آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

دنیای جذاب ماکت خودرو و موتورسیکلت

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

ماکت به نمونه کوچک‌شده تجهیزات و لوازم گفته می‌شود که جزئیات طرح اصلی را به همراه داشته باشد. ماکت‌های خودرو و موتورسیکلت با استفاده از مواد اولیه مختلفی مانند فلز، کامپوزیت و رزین ساخته می‌شوند. هر یک از این ماکت‌ها ویژگی‌ها، فواید و معایب مخصوص به خود را دارند که باعث جذب افراد می‌شوند. اگر می‌خواهید با محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده ماکت و پرطرفدارترین ماکت خودرو و موتورسیکلت آشنا شوید، با ما همراه باشید.
چه چیزی ماکت نامیده می‌شود؟
به نمونه کوچک و مینیاتوری از انواع وسیله بزرگ، ماکت گفته می‌شود. در کل اصطلاح ماکت برای انواع محصولات و تجهیزات صنعتی، عروسکی، عمرانی و… به‌کاربرده می‌شود. این تجهیزات در اندازه مدنظر سفارش‌دهنده ساخته می‌شوند و معمولا ابعادی بسیار کوچک‌تر از سایز وسیله واقعی دارد. در ساخت ماکت با توجه به سفارش مشتری، جزئیات ریز و دقیقی از نمونه واقعی اضافه می‌شود، به همین دلیل می‌توان از آن برای ایجاد کلکسیون ارزشمند نیز استفاده کرد.
رد پای ماکت را می‌توان در دنیای وسایل نقلیه هم پیدا کرد به‌گونه‌ای که امروزه استفاده از آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ماکت وسایل موتوری می‌توانید انواع خودرو، موتور، کامیون و اتوبوس را پیدا کنید. شاید در نگاه اول تصور کنید که یک ماکت با اسباب‌بازی تفاوتی ندارد اما ویژگی‌های ماکت وسایل موتوری، باعث تفاوت آن با ماشین‌های اسباب‌بازی مشابه شده است. تیراژ، کیفیت تولید و مواد مصرفی، جزئیات به‌کاررفته و مواردی ازاین‌دست باعث تمایز ماکت از اسباب‌بازی می‌شود.
یکی از نکات مهمی که بین اسباب‌بازی و ماکت فاصله ایجاد می‌کند، نحوه استفاده از آنها است. ماکت تنها باهدف نمایشی ساخته می‌شود اما در اسباب‌بازی‌ها از نوعی پیشرانه استفاده می‌شود که قابلیت حرکت داشته باشند.
انواع ماکت وسایل نقلیه
برای ماکت‌ها دسته‌بندی‌های زیادی وجود دارد اما به‌طورکلی می‌توان آنها را در دودسته کیت و آماده قرار داد. این دودسته خود چند زیرشاخه دارند بنابراین می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که صنعت ماکت‌سازی بسیار بزرگ است. در ماکت‌سازی وسایل نقلیه بیشتر از ماکت‌های آماده استقبال می‌شود زیرا تنوع در تولید آنها بیشتر است.
برخی ماکت‌ها تنها برای کلکسیون داران ساخته می‌شوند. سایز و جزئیات چنین ماکت‌هایی از پیش تعیین می‌شوند. ماکت خودرو و موتورسیکلت کلکسیونی در رده‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به آماتور، دست‌ساز و حرفه‌ای اشاره کرد.
ویژگی‌های ماکت خودرو و موتورسیکلت
برخی ویژگی‌ها در انواع ماکت وسایل موتوری وجود دارد که برای سازندگان و سفارش‌دهندگان آن بسیار مهم است. در ادامه بیشتر درباره این ویژگی‌ها صحبت می‌کنیم.
جنس ماکت
در ساخت انواع ماکت از سه ماده مختلف فلز، کامپوزیت و رزین استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی و طرفداران خاص خود را دارند. دایکست (Die-cast) عنوانی است که بیشتر به ماکت‌های حرفه‌ای و مهم دنیا که از جنس فلز ساخته‌شده‌اند، اطلاق می‌شود. این عنوان تنها برای ماکت‌هایی استفاده می‌شود که از فلز ساخته می‌شوند. آلیاژ زینک در روش ریخته‌گری برای ساخت این‌گونه ماکت استفاده می‌شود و آن را دایکستینگ می‌نامند.
برای ساخت نوع دیگری از ماکت‌ها تکنیک‌های مختلفی مانند کامپوزیت و رزین استفاده می‌شود که تکنیک رزین بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. ماکت‌های رزینی با استفاده از روش قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند و به‌راحتی می‌شکنند، بااین‌حال بازهم بسیار پرطرفدارند. به دلیل شکننده بودن این مدل ماکت، آنها را سیلد می‌سازند یعنی درهای آنها پلمپ است.
مجوز ساخت
همه ماکت‌ها دقیقا مانند نمونه واقعی خودساخته می‌شوند؛ به همین دلیل برای تولید آنها باید حتما از شرکت تولیدکننده اصلی مجوز ساخت دریافت شود. این امر موجب می‌شود که تمام ماکت‌ها با مجوز صادره از سوی سازنده اصلی آن تولید شوند؛ اما برای انجام این کار باید یک پروسه توسط شرکت ماکت‌سازی پیموده شود. در ابتدا شرکت ماکت‌سازی به شرکت سازنده خودرو درخواست خود را مبنی بر دریافت مجوز جهت ساختن مدل از روی طرح اصلی آنها ارائه می‌دهد.
در صورت رضایت شرکت سازنده خودرو، یک قرارداد بین دو طرف عقد می‌شود و شرکت سازنده مدل، مجوز ساخت ماکت‌های کلکسیونی را تا زمان مشخصی دریافت می‌کند. اگر شرکت ماکت‌سازی دومی قصد ساخت مدل خودروهای همان شرکت را داشته باشد، باید مجوز مادر این کار را از اولین شرکت ماکت‌سازی خریداری کند.
ابعاد ماکت
در ابتدا تنها دو مقیاس برای ساخت ماکت وجود داشت اما امروزه ابعاد زیادی برای انجام این کار وجود دارد. مقیاس‌های 1:18 و 1:43 که حدودا به‌اندازه بازو و کف دست هستند، دو مقیاس اولیه برای ساخت مدل بودند. نسبت 1:18 یعنی اندازه طرح واقعی 18 برابر اندازه مدل ساخته‌شده است.
امروزه مدل‌هایی با مقیاس 1:43 بیشتر موردتوجه افراد و کلکسیونرها قرار گرفته زیرا ابعاد آنها کوچک‌تر است و از قیمت مناسب‌تری برخوردارند. از طرفی به دلیل اینکه مدل‌های کمی با مقیاس 1:18 ساخته شده‌اند، تنوع موجود در مقیاس 1:43 باعث شده که بیشتر مورد استقبال افراد قرار بگیرد. در ادامه اندازه حدودی مقیاس‌های مختلف برای ساخت ماکت‌های خودرو و موتورسیکلت را بیان می‌کنیم.
 در مقیاس 1:18 طول ماکت 25 الی 30 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:24 طول ماکت 18 الی 22 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:32 طول ماکت 14 الی 17 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:43 طول ماکت 10 الی 12 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:64 طول ماکت 7 الی 8 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:76 طول ماکت 6 الی 7 سانتی‌متر است.
 در مقیاس 1:87 طول ماکت 5 الی 6 سانتی‌متر است.
جزئیات ماکت‌های خودرو و موتورسیکلت
ازآنجایی‌که ماکت‌ها به دو صورت سفارشی و آماده ساخته می‌شوند، عوامل مختلفی در جزئیات به‌کاررفته آنها موثر است. در ماکت‌های آماده، شرکت سازنده با توجه به ابعاد و قیمت آن، با صلاحدید خود برخی جزئیات را اضافه می‌کند. به‌عنوان‌مثال بیشتر قطعات متحرک ماشین مانند در چرخ‌ها، فرمان و… در مدل‌های 1:18 متحرک هستند.
بسته به تعداد قطعات متحرک و جزئیات رعایت شده، هزینه ماکت تغییر می‌کند. شما در مدل گران‌قیمتی مانند هامر H2 با مقیاس 1:43 ساخته شده توسط هایوی 61 برخی قطعاتی مانند در باک، آفتاب‌گیرهای درون کابین و… نیز متحرک هستند.
جزئیاتی که در مدل‌های سفارشی رعایت می‌شوند به سلیقه سفارش‌دهنده بستگی دارند. شما می‌توانید با توجه به مقیاس و هزینه در نظر گرفته برای ماکت، مدل موردعلاقه خود را سفارش دهید. توجه داشته باشید هرچه جزئیات ماکت‌ها بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای خرید آنها پرداخت کنید.
ماکت ساخته شده از کدام ماده اولیه بهتر است؟
اگر ماکت‌های رزینی باکیفیت خوبی ساخته شوند، از لحاظ کیفیت و قیمت تا حدودی با ماکت‌های فلزی برابری می‌کنند. به دلیل اینکه هنوز خریداران این نوع ماکت در ایران بسیار کم است، کمتر به فروش می‌روند و البته این فروش با قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی انجام می‌شود.
به دلیل اینکه ماکت‌های فلزی از دوام بیشتری برخوردارند، نسبت به سایر مدل‌ها طرفداران بیشتری دارد. البته این امر باعث شده که برای خرید یک مدل از جنس دایکست به‌صرف هزینه بیشتری نیاز باشد. برندهایی مانند اتو آرت درگذشته از فلز برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کردند اما به دلیل هزینه بالای آن، تصمیم گرفتند که یک ماده باکیفیت را جایگزین کنند.
امروزه استفاده از مواد کامپوزیتی در ساخت انواع ماکت رایج شده است. یکی از این مواد، پلاستیک فشرده ABS است که کیفیت بالایی دارد. مدل‌های کامپوزیتی در مقایسه با مدل‌های دایکست تفاوت ظاهری زیادی ندارند حتی در برخی موارد جزئیات مدل کامپوزیتی بیشتر است. در مدل کامپوزیتی تنها دو مورد ممکن است باب میل افراد ماکت باز نباشد که وزن پایین و عدم ایجاد صدای گوش‌نواز باز و بسته شدن درهای خودرو است.
با توجه به مطالب ذکرشده دقیقا نمی‌توان تصمیم گرفت خرید کدام نوع ماکت خودرو و موتورسیکلت بهتر است زیرا هرکدام ویژگی‌ها و معایب مخصوص خود را دارند. شما به‌منظور خرید ماکت باید به معیارها و سلایق شخصی خود اتکا کرده و بهترین مورد را خریداری کنید.
برندهای سازنده
امروزه که انواع ماکت با استقبال زیادی از طرف افراد مواجه شده‌اند، شرکت‌های بزرگ و زیادی به ساخت آنها می‌پردازند. برندهای کیوشو، اتو آرت، ویلی و مایستو از سایر برندهای تولی ماکت در زمینه خودرو و وسایل موتوری بیشتر شناخته شده‌اند. در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت می‌کنیم.
برند ماکت‌سازی کیوشو
برند ماکت‌سازی Kyosho در ابتدا کار خود را با تولید خودرو رادیو کنترل آغاز کرد اما از دهه 90 به عرصه تولید ماکت قدم نهاد. یکی از نزدیک‌ترین ماکت‌ها به کارهای برند اتو آرت، توسط این شرکت تولید می‌شود. البته برند کیوشو ماکت‌های فراری نیز تولید می‌کند و انواع مدل را در دو رده Highend و معمولی می‌سازد.
برند ماکت‌سازی اتو آرت
برند ماکت‌سازی Autoart اواخر دهه 90 در هنگ‌کنگ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت امروزه در رده‌های Racing Division، Signature Performance، Sealed و Millennium ماکت‌های زیادی تولید می‌کند.
یکی از گام‌های موفقیت‌آمیز اتو آرت استفاده از مواد کامپوزیتی برای ساخت ماکت بود. استفاده از این مواد باعث شد که ماکت نهایی احساسی شبیه به ماکت‌های دایکست به افراد انتقال دهد اما در ساخت آن جزئیات بیشتری به‌کاربرده شد. ورود چنین مدل‌هایی به بازار با استقبال زیادی مواجه شد و از جمله معروف‌ترین ماکت‌های این دست می‌توان به آلفا رومئو 4C اشاره کرد.
برند ماکت‌سازی ویلی
برند ماکت‌سازی Welly که در کشور چین قرار دارد، در مدت‌زمان کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشت. این برند توانست خیلی زود رقبای خود را کنار بزند. امروزه ویلی زیرمجموعه‌های زیادی مانند FX دارد که ماکت‌های بسیار با کیفیتی تولید می‌کند.
طی نظرسنجی که بین خریداران ماکت به‌عمل‌آمده، ویلی جز چند شرکت تولیدکننده ماکت برتر قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که همه کلکسیون دارهای ماکت ماشین، با این نام آشنایی دارند. مدل‌هایی که توسط برند ویلی تولید می‌شوند تنها در اندازه با نمونه واقعی خود اختلاف دارند و این امر محبوبیت این برند را دوچندان کرده است. از طرفی شما می‌توانید ماکت‌هایی با قیمت مناسب را از برند ماکت‌سازی ویلی خریداری کنید.
برند ماکت‌سازی مایستو
برند ماکت‌سازی Maisto یک شرکت آمریکایی است که در دهه 90 آغاز به کار کرد. این برند ابتدا محصولات خود را در تایلند تولید می‌کرد اما امروزه در چین فعالیت دارد. کیفیت محصولات تولیدشده توسط این شرکت در حد معمولی است. این شرکت توانایی خاصی در تولید ماکت انواع موتورسیکلت دارد. علاقه‌مندان به ماکت موتورسیکلت، این شرکت را جز بهترین‌ها قرار می‌دهند.
برند ماکت‌سازی جادا
برند ماکت‌سازی Jada یکی دیگر از برندهای معروف در دنیا است و بین برندهای محبوب در این زمینه قرار دارد. این شرکت آمریکایی کار خود را از سال 1953 آغاز کرد و در سال 2002 در لیست غول‌های ماکت‌سازی دنیا قرار گرفت.
این شرکت به ساخت نمونه‌های اسپرت علاقه دارد به همین دلیل بیشتر مدل‌های اسپرت که ارتفاع کمی نسبت به جاده دارند را می‌سازد. از طرفی جادا بیشتر تمایل دارد که با شرکت‌های فیلم‌سازی همکاری کرده و برای آنها ماکت بسازد. احتمالا بیشتر شما با نمونه‌های واقعی مدل‌های این شرکت آشنایی دارید زیرا تعدادی از آنها در مجموعه فیلم‌های سریع و خشن مورداستفاده قرار گرفته‌اند.
سایر برندهایی که در این زمینه عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند و باید از آنها یاد کنیم، عبارت‌اند از:
 Minichamps
 Bburago
 Yatming
 CMC
 BBR
 Ertl
 Hotwheels
 Almost real
 Norev
 Sunstar
ماکت‌های پرفروش و محبوب
محبوبیت ماکت‌ها در بین مردم مانند سایر وسایل متفاوت است؛ برخی از ماکت‌ها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. برای آشنایی با این ماکت‌های محبوب، همچنان ما را همراهی کنید.
پاگانی زوندا R
حتما انتظار دارید که محصولات اتو آرت در بین ماکت‌های محبوب وجود داشته باشند. یکی از محبوب‌ترین مدل‌های موجود که در مقیاس 1:18 توسط AutoTrt تولید می‌شود، پاگانی زوندا R نام دارد. با اینکه حدود 2 سال از ساخت این مدل گذشته اما افرادی زیادی هنوز مشتاقانه برای خرید آن اقدام می‌کنند. ماکت‌های طرح کربن و مشکی‌رنگ این مدل از خط تولید خارج شده‌اند و دیگر نمی‌توان آن را به‌صورت نو خریداری کرد. اگر برای خرید نمونه سفید آن تمایل داشته باشید، هنوز می‌توانید نو آن را در بازار پیدا کنید.
برجسته‌ترین خصوصیت پاگانی زوندا R این است که همه قسمت‌های بدنه آن مانند نمونه اصلی متحرک است و طراحی فنربندی آن هیچ تفاوتی با نمونه واقعی ندارد. جزئیات دقیق پیاده شده روی سیستم پیشرانه و به‌کارگیری فلزات باکیفیت در ساخت آن باعث شده که به یک نمونه بی‌نظیر تبدیل شود.
پورشه 918 اسپایدر کانسپت
این لیست بدون وجود یک ماکت تولیدشده توسط برند ویلی تکمیل نمی‌شود. پورشه 918 اسپایدر کانسپت که توسط برند محبوب ویلی ساخته شده یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار است. پیشتازی این ماکت در بین مدل‌هایی با مقیاس 1:24، باعث شده که تعداد زیادی از عاشقان ماکت خودرو را در ایران به سمت خود جذب کند.
جنبه دیگر جذابیت ماکت پورشه 918 اسپایدر کانسپت به اسپرت بودن آن برمی‌گردد؛ ماشین‌های اسپرت در بین همه رده‌های سنی طرفدار دارند. تنها اسپرت بودن این ماکت باعث نشده که دل همه عاشقان خود ببرد بلکه ویژگی‌هایی مانند رینگ جذاب، طراحی کابین دقیق با جزئیات زیاد، طراحی دیسک ترمز طبیعی و رنگ‌آمیزی خارق‌العاده آن، در این امر دخیل هستند. قیمت پایین ن هم نباید در محبوبیت آن نادیده گرفت.
جگوار Type E سری 1
یکی دیگر از محبوب‌ترین ماکت‌های موجود در بازار بازهم ساخت برند اتو آرت است. جگوار Type E سری 1 در مقیاس 1:18 تولیدشده و می‌توان آن را جز باکیفیت‌ترین ماکت‌های موجود در بازار بشمار آورد. این ماکت به‌صورت کوپه و کانورتیبل با رنگ‌بندی متنوعی تولیدشده است. تیراژ پایین این محصول باعث شده که علاقه‌مندان برای خرید آن نهایت سرعت را به خرج دهند.
نمونه کوپه جگوار Type E سری 1 زودتر از کانورتیبل آن به بازار ایران وارد شد. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به امکان باز و بسته شدن در باک، کیفیت بالای جزئیات پیشرانه، سیستم فنربندی کم‌نظیر، انجام کروم کاری باظرافت زیاد و جزئیات بسیار دقیق و ریز به‌کاررفته در بخش داخلی کابین اشاره کرد. اگر جای یک مدل جگوار در بین کلکسیون شما خالی است، این ماکت بهترین گزینه برای شما است.
فورد ماستانگ Mach 1

برند اتو آرت همیشه در بین محبوب‌ترین‌ها نقش پررنگی از خود ایفا کرده به همین دلیل در این بخش بازهم یکی دیگر از محصولات این برند را معرفی می‌کنیم. ماکت ماشین پلیس Ford Mustang Mach 1 در مقیاس 1:18 طراحی‌شده و به بازار عرضه می‌شود. در ساخت بدنه این مدل فلز به‌کاررفته و از رنگی زیبا و براق برخوردار است.
شما می‌توانید درهای ماکت فورد ماستانگ Mach 1 را باز و بسته کنید یا فرمان آن را بچرخانید. شاید برای شما هم جالب باشید که بدانید حرکت چرخ‌های این مدل کاملا استاندارد است و از فنربندی خوبی برخوردار است. کف‌پوش مخمل داخل ماکت فورد ماستانگ باعث جذاب شدن و تجملاتی به نظر رسیدن آن شده است.
KTM 350 SXF
ktmفورد
یکی از ماکت‌های موتورسیکلت که جز محبوب‌ترین‌ها قرار دارد و در مقیاس 1:12 تولیدشده KTM 350 SXF نام دارد. این موتور توسط برند New Ray تولیدشده است؛ اگرچه یک برند معروف مانند ویلی نیست اما کیفیت ماکت موتورسیکلت آن بالا است. ویژگی‌های ظاهری خارق‌العاده‌ای در تولید این مدل استفاده‌شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
صندلی و قطعات فلزی و پلاستیکی به‌کاررفته در ماکت KTM 350 SXF دقیقا شبیه مدل واقعی آن است. وجود یک کمک‌فنر زیبا و متحرک در انتهای موتور از دیگر ویژگی‌های این ماکت است که طرفداران زیادی را جذب کرده است.
BMW 1300S
bmw
اگر عاشق ماکت ماشین و موتورسیکلت باشید احتمالا به‌خوبی با برند ویلی آشنایی دارید. این برند در کنار ماکت خودرو باکیفیت بالا، مدل‌های موتورسیکلت بی‌نظیری هم می‌سازد که در اینجا یکی از پرطرفدارترین آنها را بررسی می‌کنیم. ماکت موتورسیکلت BMW 1300S توسط برند ویلی ساخته و در مقیاس 1:10 طراحی‌شده است. از فلز برای ساخت بدنه اصلی استفاده‌شده و جزئیات زیبا و دقیقی در آن به‌کاررفته است.
اگر می‌خواهید از جزئیات بی‌نظیر این ماکت مطلع شوید، بهتر است قطعات متحرک به‌کاررفته در آن را بشناسید. شما می‌توانید فرمان و چرخ‌های این ماکت را تکان دهید که این امر باعث شباهت بیشتر مدل BMW 1300S با نمونه اصلی آن شده است. در ساخت چرخ‌های آن از مواد لاستیکی استفاده‌شده تا احساس واقعی لمس چرخ موتورسیکلت را در شما ایجاد کند.
هزینه موردنیاز جهت خرید ماکت خودرو و موتورسیکلت
همان‌طور که پیش از بیان کردیم، برخی از ماکت‌ها تنها به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند و همین امر به بالا رفتن هزینه خرید آن می‌انجامد. این موضوع سبب می‌شود که از بررسی قیمت ماکت‌های سفارشی صرف‌نظر کنیم. پیش از اطلاع از قیمت حدودی ماکت‌ها باید این نکته را مدنظر داشته باشید که میزان محبوبیت ماکت و قیمت ارز در ایران بر این قیمت‌ها موثرند.
برای خرید ماکت‌های آماده دسته‌بندی‌های زیادی وجود دارد که هزینه هریک از این گروه‌ها متفاوت است. در ایران قیمت ماکت‌های آماتور حدود 800 هزار تومان است که تقریبا مناسب است. برای خرید یک ماکت حرفه‌ای باید چیزی حدود 2 میلیون تومان هزینه کنید. البته اگر قصد خرید یک مدل فوق‌العاده را داشته باشید باید هزینه بیشتری برای این امر کنار بگذارید، حدود 20 میلیون تومان!
روش نگهداری از ماکت خودرو و موتورسیکلت
خریدن یک ماکت زیبا و باارزش لذت‌بخش است اما باید آن را دقیقا مانند روز اول نگه‌دارید. برای انجام این کار باید بدانید که قاتل بزرگ ماکت، گردوغبار است به همین دلیل باید از یک محفظه کاملا بسته برای نگهداری آن استفاده کنید. بهتر است که جعبه ماکت‌ها را هم نگه‌دارید زیرا اگر زمانی قصد داشتید آنها را بفروش برسانید، باید حتما ماکت شما بسته‌بندی اصلی داشته باشد. اگر ماکت خودرو یا موتورسیکلت شما فاقد جعبه باشد، با افت قیمت همراه خواهد بود.
جمع‌بندی
همه شما تاکنون واژه ماکت را شنیده‌اید و با معنی آن آشنایی دارید. یکی از جذاب‌ترین محصولات این دسته را می‌توانید در تولید ماکت خودرو و موتورسیکلت مشاهده کنید. برندهای بزرگ و زیادی در حال حاضر ماکت وسایل موتوری را با استفاده از مواد اولیه متفاوت تولید می‌کنند. البته برخی از مدل‌های تولیدشده نسبت به سایر موارد از محبوبیت بیشتری برخوردارند که با مطالعه این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 3    میانگین: 4.7/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر