آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

زمان‌شمار بردلی ؛ ساعتی برای نابینایان

زمان شمار بردلی

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان‌شمارهای گوناگونی تاکنون برای نابینایان ساخته شده است. یکی از آنها «ساعت ارتعاشی متئور» نام دارد که با لرزش‌های متفاوت ، ساعت و دقیقه را اعلام می کند. نوع دیگر این ساعت ها ، ساعت های قابل لمس و دارای خط برجسته (بریل) هستند که به شکل وسیعی توسط افراد نابینا و کسانی که دید محدودی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این ساعت ها ، ظاهری شبیه به ساعت‌های مچی معمولی دارند  اما شیشه آنها را می توان بالا زد و عقربه ها و شماره های آن را با انگشت لمس کرد .

زمان‌شمار بردلی

 

زمان شماز بردلی
جدیدترین ساعت طراحی شده برای افراد با ضعف بینایی، «زمان‌شمار بردلی» است که نام آن از بردلی اسنایدر، شناگر نابینای آمریکا و برنده مدال طلا در پارالمپیک لندن گرفته شده که بینایی خود را حین ماموریت در افغانستان از دست داده است .
این ساعت یکی از طراحی های موفق سال است که چندی پیش در نمایشگاه سالانه موزه طراحی لندن به نمایش گذاشته شد. نکته جالب این است که اکثر مشتاقان خرید این ساعت تا کنون افراد بینا هستند!

زمان‌شمار بردلی ، یک صفحه صیقل نیافته و دایره‌ای شکل از جنس تیتانیوم دارد که روی آن  عقربه و شماره وجود ندارد . در مرکز  صفحه ساعت ، یک شیار دایره ای شکل قرار دارد،  که گردش یک گوی فلزی (بولبرینگ) در آن دقایق را نشان می دهد و درجداره خارجی صفحه این ساعت نیز یک گوی فلزی دیگر با حرکت خود در یک شیار افقی ساعت را نشان می دهد. «زمان‌شمار بردلی» تازه ترین مورد از طراحی و ساخت ابزارهایی است که هدف آنها کمک به افراد نابینا برای تشخیص دقیق‌تر زمان است.

 

طراح “زمان شمار بردلی” کیست ؟

هییونگسو کیم طراح این زمان‌شمار در سال ۲۰۱۱ در دانشکده ام آی تی در ماساچوست تحصیل می کرد و روزی را به یاد می آورد که یکی از دانشجویانی که کنار او نشسته بود از او ساعت را پرسید. او می افزاید: دانشجوی همکلاس من ضعف بینایی داشت و نزدیک به ده سال این مشکل همراه وی بود  .

این دانشجو ساعتی داشت که با فشار دادن یک دکمه با صدایی بلند زمان را اعلام می کرد. استفاده از چنین ساعتی در محیط ساکت کلاس‌های دانشگاهی می تواند سکوت و نظم را برهم بزند و به همین خاطر این دانشجو ناگزیر بود از دیگران وقت را بپرسد.

هییونگسو کیم می گوید: چون همیشه کنار هم می نشستیم من شده بودم ساعت مچی او!

از نگاه هییونگسو کیم طراح این زمان‌شمار جدید، ساعت های قبلی برای افراد نابینا صرفا نیاز عملی آنها را برطرف می کردند ولی از نظر طراحی و ظاهر هیچ ظرافت و زیبایی نداشتند. در صورتی که افراد بینا در انتخاب ساعت مچی خود غیر از کارکرد آن به ظاهر و زیبایی آن نیز توجه می کنند. شاید خیلی ها تصور می کنند که برای افراد نابینا فقط کارکرد وسایل مهم است ولی این تصور کاملا نادرست است .
زمان شمار بردلیدر عین حال انتقادها و ایرادهایی نیز در مورد ساعت های موجود برای افراد نابینا مطرح شده بود. به عنوان مثال درمورد ساعت های لمسی و یا بریل ،  افتادن هر شی کوچکی روی صفحه آنها می تواند حرکت عقربه ها را مختل کند.

هییونگسو کیم به فکر طراحی ساعتی بود که هم زیبا باشد و هم به نیاز دوست دانشجوی خود پاسخ دهد. وی برای این زمان‌شمار ، نام بردلی را برگزید و ماه ژانوئیه سال گذشته آن را در وب سایت “کیک استارتر” معرفی کرد. بیش از ۳۶۰۰ نفر از ۶۵ کشور مختلف از این پروژه حمایت کرده و در مجموع مبلغی حدود ۶۰۰ هزار دلار به آن کمک مالی کردند.

زمان‌شمار بردلی از ماه می امسال در آمریکاعرضه شد  و به احتمال زیاد در ماه‌های آخر سال جاری در اروپا نیز به عرضه خواهد رسید . از آن زمان بیش از هزار نفر دیگر، آنلاین این ساعت را سفارش داده اند ولی طبق ارزیابی هییونگسو کیم تنها یک تا دو درصد آنان افراد نابینا هستند.

این زمان شمار از میان ۷۶ طرح جدیدی که امسال در موزه طراحی لندن بر سر بهترین طراحی سال رقابت خواهند کرد بیشترین شانس موفقیت را دارد.
برخی از شرکت های اروپایی از هم اکنون برای بستن قرارداد در زمینه تولید و فروش این وسیله اظهار علاقه کرده اند.

هییونگسو کیم می گوید: تصورات رایج و کلیشه ای این است که افراد نابینا به زیبایی و مد توجهی ندارند. من هم قبلا همین تصور را داشتم ولی متوجه شدم که نادرست است . این ساعت غیر از جذابیت ظاهری آن برای افراد بینا ،می تواند مزیت خاصی  نیز داشته باشد و آن کنترل زمان در محیط کار و یا جمع دوستان است بدون آنکه دیگران متوجه شوند و حساسیت شما نسبت به گذشت زمان ناپسندیده جلوه کند .

می توان انتظار داشت، که این ساعت با صفحه فلزی و طراحی مینیمال و زیبایش روی مچ دست هر فرد نابینا و یا بینایی توجه زیادی به خود جلب خواهد کرد.

بردلی اسنایدر معتقد است، این ساعت پلی بین افراد عادی و افراد کم توان خواهد بود ، چون همه از آن استفاده خواهند کرد.

 

مقاله “ با ورلد آو واچز در دنیای ساعت غرق شوید ” شما را با سایتی آشنا می کند که می توانید در آن ساعت مورد نظر خود را پیدا کنید .

گردآورنده و مترجم : شاهرخ شاهرخی 

[تعداد: 7    میانگین: 2.4/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر