وزن زیاد و هزینه دلاری در گمرک اخذ خواهد شد.

  • حسین می‌گه:

    سلام من میخوام گوشی از این سایت همین گوشی رو بخرم http://www.geekbuying.com/item/Xiaomi-Redmi-Note-4-Pro-Helio-X20-3GB-64GB-Smartphone—Gold-373195.html
    همونطور که میبینید تخفیف خورده منم به فکر خریدش افتادم … میخواستم بدونم فقط همین هزینه رو میدم یا باید گمرک و پست بدم و ارزش نداره؟

  • میلاد می‌گه:

    سلام
    من میخاستم یه تابلو فرش دستبافت با قاب نقره رو بفرستم سویس ، آیا میتونم از طریق پست ارسال کنم ؟ و اینکه چقدر باید هزینه گمرکی بدم . ممنون

  • milad می‌گه:

    سلام
    فرض بگیریم فروشنده ایی ارسال مستقیم به ایران با پست ارامکس داره (یک عدد محصول)
    این محصول باید اول بره گمرک تهران یا گمرک استان محل خریدار
    مثلا بنده تبریز هستم ، این محصول خریداری شده گمرک تهران میره و توسط نمایندگان پستی ارامکس به تبریز میاد ؟ یا مستقیم به گمرک تبریز میاد ؟!
    مچکرم

  • smae می‌گه:

    سلام
    میخواستم یک گوشی با لوازم جانبی از چین با DHL بخرم (سر جمع 9 قلم کاملا متفاوت).
    قیمت گوشی حدود 350 دلاره و لوازم 50 دلار.
    وزن کل هم حدود 1.5 کیلوگرم میشه.
    آیا احتمال اینکه ترخیص این بسته احتیاج به کارت بازرگانی داشته باشه بالاست؟
    در ضمن آیا DHL گمرکی را پرداخت میکنه؟

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا در گمرک چنانچه تا مبلغ 100 دلار به طور هدیه در طول سال برای شما کالا ارسال شود، گمرکی تعلق نخواهد گرفت.
      اما در نهایت تعلق گرفتن یا نگرفتن و همچنین میزان گمرکی، بستگی به نظر کارشنان گمرک دارد.
      همچنین می توانید برای دریافت درصدهای گمرکی به کتاب قوانین گمرکی مراجعه نمایید.

      پست dhl تا حدی از سقف گمرکی را پرداخت می نماید.

  • کیوان می‌گه:

    سلام
    همانطور که میدانید سایت هایی مثل ebay ارسال مستقیم به ایران ندارند. آیا شما در دبی یا کشور دیگری شعبه دارید که کالا را آنجا از شما تحویل بگیریم؟

  • بهزاد قربانی می‌گه:

    سلام با عرض خسته نباشید خدمت شما و با تشکر از سایت خوبتون،
    ببخشید یکی از دوستان میخوان یک گوشی همراه آیفون سون بفرستن از آلمان خواستم بدونم به دستم میرسه یا نه؟ ممنوعه؟ یا اینکه چقدر هزینه گمرکیش میشه؟
    دیدم خیلیا این سوال رو پرسیده بودن شما در جوابشون گفتید که،بستگی به نظر کارشناس گمرک داره؟میشه دقیقتر بگید چون دوس ندارم ریسک کنم و بسته به دستم نرسه،خواهش میکنم دقیق توضیح بدید که آیا اگر بفرستن میرسه دستم،مرسی از پاسختون???????

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا در گمرک چنانچه تا مبلغ 100 دلار به طور هدیه در طول سال برای شما کالا ارسال شود، گمرکی تعلق نخواهد گرفت.
      اما در نهایت تعلق گرفتن یا نگرفتن و همچنین میزان گمرکی، بستگی به نظر کارشنان گمرک دارد.
      همچنین می توانید برای دریافت درصدهای گمرکی به کتاب قوانین گمرکی مراجعه نمایید.

  • علی می‌گه:

    سلام
    من میخوام یک ساعت و یک بند اضافه همون ساعت و یک دستبند دوباره همون برند که حدودا 300 دلار قیمت داره بخرم تو خود سایت زده یو پی اس میفرستن ولی از پشتیبانیش پرسیدم گفتم ایران یو پی اس نداره گفتن مشکلی نداره سفارش بدید ما مثلا با دی اچ ال میفرستیم . میخواستم ببینم الان به این کالاهای من گمرکی میخوره و یک سوال دیگه اینکه تو گمرک بسته رو باز میکنن و چک میکنن ؟ ! یا نه از روی فاکتور یا روی جعبه چک میکنن به چه صورتی هست ؟ ممنون

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا در گمرک چنانچه تا مبلغ 100 دلار به طور هدیه در طول سال برای شما کالا ارسال شود، گمرکی تعلق نخواهد گرفت.
      اما در نهایت تعلق گرفتن یا نگرفتن و همچنین میزان گمرکی، بستگی به نظر کارشنان گمرک دارد.
      همچنین می توانید برای دریافت درصدهای گمرکی به کتاب قوانین گمرکی مراجعه نمایید.

  • smae می‌گه:

    سلام.
    من میخواستم یک گوشی حدود 400$ از چین از طریق پست هلند به اصفهان بخرم.
    حالا اگه از فروشنده بخواهم که قیمت رو حدود 100$ اظهار کنه باز هم ممکنه گمرکی بخوره یا تو گمرک به مشکل بخوره؟

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      معمولا در گمرک چنانچه تا مبلغ 100 دلار به طور هدیه در طول سال برای شما کالا ارسال شود، گمرکی تعلق نخواهد گرفت.
      اما در نهایت تعلق گرفتن یا نگرفتن و همچنین میزان گمرکی، بستگی به نظر کارشنان گمرک دارد.
      همچنین می توانید برای دریافت درصدهای گمرکی به کتاب قوانین گمرکی مراجعه نمایید.

  • محمدرضا می‌گه:

    سلام یه جنسی که off خورده و قیمتش اومده زیر 100 دلار برا هزینه گمرکش قیمت اصلیشو در نظر میگیرن یا قیمت تخفیف خورده
    و سوال دوم این که یه گوشی از علی بابا با قیمت 60 دلار گمرک و پستش تقریبا چقدر میشه

    • پشتیبان لک لک می‌گه:

      سلام
      1 – در هنگام پیش فاکتور با مبلغ تخفیف داده شده، پیش فاکتور می دهیم.
      2 – خرید از سایت علی بابا در ل کلک انجام نمی شود.