آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء و یا به عبارتی IoT شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی است که با حسگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها به همدیگر اتصال داشته و تبادل داده می‌کنند. در واقع با استفاده از این فناوری می‌توان از راه دور و بدون نیاز به رایانه متصل، فرد و یا شی را بررسی کرد. در این نوع فناوری بدون نیاز به دخالت انسان، تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها از طریق تراشه‌های تعبیه شده در اجسام اتفاق می‌افتد.
این دستگاه‌ها از اشیاء خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می‌شود و می‌توان آن را برای مقاصد مختلف به کاربرد. امروزه اینترنت اشیا به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیاء روزمره مانند وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای و … را از طریق دستگاه‌های تعبیه‌شده در آنها، به اینترنت متصل و کنترل کنیم، ارتباط یکپارچه بین افراد و اشیا امکان‌پذیر است.
این فناوری جدید سبب شده تا محاسبات و تجزیه تحلیل بسیار کم‌هزینه، در محیط ابر با داده‌های کلان و نامحدود، انجام شده و داده‌ها با کمترین مداخله انسانی جمع‌آوری شده و به اشتراک گذاشته شوند.
12

کاربردهای اینترنت اشیا
در این دنیای بیش از حد متصل، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند هر تعامل بین اشیا متصل را ضبط، نظارت و تنظیم کنند.
افراد، اشیا و حتی حیوانات توسط شناسه‌های اختصاصی، دارای هویتی مختص به خود می‌شوند و بدون نیاز به افراد و یا رایانه قابلیت انتقال داده را خواهند داشت.
برای مثال می‌توان به تراشه‌های نصب شده در قلب افراد دچار مشکلات قلبی اشاره کرد که به‌وسیله اینترنت اشیا و دستگاه پایش قلب، اطلاعات لازم را رد و بدل می‌کنند.
کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی و دامپروری می‌تواند به‌صورت استفاده از ترانسپورتر بیولوژیک در دام‌ها باشد.
همچنین از اینترنت اشیا می‌توان در خودرو نیز استفاده کرد و به‌وسیله آن راننده را از کم‌شدن باد لاستیک‌ها و یا مشکلات دیگر آگاه ساخت.
134

اینترنت اشیا از کجا آغاز شد؟
ایده استفاده از اینترنت اشیا از سال‌ها پیش در میان محققین مطرح بوده است، اما با پیشرفت فناوری‌ها این ایده به عمل تبدیل شده و می‌توان به‌راحتی تمامی افراد و اجسام را با اختصاص دادن یک آدرس آی پی برای تبادل اطلاعات به شبکه اتصال داد.
اولین‌بار این فناوری در اوایل ۱۹۸۰ و در دانشگاه کارنگی ملون در ایالات متحده به کار برده شد و به‌وسیله آن یک دستگاه نوشابه‌ساز توسط محققان از راه دور کنترل می‌شد. محققان این دانشگاه از طریق وب اطلاعات و برنامه‌های این دستگاه را از راه دور بررسی و کنترل می‌کردند.
با استفاده از فضای ابری می‌توان مقیاس نامحدودی برای جمع‌آوری اطلاعات ارسالی توسط اینترنت اشیا را در دسترس داشت و به‌این‌ترتیب زیرساخت‌هایی که برای افزایش مقیاس نیاز است، بدون نیاز به مدیریت در دسترس خواهد بود.
کسب‌وکارهای مختلف نیز می‌توانند با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، اطلاعات موردنیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون محدودیت در دسترس داشته باشند و به‌این‌ترتیب سرعت در تمامی مراحل تولید تا عرضه کالا بالا خواهد رفت.
34234

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟
به کاربرد فناوری اینترنت اشیا در تنظیمات صنعتی، اینترنت اشیا صنعتی گفته می‌شود. این نوع فناوری به ابزار دقیق، کنترل حسگرها و دستگاه‌هایی که با فناوری‌های ابری درگیر هستند، اشاره دارد.
با استفاده از این فناوری، صنایع مختلف می‌توانند به پیشرفت قابل‌توجهی در تولیدات جدید و در آمد بالاتر دست پیدا کنند. همچنین بسیاری معتقدند که اینترنت اشیا صنعتی موج چهارم انقلاب صنعتی خواهد بود.
بیشترین کاربردهای اینترنت اشیاء صنعتی عبارت‌اند از:
تولید هوشمند
شبکه‌های برق هوشمند
شهرهای هوشمند
تدارکات متصل
زنجیره تأمین دیجیتال هوشمند

اینترنت اشیا کاربرد زیادی در تجزیه‌وتحلیل و ذخیره حجم عظیمی از داده‌های ارسالی توسط حسگرهای متصل در، فضای ابری دارد.
با برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا، صاحبان تجارت می‌توانند به‌سرعت فرایندهای موجود برای زنجیره‌های تأمین، خدمات مشتری، منابع انسانی و خدمات مالی را بهبود بخشند.
134

مزایای اینترنت اشیا
به‌طورکلی این فناوری می‌تواند مزایای فراوانی را برای پیشبرد اهداف مختلف در مکان‌های مختلفی داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای این فناوری می‌توان موارد زیر را نام برد:
با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان به‌راحتی بر کلیه مراحل کسب‌وکارتان نظارت داشته باشید.
مشتری تجربه خوبی را خواهد داشت و به‌این‌ترتیب برای خرید دوباره از شما اقدام خواهد کرد.
صرفه‌جویی زیادی در وقت و هزینه‌های شما خواهد شد.
کارکنان از بهره‌وری بالاتری برخوردار می‌شوند.
ادغام کسب‌وکارهای مختلف برای دستیابی به عملکرد بهتر
اتخاذ تصمیمات بهتر در کسب‌وکار و ایجاد درآمد بالاتر
با استفاده از این فناوری، کسب‌وکارها و شرکت‌ها نظارت بیشتری بر عملکرد کارکنان و بازدهی شرکت خواهند داشت و به‌این‌ترتیب می‌توانند در تمامی تصمیمات خود بازنگری کرده و اشکالات احتمالی را به‌سرعت پیدا کنند.

چگونگی اتصال اشیاء مختلف به اینترنت
اتصال اشیاء به اینترنت چیز عجیبی نیست. در واقع ما روزانه از طریق تلفن همراه، لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی به اینترنت متصل می‌شویم. پیشرفت در فناوری‌ها توانسته به ما این امکان را بدهد که به‌وسیله یک آدرس آی پی بر روی هر شیء و یا موجودی، آن را به شبکه جهانی اتصال دهیم.
این اتصال نیازی به هیچ مدیریتی نداشته و اطلاعات ارسالی توسط این تراشه به طور مداوم در فضای ابری ذخیره خواهند شد. در مواردی که به این اطلاعات نیاز باشد می‌توان به‌راحتی به آنها دسترسی داشت و از این اطلاعات استفاده کرد.
در نتیجه اینترنت اشیاء امری دور از ذهن نبوده و نتیجه پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌ها در جهت سهولت در دستیابی به اطلاعات موردنیاز برای هر کاری خواهد بود.
استفاده از فناوری جدید اینترنت اشیا در دامپروری، کشاورزی، بهداشت و درمان و هزاران بخش دیگر امکان‌پذیر بوده و توانسته بسیاری از محدودیت‌ها را از بین ببرد.
برای اینترنت اشیا مثال‌های فراوانی وجود دارد. برای نمونه می‌توان به لامپ رشته‌ای اشاره کرد که به‌وسیله اینترنت و با اتصال به گوشی همراه، خاموش و یا روشن می‌شود. این لامپ از فناوری اینترنت اشیا بهره می‌برد.
85787

چه صنایعی می‌توانند از اینترنت اشیا بهره ببرند؟
بسیاری از سازمان‌ها از استفاده از دستگاه‌های حسگر در فرایندهای تجاری خود سود می‌برند. این سازمان‌ها برای اینترنت اشیا مناسب‌تر بوده و می‌توانند از آن در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
استفاده از اینترنت اشیا در بخش تولید:
زمانی که حسگرهای مربوط به این فناوری، خرابی قریب‌الوقوع را تشخیص می‌دهند، تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از نظارت بر خط تولید مشکل را حل کرده و به مزیت رقابتی دست یابند.
سنسورها در این فناوری در واقع می‌توانند زمانی که خروجی تولید به خطر می‌افتد را پیش‌بینی کنند. با کمک هشدار حسگرها، سازندگان می‌توانند به‌سرعت تجهیزات معیوب و دچار مشکل را پیدا کرده و تعمیر کنند و یا آن را تا زمان تعمیر از خط تولید خارج کنند.
این امر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند، زمان کار بهتری داشته باشند و مدیریت عملکرد دارایی را بهبود بخشند.
استفاده از اینترنت اشیا در خودرو:
استفاده از برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا می‌تواند مزایای زیادی را صنعت خودروسازی ارائه دهد. علاوه بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خطوط تولید، حسگرها می‌توانند خرابی تجهیزات قریب‌الوقوع را در وسایل نقلیه‌ای که در حال حاضر در جاده هستند را شناسایی کرده و با جزئیات کامل و همراه با توصیه‌هایی به راننده هشدار دهند.
با استفاده از اطلاعات انبوهی که توسط برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت اشیا جمع‌آوری‌شده است، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان خودرو می‌توانند درباره نحوه کارکرد خودروها و اطلاع‌رسانی به صاحبان خودرو بهتر عمل کنند.
789 استفاده از اینترنت اشیا در بخش‌های حمل‌ونقل و تدارکات:
سیستم‌های حمل‌ونقل و لجستیک، منافع زیادی را از استفاده و کاربری از انواع اینترنت اشیا کسب می‌کنند.
با استفاده از این فناوری می‌توان ناوگان ماشین‌ها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و قطارهایی که در حمل و جابه‌جایی کالاها خدمت می‌کنند را کنترل کرد. همچنین می‌توان بر اساس شرایط آب‌وهوایی، دردسترس‌بودن وسیله نقلیه یا دردسترس‌بودن راننده، آنها را تغییر مسیر داد.
موجودی و کالاهایی که در حال حمل و جابه‌جایی توسط یک کامیون هستند را می‌توان به این حسگر مجهز کرد تا اطلاعات دقیقی از میزان دما و ردیابی آن را نیز در دسترس داشت.
به‌عنوان‌مثال صنایع غذایی و آشامیدنی، گل‌ها و داروسازی، اغلب دارای موجودی حساس به دما هستند. این حسگرها هشدارهایی را در هنگام افزایش یا کاهش دما به سطحی که محصول را تهدید می‌کند، ارسال می‌کنند، به‌این‌ترتیب احتمال خرابی محموله در زمان جابه‌جایی به پایین‌ترین میزان خواهد رسید و در نهایت سود زیادی برای تولیدکننده به همراه خواهد داشت.
استفاده در خرده‌فروشی:
برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا به شرکت‌های خرده‌فروشی امکان مدیریت موجودی، بهبود تجربه مشتری، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و کاهش هزینه‌های عملیاتی را می‌دهد.
به‌عنوان‌مثال، قفسه‌های هوشمند مجهز به حسگرهای وزن می‌توانند اطلاعات مبتنی بر RFID را جمع‌آوری کنند و داده‌ها را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال کنند تا به طور خودکار موجودی انبار را کنترل کرده و در صورت کم‌شدن اقلام هشدارهای لازم را ارسال کنند.
استفاده در بخش عمومی:
مزایای اینترنت اشیا در بخش عمومی و سایر محیط‌های مرتبط با خدمات نیز بسیار گسترده است. برای مثال، شرکت‌های دولتی می‌توانند از برنامه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کنند تا کاربران خود را از قطعی‌های انبوه و حتی وقفه‌های کوچک‌تر در بخش‌هایی مانند خدمات آب، برق یا فاضلاب مطلع کنند.
69447
استفاده در بخش مراقبت‌های بهداشتی:
فناوری اینترنت اشیا مزایای فراوانی را در بخش صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیز خواهد داشت. پزشکان و پرستاران اغلب نیاز دارند محل دقیق ابزار و لوازم کمک به بیمار مانند ویلچر را بدانند تا در صورت نیاز به‌سرعت اقدام کرده و آن را در دسترس بیمار قرار دهند.
هنگامی که ویلچرهای بیمارستانی به حسگرهای اینترنت اشیا مجهز می‌شوند، می‌توان آن‌ها را از طریق برنامه نظارت اینترنت اشیا ردیابی کرد تا هرکسی که به دنبال آن است بتواند به‌سرعت نزدیک‌ترین ویلچر موجود را پیدا کند.
بسیاری از دارایی‌های بیمارستان را می‌توان از این طریق ردیابی کرد تا از استفاده صحیح و همچنین حسابداری مالی دارایی‌های فیزیکی در هر بخش اطمینان حاصل شود.
استفاده در بحث ایمنی عمومی در تمامی صنایع:
علاوه بر ردیابی دارایی‌های فیزیکی، اینترنت اشیا می‌تواند برای بهبود ایمنی کارگران استفاده شود. به‌عنوان ‌مثال، کارکنان در محیط‌های خطرناک مانند معادن، میادین نفت و گاز، و نیروگاه‌های شیمیایی و … باید از وقوع یک رویداد خطرناک که ممکن است تهدیدات جانی و مالی داشته باشد اطلاع داشته باشند.
هنگامی که آنها به برنامه‌های مبتنی بر حسگر اینترنت اشیا متصل می‌شوند، می‌توان از حوادث مطلع شد یا دراسرع‌وقت از آنها نجات یافت.
برنامه‌های IoT همچنین برای پوشیدنی‌هایی استفاده می‌شوند که می‌توانند سلامت انسان و شرایط محیطی را بررسی کنند. این نوع برنامه‌ها نه‌تنها به افراد کمک می‌کنند تا سلامت خود را بهتر درک کنند، بلکه به پزشکان اجازه می‌دهند بیماران را از راه دور تحت‌نظر بگیرند.
25786

پیشرفت روزانه فناوری اینترنت اشیا
با استفاده از اینترنت اشیا، صاحبان خودرو می‌توانند از راه دور خودروهای خود را به کار گیرند. به طور مثال با گرم‌کردن ماشین قبل از سوارشدن راننده یا احضار از راه دور ماشین از طریق تلفن و بسیاری کاربردهای دیگر می‌توان از این فناوری بهره برد.
اساساً، رابطه شرکت سازنده با خودرو پس از ارسال آن به فروشنده پایان می‌یافت. اما با استفاده از این فناوری، خودرو می‌تواند به کارخانه سازنده و یا فروشنده خودرو اتصال داشته باشد و به‌این‌ترتیب می‌توان به‌راحتی مالکیت خودرو را تغییر داد.

کلام آخر
به‌طورکلی استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند مزایای فراوانی برای بسیاری از صنایع داشته باشد. همچنین این فناوری می‌تواند در زندگی روزمره افراد نیز نقش پررنگ و ویژه‌ای را ایفا کند.
کنترل و نظارت بر تمامی اشیاء در اطراف می‌تواند در بسیاری موارد بااهمیت و ضروری بوده و از خطرات و بروز مشکلات فراوانی پیشگیری کند.
با استفاده از حسگرها در این فناوری تقریباً می‌توان همه چیز را تحت کنترل داشت و به‌این‌ترتیب سرعت و دقت در انجام کلیه امور به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.
از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این فناوری نوین برای افراد خواهد داشت می‌توان موارد زیر را بیان کرد:
بالابردن دقت و افزایش کارایی در تمامی امور
بهینه‌سازی در استفاده از منابع
کاهش استفاده از نیروی انسانی به‌خصوص در مکان‌های خطرناک
صرفه‌جویی زیاد در وقت و هزینه‌ها
بهبود در جمع‌آوری اطلاعات و ذخیره‌سازی آنها در یک فضای ابری نامحدود و…
اینترنت اشیا در ایران امری نوظهور بوده و به‌تازگی درحال‌رشد و توسعه است. از این فناوری بیشتر در تجهیزات و لوازم‌خانگی استفاده شده اما می‌توان به‌راحتی آن را در بخش‌های دیگر نیز توسعه داد.
با استفاده از حسگرها می‌توان فروشگاه‌های هوشمند را طراحی کرد همچنین می‌توان با کمک این فناوری ساختمان‌ها را هوشمندسازی کرد و مصرف انرژی آن را تا میزان زیادی کاهش داد.
در نهایت استفاده از اینترنت اشیا در تمامی امور قابل‌اجرا بوده و می‌تواند پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در تمامی موارد به وجود بیاورد.
8524787

خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر