آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

راهنمای خرید هارد اکسترنال

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

External-Hard-Drive-Hero

پیش از انتخاب هارد اکسترنال باید چند سوال مهم را از خود بپرسید. به عنوان مثال می‌خواهید با هارد خود چه کاری انجام دهید؟ به چه سرعتی برای دسترسی به داده‌های خود نیاز دارید؟ میزان حافظه مورد نیاز برای ذخیره سازی اطلاعات چقدر باید باشد؟ و غیره
برخی از هارد اکسترنال‌ها دارای محافظت فیزیکی بالا در برابر عناصر SSDهای خارجی هستند که انتقال اطلاعات را به شکلی فوق‌العاده سریع برای شما به ارمغان می‎آورند و در مقابل برخی هارد اکسترنال‌های بزرگ نیز وجود دارند که برای پشتیبان‌گیری طولانی مدت بهتر عمل می‎کنند.
اگر مشخص نیست یا نمی‎دانید که به چه نوع هارد اکسترنالی نیاز دارید که بتواند تمامی این موارد را به صورت هر چند جزئی در اختیار داشته باشد، در این مطلب توضیحاتی را ارائه می‎دهیم که بتواند به شما در هنگام انتخاب هارد اکسترنال کمک کند.

1- فضای ذخیره سازی
مسلما ضروری‌ترین و اصلی‌ترین مشخصاتی که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید در نظر گرفت میزان فضای ذخیره سازی آن است. اگر دستگاهی را به صورت اینترنتی خریداری کنید که سرعت بالایی داشته باشد اما فضای کافی نداشته باشد که بتوانید تمام داده‌های خود را درون آن ذخیره کند در این صورت فایده‌ای نخواهد داشت.
بهترین اندازه برای هارد اکسترنال
انتخاب این مورد کاملا به شما و مواردی که قرار است درون هارد ذخیره سازی کنید بستگی دارد. اگر دستگاهی را می‌خواهید که برای انتقال اسناد، عکس‌ها یا رسانه‌های دیگر از یک دستگاه به دستگاه دیگر مناسب باشد و یا فقط چند ده گیگابایت فضا برای انتقال فایل‌ها از سیستمی به سیستم دیگر داشته باشید در این صورت خرید یک فلش USB که دارای 64 گیگابایت حافظه باشد می‎تواند ایده خوبی برای شما باشد. با کمک آن می‎توانید هزاران عکس یا چندین ویدیو را به راحتی بین دستگاه‌های مختلف جابه‌جا کنید.
حال اگر به هاردی با چند ترابایت فضا نیاز داشته باشید اما سرعت آن برای شما مهم نباشد می‎توانید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مای پاسپورت اولترا (My Passport Ultra) را که یک درایو عالی با عملکردی مناسب و ظرفیت چند ترابایتی است را تهیه کنید. تهیه این هارد به عنوان یک پشتیبان طولانی مدت برای عکس‌ها و ویدیوها عمل می‎کند و می‎تواند به انتقال هزاران فایل از دستگاهی به دستگاهی دیگر منجر شود.
آشنایی با SSD و HDD
هاردهای اکسترنال در دو نوع هارد دیسک و SSD ارائه می‌شوند که کارهایی کاملا متفاوت را انجام می‌دهند. SSD‌ها سریع‌تر از HDDها بوده و به طبع نیز گران‌تر هستند. هارد دیسک‌ها از دیسک‌های مغناطیسی چرخان برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند که هدهای خواندن و نوشتن در صورت لزوم این داده‌ها را تغییر می‌دهند و شما صداهای چرخش آنها را می‎توانید بشنوید.
SSDها از ترانزیستورهای گیت کوچک در سلول‌ها استفاده می‌کنند که می‌توانند بر اساس پالس‌های الکتریکی روشن یا خاموش شوند و هیچ قطعه متحرکی ندارند. SSDها در بسیاری از موارد به طور قابل توجهی سریع‌تر از HDDها هستند و قیمتی بسیار گران‎تر دارند. در مقابل هارد دیسک‌ها ارزان‌تر هستند اما بزرگ‌تر، کندتر و آسیب پذیرتر هستند.
2- سرعت انتقال
حافظه بالای یک هارد اکسترنال همیشه بهترین مورد به جهت انتخاب یک درایو نیست بلکه سرعت انتقال اطلاعات در آنها نیز بسیار مهم است. اگر به طور مرتب فایل‌هایی را از یک دستگاه به دستگاهی دیگر انتقال می‎دهید و نمی‌خواهید که برای همیشه منتظر تکمیل انتقال خود باشید باید به فکر سرعت مناسب یک هارد اکسترنال باشید.
دو عامل اصلی در سرعت عملکرد درایوها نقش دارند که شامل موارد زیر هستند:
• زیربنای فناوری ذخیره سازی
• رابط مورد استفاده
درست است که برخی از درایوها سریع‌تر از بقیه هستند اما به طور کلی SSDها می‌توانند داده‌ها را سریع‌تر از HDDها پردازش کنند. SSDهای خارجی نسبت به همتایان HDD خود گران‎تر هستند و اغلب ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند.
از نظر ارتباط بین هارد اکسترنال و رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه، چندین گزینه استاندارد وجود دارد که باید در نظر بگیرید. امروزه اکثر هاردها از رابط USB استفاده می‌کنند اما نسل‌های اخیر به ویژه در سرعت انتقال دارای تفاوت‌های بسیاری هستند.
به عنوان مثال USB 2.0 دارای یک استاندارد قدیمی بوده و اگر می‎خواهید کاری به غیر از انتقال فایل‌های کوچک را با کمک آن انجام دهید توصیه می‎شود از این کار اجتناب کنید. حداکثر سرعت انتقال این دستگاه به طور کلی 480 مگابیت در ثانیه بوده و معمولا پورت آن بر روی رایانه‌های شخصی بدون کد رنگ است.
اتصالات USB بالاتر از 2.0 می‌توانند تا حدودی گیج کننده عمل کنند به عنوان مثال عملکرد USB 3.0 تا USB 3.2 نسل اول در اصل یکسان هستند و سرعتی تا 5 گیگابیت در ثانیه را دارند و معمولا به رنگ آبی هستند. حالUSB 3.1 و USB 3.2 نسل دوم نیز یکسان هستند و با رنگ قرمز کدگذاری شده‌اند و انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‎دهند. در حال حاضر سریع‌ترین USB 3.2 نسل 2×2 بوده که می‎تواند داده‎ها را تا 20 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد.
3- قابلیت حمل و ماندگاری
اگر به یک هارد اکسترنال به جهت پشتیبان‌گیری اطلاعات در منزل خود احتیاج دارید، دستگاه‌های ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. این دستگاه‌ها معمولا یک دستگاه سیمی مستقل هستند که در شبکه محلی شما قرار می‎گیرند و چندین درایو و حالت‌های ذخیره سازی را پشتیبانی می‎کنند.
با این حال اگر می‌خواهید هارد اکسترنال شما به گونه‎ای باشد که بتوانید آن را به بیرون از خانه ببرید، بهره‎مندی از ویژگی قابلیت حمل درون این محصولات بسیار ضروری خواهد بود. برای این امر باید هارد اکسترنال شما سبک و کوچک باشد تا بتوانید آن را درون جیب یا کیف قرار دهید تا فورا به آن دسترسی داشته باشید. در این حالت باید هاردی را تهیه کنید که به کابل برق خارجی نیاز نداشته باشد.
اکثر هاردهای اکسترنال وزن زیادی ندارند و برخی از آنها کوچک هستند به عنوان مثال سامسونگ تی5 (Samsung T5) دارای ظرفیت ذخیره سازی دیجیتالی بالایی بوده و این در حالی است که از نظر فیزیکی فضای کمی را اشغال می‏کند.
4- امنیت
اگر اطلاعات ذخیره شده در هارد اکسترنال شما به هر نحوی حساس و مهم بوده رمزگذاری آن ایده بسیار خوبی خواهد بود. بسیاری از درایوها با راه‌حل‌های رمزگذاری نرم‌افزاری سازگار بوده و برای اکثر افراد مناسب هستند. کسانی که به امنیت داده‌های خود اهمیت بسیاری می‎دهند می‎توانند درایوی را با رمزگذاری سخت افزاری پیدا کنند.
برخی از درایوها به جهت جلوگیری از دستکاری فیزیکی با روکش‌هایی محکم حمل می‌شوند. به عنوان مثال فلش مموری آیرون کی کینگستون (Ironkey Kingston) دارای یک لایه امنیتی ثانویه در برد مدار چاپی (PCB) بوده که در رزین آغشته شده است. این طراحی موجب می‎شود تا دسترسی فیزیکی به تراشه‌های حافظه داخلی درایو برای هر کسی سخت باشد.
5- سازگاری
هارد اکسترنال‌ها به طور منظم برای یک سیستم عامل خاص فرمت می‎شوند اما این تنظیم غیر قابل برگشت نیست و می‌توانید یک هارد دیسک را دوباره فرمت کنید یا آن را پارتیشن‌بندی کنید تا قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد. اما اگر می‎خواهید از دردسر جلوگیری کنید باید در ابتدا مطمئن شوید که هارد اکسترنال شما با سیستم عامل مورد نظرتان سازگاری داشته باشد.
6- بازی
در صورتی که به یک هارد اکسترنال به جهت بازی و افزایش فضای ذخیره سازی برای کنسول خود احتیاج دارید، سرعت SSD بسیار مهم خواهد بود زیرا یک درایو کند می‌تواند زمان انتظار و پاسخگویی بازی را افزایش دهد. دارندگان ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و S می‌توانند از کارت توسعه سیگیت (Seagate) به جهت حافظه داخلی سریع استفاده کنند.
7- ویژگی‌های اضافی
یکی از ویژگی‌هایی که باید در یک هارد اکسترنال به دنبال آن باشید، گارانتی آن است. این امر موجب می‏شود تا در صورت خرابی و یا ایجاد مشکل در محصول خریداری شده پوشش هزینه‌ای برای یک درایو جدید وجود داشته باشد.
مورد بعد این است که باید به انواع کابل‎هایی که درایو شما با آن کار می‌کند توجه داشته باشید. برخی از تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌های جدیدتر از اتصالات USB-C یا Thunderbolt 3 استفاده می‌کنند اما ممکن است درایو مورد نظر دارای یک کابل USB-A باشد. در این صورت می‎توان درایو مورد نظر را خریداری کرده اما باید کابل یا آداپتور دیگری نیز بخرید که در این صورت هزینه کلی شما بالا خواهد رفت.
معرفی انواع هارد اکسترنال
پس از بررسی موارد اشاره شده نکته مهم بعدی نوع هارد اکسترنالی است که باید خریداری کنید. در حالت کلی سه نوع هارد اکسترنال وجود دارد که آنها را معرفی می‎کنیم و به مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت:
• هارد اکسترنال 2.5 اینچی: این هارد اکسترنال‌ها حاوی دیسک‌های کوچک‌تری هستند، وزنی سبک دارند، از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و قابلیت حمل بالایی دارند که همین وزن کم و قابل حمل بودن می‏تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. حال از جمله معایب این هاردها نیز اندازه کش پایین‎تر، RPM کمتر و فضای ذخیره سازی کمتر است. معمولا مردم از این هاردها برای ذخیره سازی مواردی قابل حمل استفاده می‎کنند به همین دلیل اگر فایل‌های رسانه‌ای همچون تصاویر یا ویدیوهای خود را درون این درایوها ذخیره سازی کنید ممکن است به سرعت فضای شما تمام شود.
• هارد اکسترنال 3.5 اینچی: این هارد اکسترنال‌ها به دلیل اندازه‎ای که دارند دارای دیسک‌های چرخان 3.5 اینچی هستند که داده‌ها درون آن ذخیره می‌شوند. این هاردها از نظر فیزیکی بزرگ‌تر بوده و این بدان معنا است که حافظه این هاردها به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از انواع دیگر بوده و معمولا چیزی است که افراد در کنار لپ تاپ خود به عنوان ذخیره سازی و یک پشتیبان ثابت آن را نگه می‌دارند. این هاردها ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارند و اغلب توسط افرادی که ساعت‌ها به تولید ویدیو می‎پردازند و یا هزاران عکس را با وضوح بالا ذخیره می‌کنند استفاده می‎شود.
• هارد دیسک حالت جامد یا SSD: هارد اکسترنال‌های حالت جامد که معروف به SSD هستند دارای فناوری جدیدتری نسبت به HDDها هستند. این هاردها به جای بهره‎گیری از دیسک‌های چرخشی به جهت خواندن یا نوشتن داده‎ها از یک لیزر استفاده می‌کنند و آن را در تراشه‎های حافظه ذخیره می‌کنند. این هاردها وزنی سبک دارند و سریع‎تر و کوچک‎تر از اکثر HDDها هستند. در صورت افتادن و یا برخورد با چیزی نیز این هاردها کمتر در معرض آسیب فیزیکی خواهند بود. با این حال حافظه‌های SSD گران‌تر از هارد دیسک‌ها هستند و اگر به دنبال صرف هزینه کمتر برای داشتن هارد اکسترنال هستید ممکن است انتخاب این گزینه برای شما مناسب نباشد.
مزایا و معایب هاردهای اکسترنال
از جمله مزایای اصلی هاردهای اکسترنال می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قابل حمل بودن: این هاردها به دلیل وزن سبکی که دارند تقریبا در تمامی کوله پشتی‌ها و یا کیف‌های مسافرتی جا می‎شوند. به همین دلیل استفاده از آن برای افرادی که همیشه در سفر هستند یک راه حل عالی خواهد بود.
• اتصال آسان: هاردهای اکسترنال را می‌توان به راحتی به هر سیستم کامپیوتری با پورت‌های سازگار متصل کرد. برخی از هارد دیسک‌ها چندین گزینه را به جهت اتصال پورت ارائه می‌دهند که موجب سازگاری بیشتر آنها خواهد شد.
• مقرون به صرفه بودن: تهیه هارد اکسترنال روشی مقرون به صرفه برای افزایش فضای ذخیره سازی رایانه آن هم بدون نیاز به صرف هزینه برای ارتقا اجزای داخلی سیستم است.
• استفاده آسان (Plug-n-Play): استفاده از هارد اکسترنال بسیار آسان بوده و فقط باید آن را به وسیله یک کابل به سیستم خود متصل کرد.
از جمله معایب برخی از هاردهای اکسترنال می‎توان موارد زیر را نام برد:
• اشغال فضا: برخی از هاردهای اکسترنال می‌توانند بزرگ و حجیم باشند بنابراین اگر فردی هستید که فضای زیادی بر روی میز خود ندارید و یا از در هم ریختگی میز خود بیزار هستید ممکن است داشتن برخی از هاردهای اکسترنال بزرگ منجر به اشغال فضا بر روی میز شما شود.
• نامناسب برای سفرهای بسیار: در صورتی که دائم در حال سفر از مکانی به مکانی دیگر هستید ممکن است حمل همیشگی هاردها امری خسته کننده باشد به همین دلیل توصیه می‎شود به جای این کار از فضای ابری بهره‎مند شوید.
• توجه به ظاهر یا طراحی محصول: برخی از افراد به طراحی هاردها اهمیت بسیاری می‏دهند به همین دلیل ممکن است بدنه خارجی یک هارد با طراحی داخلی دفتر شما مطابقت نداشته باشد. به همین دلیل اگر فردی هستید که به این موضوع اهمیت می‌دهید باید در هنگام خرید تمامی موارد خرید را در نظر داشته باشید.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر