آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

واقعیت مجازی چیست؟

با استفاده از مدل سازی، واقعیت مجازی (VR) به انسان کمک می‌کند تا با محیط سه بعدی غیرطبیعی در ارتباط باشد.کاربر با استفاده از برنامه های کاربردی نرم افزار کامپیوتر می‌تواند حقیقت را با به‌کارگیری دستگاه‌های موجود شبیه سازی کرده، در اعماق آن فرو رود و اطلاعات لازم را پس از فرستادن مجدد دریافت کند. انجام این کار با استفاده از لوازمی مانند لباس، هدست، دستکش یا عینک صورت می‌گیرد.
در فرمت‌های معمولی شخصی که از کلاه ایمنی استفاده می‌کند با صفحه VR نمایش استریوسکوپی که برسر دارد، تصویر متحرک شبیه سازی شده در یک مکان را مشاهده می‌کند. در این حالت حسگر توهمی بودن حرکت‌های اجسام را تنظیم می‌کند. در این مقاله سعی داریم سوال واقعیت مجازی چیست؟ را به شما پاسخ دهیم و نکات لازم آن را به شما ذکر کنیم. برای آشنایی بیشتر با واقعیت مجازی پیشنهاد می‌دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
1

واقعیت مجازی را بیشتر بشناسید.
به ایجاد یک محیط شبیه‌سازی شده با استفاده از کامپیوتر، واقعیت مجازی گفته می‌شود. به‌عبارت دیگر ممکن است اصطلاح واقعیت مجازی برای توصیف تغییرات یا واقعیت تغییر یافته به‌کار برده شود. در واقع به واقعیت توسعه یافته‌ای که در حال حاضر در چشم‌انداز VR دیجیتال وجود دارد که امکان ایجاد منظره‌ها و محیط‌های مجازی را فراهم می‌سازد و تقریبا مشابه دنیای واقعی است گفته می شود. همچنین با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توانید به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشید. پژوهشگران این احتمال را می‌دهند که واقعیت مجازی یک تجربه موقت باشد و در آینده طرفداری نداشته باشد. در صورتی‌که برخی دیگر معتقدند در آینده طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و اکثر افراد از آن استفاده کنند.

آشنایی با تاریخچه واقعیت مجازی
هنرمندان و پژوهشگران همواره علاقه فراوانی به شبیه سازی دنیای تخیلی، قرار دادن روایت‌ها در فضای مجازی و فریب دادن حواس داشته‌اند. در واقع فضاهای تخیلی و مصنوعی توسط نقاشان در زمان‌های گذشته، برای ایجاد فضاهای عمومی کاربرد داشته است. در قرن بیستم با استفاده از استریوپیتیکون‌ها، طراحی‌های نمایشگر آینده‌نگر، فیلم‌های سه‌بعدی زیادی طراحی و ساخته‌ شده‌اند.
در سال 1939 فرمت فیلم برای اولین بار به‌وسیله فردوالر و رالف واکر در نیویورک اختراع و راه‌اندازی شد. این کار باعث شد تا والر بیشتر نظر خود را پیرامون محیط مجازی و مصنوعی جلب کند و با دقت بیشتری به پژوهش و مطالعه این مورد بپردازد. او با استفاده از تکنولوژی ویتاراما، چند پروژکتور، دوربین و یک صفحه قوس‌دار سبب ایجاد توهم در بینندگان شد.
ویتاراما تا اواسط دهه 1950 چندان موفقیتی نداشت اما نیروهای هوایی ارتش با استفاده از این سیستم در جنگ جهانی دوم برای آموزش ضد هوایی با نام flexible gunnery trainer استفاده کردند. در سال 1960 جوزف لیکیدر، متخصص روان آکوستیک در ماساچوست بیانیه همزیستی انسان با کامپیوتر را عنوان و در روابط بین انسان و کامپیوتر از آن استفاده کرد.
باگذشت زمان با استفاده از این تکنولوژی یک نوع سرگرمی در فضای مجازی طراحی و تولید کردند. تصویرهای استریوسکوپی، صدا، تغییرات دما، صندلی‌های متحرک و… در سال 1962 به‌عنوان واقعیت مجازی اختراع شد.
در اواخر دهه 1960 پروژه نیروی دریایی در آمریکا و sage خودکار زمینی، برای اولین بار با مخارج نیروی هوایی و به‌کارگیری لوله اشعه و دستگاه‌هایی مانند قلم نوری به‌کار برده شد. نیروی هوایی در سال 1975 با استفاده از این سیستم موقعیت‌های هواپیماها را ردیابی و دست‌کاری می‌کردند. با اختراع کامپیوتر و کاربرد ترانزیستورهای ارزان‌تر نسل دوم و استفاده از مدارهای مجتمع از ماشین‌ها کمتر استفاده می‌کردند.

دسته‌بندی واقعیت‌ مجازی
واقعیت مجازی به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:
• واقعیت مجازی کاملا فراگیر
در این دسته، واقعی‌ترین شبیه‌سازی به‌همراه صدا و دید، برای کاربران ایجاد می‌کند. بدین منظور، کاربر با عینکی مناسب یا نمایشگر نصب سر VR نیاز دارد و محتوایی با میدان دید وسیع و وضوح بالا به شما ارائه می‌دهد.
• واقعیت مجازی نیمه‌فراگیر
در این دسته یک محیط نیمه مجازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با محیط فیزیکی خود در ارتباط باشند و این دسته بیشتر برای آموزش کاربرد دارد.
• واقعیت مجازی غیر فراگیر
در این دسته تجارب متفاوتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و به کاربر این امکان را می‌دهد که از محیط اطراف خود کاملا آگاه باشد و بتواند کنترل آن را حفظ کند.

کاربردهای اصلی واقعیت مجازی
از واقعیت مجازی در بخش‌های فناوری، فرهنگ، معماری و… استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع‌‌آوری و نرم افزار می‌توانید طراحی داخلی ساختمان را به‌صورت کامل تغییر دهید و از روش های جدید با استفاده از تکنولوژی و معماری نوین برای ساخت‌وساز ساختمان ها به‌کار ببرید. برای یک معمار،VR مانند یک خیال و رویاست که به حقیقت نزدیک شده است.
• واقعیت مجازی در نجوم
شما با قرار گرفتن در واقعیت مجازی با منظومه شمسی، سیارات مختلف و… به خوبی آشنا شوید. با استفاده از اشکال سه بعدی، می‌توانید تمام این اجسام و چیزهای دور از ذهن را به خوبی مجسم کنید.
26 • واقعیت مجازی در علم پزشکی
واقعیت مجازی در بخش پزشکی و شبیه سازی جراحی، درمان فوبیا و… کاربرد های بسیاری دارد. این تکنولوژی پیشرفته در پزشکی و سلامت نقش بسزایی دارد. با استفاده از فناوری واقعیت مجازی به توانبخشی بیمارانی که دچار مشکلات جسمی و حرکتی در قسمتهای مختلف بدن دارند، کمک بسزایی می‌کند. با کمک واقعیت مجازی، می‌توانید به بهبود و سلامت بیمارانی که دچار عارضه در سلول‌های مغزی شده‌اند؛ مانند پارکینسون، آلزایمر و… را درمان کنند.
همچنین در رشته علوم پزشکی، با استفاده از نرم افزار شبیه ساز انسان، آناتومی سه بعدی بدن پزشکان، پرستاران و دانشجویان رشته پزشکی خیلی بهتر آموزش می‌بینند. از آن برای تشخیص بیماری‌هایی که نیاز به جراحی و بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارند؛ مانند MRI استفاده خواهند کرد.
• کاربرد واقعیت مجازی در ورزش
از این تکنولوژی به عنوان یکی از تجهیزات برای آموزش دادن در رشته های ورزشی اسکی، گلف، دوچرخه‌سواری نیز به‌کار برده می‌شود. با استفاده از این نرم افزار قابلیت‌های بدنی ورزشکاران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به بالا بردن توانایی ورزشکاران کمک زیادی می‌کند.
• کاربرد واقعیت مجازی در سرگرمی
در سال 2016 با استفاده از لوازم جانبی کامپیوترها، سیستم‌های پلی استیشن 4 را طراحی و تولید کردند. پلی استیشن تبدیل به یک نوع ابزار برای سرگرمی مردم تبدیل شد که با پیشرفت تکنولوژی این فرایند روز به روز در حال رشد وترقی است.
• در موزه های مجازی
در موزه ها و گالری ها برای کمک کردن به مفهوم فرهنگ و تاریخ به کاربران و بازدیدکنندگان تصاویر مجازی مرتبط با آثار هنری را به ‌صورت مجازی پخش می‌کنند.
• نمایش و تئاترمجازی
کاربران بدون اینکه از جای خود بلندشوند و در حالی‌که بر روی صندلی نشسته‌اند می‌توانند صحنه‌هایی از یک فیلم، تئاتر و یک بازی ویدئویی را مشاهده کنند.
• پارک های مجازی
روزنامه نگاران باپخش زنده ویدئوهای 360 درجه می‌توانند بییندگان را به جاهایی که اتفاقات رخ داده است ببرند.

مزایا واقعیت مجازی
استفاده از واقعیت مجازی مزایای فراوانی دارد که این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:
• واقعیت مجازی به بهتر شدن و بالا بردن سطح آگاهی و یادگیری کار آموزان کمک زیادی می‌کند.
• این نرم‌افزار سبب می‌شود تا کارآموزان با شور و شوق بیشتری این مهارت‌ها را یاد بگیرند و در هنگام یادگیری با یکدیگر همکاری و مشارکت‌های لازم را انجام دهند.
• واقعیت مجازی محدود به زبان و فرهنگ خاصی نیست و اکثر کشورها می‌توانند از این پلتفرم نهایت استفاده را ببرند.
• در واقعیت مجازی میزان پاداش و کارایی با توجه به عملکرد کارآموزان و آزمون تعیین می‌شود.

معایب واقعیت مجازی
واقعیت مجازی مانند سایر چیزهای دیگر علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تضعیف تعاملات انسانی
این تکنولوژی سبب کاهش روابط بین افراد می‌شود و انسان‌ها را به سمت زندگی مجازی هدایت می‌کند.
• عدم انعطاف‌پذیری
ازآنجایی‌که در این نوع آموزش افراد ضریب هوشی یکسانی ندارند، به همین علت همه افراد قابلیت یادگیری به یک‌میزان را ندارند.
• اعتیادآور
VR مانند دیگر ابزارهای تکنولوژیکی مانند گوشی و… اعتیادآور است. اگر آن چیزی که در واقعیت مجازی درک می‌کنید بهتر از دنیای واقعی باشد، به‌صورت دائمی به استفاده از آن تمایل پیدا می‌کنید.
• قیمت خرید بالا
با توجه به اینکه برای تهیه این تکنولوژی باید هزینه بالایی پرداخت کنید، به همین علت همه افراد توانایی تهیه آن را نخواهند داشت. درواقع امروزه معدود کسانی توانایی مالی برای خرید آن را دارند.

انواع هدست
به‌طورکلی هدست ها به دو گروه تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:
• هدست مستقل
این هدست نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارد.
• هدستTETHERED
هدست بی‌سیم یک نوع آزادی حرکتی به کابر می‌دهد که به‌راحتی به کامپیوتر متصل می‌شود و بعد از اتصال، می‌توانید بازی PS4و PS5 را انجام دهید.

آینده دنیای مجازی
امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی و با استفاده از نرم‌افزارهای جدید بازار کسب‌وکارهای بازاریابی و گردشگری دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده‌اند. موسسات و شرکت‌های سازنده هدست با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید موفق به ساخت هدست‌هایی شده‌اند که نیاز به کابل HD ندارند و بدون کابل به‌خوبی می‌تواند تصاویر را باکیفیت فوق‌العاده قوی را به بیننده نشان دهد. اینترنت خیلی خوب است اما مردم نحوه استفاده و کاربرد آن را به‌خوبی یاد نگرفته‌اند و نمی‌دانند که چطور به‌طور صحیح از آن استفاده کنند.
شما باید این معنی را به‌خوبی درک کنید که حریم خصوصی دارید و نباید با استفاده از فضای مجازی به این حریم خصوصی تجاوز کنید. به‌عبارت‌دیگر نباید چیزهایی که به دیگران ربط دارد را در صفحه مجازی مشاهده کنید و حتی بشنوید. همچنین نباید از فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار برای اذیت و آزار دیگران استفاده کرد. مسائلی مانند بیوگرافی و احراز هویت دیگران در فضای مجازی بپردازید و خبرهای دروغین و جعلی به مردم ارائه دهید. شما می‌توانید از نرم‌افزارها و سخت‌افزار، ابزارهای جدیدی مانند موس، کیف‌های مسنجر، هدست‌ها و بازی‌های کامپیوتری گوناگونی که طراحی و تولید شده‌اند، استفاده کنید.

اسامی برندها
عینک‌های مجازی یا باندل هدست با روند رشد فراوانی در بازار روبرو شده است که بهترین برندها از لوازم جانبی کامپیوتری، کنسول‌های بازی و مخصوص گوشی‌های همراه را با انواع مختلف دسته در بازار طراحی و تولید کرده است. از بهترین برندهایی که در بازار عرضه می‌شوند می‌توان سامسونگ، سونی، ماهوت، ریمکس، ال‌جی و… را نام برد.
• کمپانی ریمکس (REMIX)
کمپانی ریمکس یکی از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای لوازم جانبی گوشی‌های موبایل و هدست و… است. امروزه هدست‌هایی را طراحی و تولید کرده است که از کیفیت بالایی برخوردار است. بازی‌های هیجان‌انگیزی را تولید و راه‌اندازی می‌کند که شما می‌توانید با استفاده از این فناوری از آن لذت کافی را ببرید. این کمپانی، پردازنده‌های 4 هسته‌ای با حافظه رم 2 گیگابایتی را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند.
• کمپانی ال‌جی (LG)
کمپانی ال‌جی یکی‌دیگر از بهترین برندها برای طراحی و تولید هدست‌های 360 vr بوده که مجهز به صفحه‌نمایش ips و روشنایی مطلوب است. مزیت‌های این فرایند در بازی‌های اکشن به‌خوبی قابل‌مشاهده است. به کمک vr 360 می‌توانید فیلم‌های باکیفیت را مشاهده کنید.
• شاینکن 4th GEN
به‌طورکلی می‌توان گفت که کمپانی شاینکن یکی از بهترین برندهای تولیدکننده هدست در دنیا است. این کمپانی در زمینه تولید و ساخت 4th GEN را می‌توان نام برد. با استفاده از این عینک می‌توانید به‌راحتی واقعیت مجازی را دریافت کنید و شما مالک یک کنترلر حرفه‌ای شوید. این هدست از اسمارت فون‌های فراوانی پشتیبانی می‌کند.

کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم سوال واقعیت مجازی چیست؟ را به شما پاسخ دهیم و نکات مهم آن را به شما ذکر کردیم. امروزه این تکنولوژی طرفداران زیادی دارد اما باتوجه به قیمت بالای آن همه افراد توانایی تهیه و استفاده آن را ندارند. به‌علاوه از این تکنولوژی در صنایع مختلفی مانند پزشکی، ورزشی، آموزشی و… نیز استفاده می‌کنند. امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر