آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 
ساز کالیمبا چیست؟

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

ساز کالیمبا چیست؟

ساز کالیمبا نوعی ساز بومی متعلق به آفریقا است که از آن در مراسم‌های رسمی و سنتی استفاده می‌کنند. در زبان‌های پانتو به این نوع ساز، موسیقی کوچک گفته شده و با عنوان پیانو آفریقایی و پیانو شستی نیز شناخته می‌شود. ساز کالیمبا چیزی در حدود ۳ هزار سال پیش و در ساحل غربی آفریقا کشف شد. اما عرضه آن به سال ۱۹۶۰، توسط یک شرکت اسباب بازی باز می‌گردد. در حال حاضر انواع مختلفی از سازهای کالیمبا طراحی و تولید شده و در بازارهای مصرف وجود دارد که علاقمندان می‌توانند محصول مناسب و مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنند.

ساز کالیمبا چیست؟

k2

kalimba insta

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که ساز کالیمبا چیست و نحوه اجرا و اجزای تشکیل دهنده، انواع و راهنمای خرید این ساز کدام است. پس اگر شما هم از جمله علاقه مندان به موسیقی بوده و یا تمایل دارید با این ساز منحصر به‌ فرد آشنایی بیشتری پیدا کنید با ما همراه باشید.

نحوه اجرای ساز کالیمبا با و کوک کردن آن

ساز کالیمبا را می‌توان زیر مجموعه‌ای از سازهای تیغه‌ای به شمار آورد که خود صدا هستند. برای اینکه بتوانید با استفاده از این ابزار ساز بزنید باید یک تیغه و یا چند تیغه از آن را به ارتعاش در آورید. این ساز برای تولید صدا و آهنگ مد نظر شما از نیروی مغناطیس کمک می‌گیرد.
اگر تمایل به کوک کردن این ساز دارید نیز باید از چکش فلزی و کوچک آن استفاده کرده و ضرباتی را به بالا و یا پایین تیغه‌ها وارد کنید. با این حرکت تیغه‌ها به سمت جلو و یا عقب متمایل شده و طول آن‌ها نسبت به پل ساز تغییر می‌کند.
هر چه شما بتوانید طول تیغه‌ها را کاهش بیشتری بدهید صدای تشکیل شده زیرتر خواهد بود. اما با افزایش یافتن طول تیغه‌ها به صدای بم دست پیدا خواهید کرد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده ساز کالیمبا

اگر به ظاهر این ساز نگاه کنید در ابتدا متوجه بدنه آن خواهید شد که در بیشتر موارد از جنس چوب بوده و با استفاده از چوب درخت گردو، افرا و … ساخته شده است. بسیاری از مدل‌های این ساز به صورت ترکیبی و با استفاده از چوب و فلز ساخته شده‌اند.
این محصول از یک حفره خالی نیز تشکیل شده که با نام جعبه تشدید صدا معروف و شناخته شده است. از دیگر اجزاء تشکیل دهنده این ابزار موسیقی می‌توان به تیغه و یا تیغه‌های فلزی آن اشاره کرد که تعداد آن‌ها ممکن است ۶، ۱۲، ۸، ۱۷ و … باشد.
اگر از جمله مبتدیان ساز زنی با استفاده از کالیمبا هستید، بهتر است کار کردن با این ساز آفریقایی را با تعداد تیغه‌های کمتر آغاز کنید.

انواع ساز کالیمبا

سازهای کالیمبا را می‌توان طبق یک دسته بندی کلی در دو نوع اصلی آکوستیک و فلت جای داد. به کالیمباهای آکوستیک، کالیمبای حفره دار نیز گفته می‌شود و کالیمبای فلت به صورت بدون حفره، طراحی و تولید می‌گردد.
این ابزارهای موسیقی از لحاظ جنس بدنه نیز قابل دسته بندی هستند و می‌توان آن‌ها را در گروه ساز کالیمباهای چوبی، شیشه‌ای، اکریلیک و … جای داد.
برخی از انواع این محصولات در حال حاضر در نوع پیکاپ دار طراحی و تولید می‌شوند که محلی خاص برای فیش ثابت داشته و یک کابل نیز دارند. پس می‌توانید آن‌ها را به آمپلی فایر متصل کنید.
در حقیقت انواع متنوع این سازها این امکان را فراهم می آورند که افراد با سلایق گوناگون بتوانند محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کرده و از آن استفاده کنند.

راهنمای خرید ساز کالیمبا

بسیاری از افراد علاقه مند به موسیقی و آهنگسازی به ویژه سازها قصد خرید بهترین نمونه این محصولات را دارند که به اندازه کافی خوش‌دست بوده و ویژگی‌های مد نظر آن‌ها را نیز داشته باشد. این موضوع در فرایند خرید ساز کالیمبا نیز صدق می‌کند.
پس اگر تمایل دارید بهترین و خوش دست ترین این سازها را برای خرید نظر بگیرید به نکاتی دقت داشته باشید. در ادامه به چند نمونه از این موارد و نکات اشاره کرده‌ایم.

اندازه و ابعاد استاندارد سایز

یکی از مهمترین نکات پیش از خرید ساز کالیمبا توجه به ابعاد و اندازه استاندارد این محصولات است. لازم است دقت داشته باشید که ساز کالیمبا باید به صورت استاندارد دارای طول ۱۸، عرض ۱۳ و ارتفاع ۳ سانتی متر باشد.

اجزا و عناصر همراه

با باز کردن جعبه ساز مدنظرتان با برچسب‌هایی رنگی مواجه خواهید شد و یک چکش کوک را نیز مشاهده خواهید کرد. پس باید برچسب‌ها را بر روی تیغه‌ها چسبانده و از چکش کوک آن هم در کوک کردن کمک بگیرید. وجود این عناصر در جعبه این ساز ضرورت دارد.
برای نمونه یکی از مهم‌ترین این اجزا، چکش کوک بوده که می‌توان آن را عضو ثابت انواع مختلف سازهای کالیمبا به شمار آورد. وجود برچسب‌های رنگی نیز لازم است. چرا که به شما در نواختن ساز کمک می‌کند تا سریعتر نواختن این ساز را یاد بگیرید.

توجه به وزن ساز

یکی دیگر از نکات مورد نیاز که باید پیش از خرید ساز کالیمبا به آن توجه داشته باشید عامل وزن است. همان‌طور که می‌دانید شما باید این ساز را در دستان خود گرفته و سپس به نواختن آن اقدام کنید.
پس وزن این ابزار و سنگین یا سبک بودن آن نکته بسیار حائز اهمیتی خواهد بود. دقت داشته باشید که وزن استاندارد این نوع سازها ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در نظر گرفته شده است.

جنس بدنه

شرکت‌های سازنده در فرایند ساخت بدنه انواع مختلف سازهای کالیمبا از چوب درختان متنوعی استفاده می‌کنند. از جمله این درختان می‌توان به ماهگون، افرا، رز، گردو، کافور و … اشاره کرد. در حالت معمول کالیمباهایی که با جنس‌های چوبی تولید شده و روانه بازار مصرف می‌شوند دارای یک دسته هستند که بدنه آن توخالی است.
این نوع ساز با وجود این ویژگی قادر است صدای بسیار بلندتری به وجود آورد. اما نوع توپر این محصول نیز طراحی و تولید شده که صدای آن کمتر از نوع تو خالی است.
پس ابتدا به این عامل توجه داشته باشید که سلیقه موسیقایی شما به چه نحوی است تا بتوانید ساز مناسب را برای خرید انتخاب کنید. در حال حاضر سازهای کالیمبا با جنس شیشه و یا کریستال هم طراحی و تولید شده و در اختیار متقاضیان و خریداران قرار می‌گیرند‌.
اگر تمایل به خرید این نوع سازها دارید توجه داشته باشید که صدای تولید شده توسط آن‌ها نسبت به سازهای با بدنه چوبی بسیار زیرتر خواهد بود و ظرافت خاصی خواهد داشت. صدایی که طرفداران و محبوبیت بسیار بالایی هم دارد.

توجه به تعداد تیغه‌های ساز

توجه به تعداد تیغه‌ها نیز پیش از خرید ساز کالیمبا ضرورت دارد. تیغه‌ها را می‌توان همان ابزار اصلی تولید کننده صدا در این سازها به شمار آورد. در حالت معمول این تیغه‌ها با تعداد ۸ عدد تا ۲۱ عدد در سازهای کالیمبا وجود دارند.
از نظر کارشناسان و صاحب نظران این حرفه سازهای کالیمبای استاندارد دارای ۱۷ تیغه هستند. از سوی دیگر جنس تیغه‌ها نیز اهمیت بسیار بالایی در کیفیت صدای تولید شده دارد. بهتر است این محصولات را با جنس تیغه‌های استیل کربن و ضد زنگ انتخاب و خریداری کنید.
چراکه این نوع تیغه‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار شده‌اند و از سوی دیگر با مشکل پوست پوست شدن مواجه نمی‌شوند. با استفاده از آن‌ها با اشکال زنگ زدگی و خشکی نیز روبرو نخواهید شد.

توجه به قیمت ساز کالیمبا

با وجود انواع متنوع این ساز، این امکان را دارید که از میان این محصولات، نوع مناسب و متناسب با بودجه خود را انتخاب خریداری کنید. قیمت ساز کالیمبا تحت تاثیر چند عامل کشور سازنده، برند، جنس بدنه، جنس تیغه و … است.
ساز کالیمبا چیست؟
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 16    میانگین: 3.6/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر