آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

معرفی قطعات الکترونیک

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی قطعات الکترونیک
حتی تصور زندگی بدون لوازم الکتریکی سخت به نظر می‌رسد، اهمیت این لوازم در زندگی امروز بسیار بالا است به همین دلیل قطعات الکترونیکی نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کنند و توجه به کیفیت و عملکرد آن‌ها می‌تواند زندگی ساده و راحت‌تری را در پی داشته باشد. شناخت قطعات الکتریکی و عملکرد آن‌ها کمک می‌کند تا در زمان خرید چنین قطعاتی انتخاب بهتری داشته باشید. با معرفی قطعات الکتریکی رایج و مهم همراه ما باشید.

آشنایی با برد الکترونیکی
تقریباً در تمام وسایل الکترونیکی قطعه‌ای به نام برد الکتریکی وجود دارد که خود شامل اجزای بسیار مهمی است. این قطعات الکترونیکی بسیار ظریف و ساده و در عین حال مهم و حیاتی هستند. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین قطعات الکترونیک موجود در برد‌های الکتریکی و لوازم برقی آشنا کنیم و عملکرد هریک را به طور خلاصه شرح دهیم.
اجزای برد الکتریکی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل قطعات فعال یا اکتیو و قطعات منفعل یا پسیو می‌شود. به قطعاتی که توانایی کنترل جریان برق را دارند قطعات فعال گفته می‌شود و ترانزیستور‌ها، لوله‌های خلاء و یک سو‌کننده‌ها از جمله قطعات فعال برد‌های الکترونیکی هستند.
قطعات منفعل نمی‌توانند جریان برق را به واسطه سیگنال‌های الکترونیکی کنترل کنند. این قطعات شامل انواع خازن‌ها، القاء‌کننده‌ها، مقاومت و دیود‌ها می‌شود.
مقاومت Resistor
مقاومت‌ها یکی از مهمترین قطعات الکترونیک هستند، این قطعات در دو نوع ثابت و متغیر وجود دارند که برای کاهش جریان و افت ولتاژ به کار برده می‌شود. تعداد آن‌ها در یک برد الکتریکی بسته به نوع کاربردی که دارند تعیین می‌شود.
مقاومت دارای دو نوع معمولی یا سیمی است. مقاومت‌های معمولی به شکل مکعب و در رنگ‌های آبی، مشکی و سبز تولید می‌شوند که دارای طول عمر بالایی است. مقاومت‌های فیوزی شکل مکعب مستطیل دارند که معمولاً روی آن‌ها اعدادی نوشته شده است، در مقایسه با مقاومت معمولی این مقاومت‌ها طول عمر کمتری دارند. برای تست کردن سلامت مقاومت از مولتی متر استفاده می‌شود.
خازن Capacitor
یکی دیگر از مهمترین قطعات الکترونیکی خازن‌ها هستند که روی مدار‌های الکتریکی به کار برده می‌شوند. خازن‌ها بار الکتریکی را ذخیره می‌کنند. واحد اندازه‌گیری بار خازن‌ها فاراد است و برای نشان دادن مقادیر دقیق بار خازن از پپشوند‌های نانو، میکرو و پیکو استفاده می‌شود.
خازن‌ها دارای دو دسته سرامیکی و الکترولیتی هستند، خازن‌های سرامیکی اغلب قهوه‌ای یا طوسی هستند اما خازن‌های الکترولیتی دارای رنگ قهوه‌ای یا مشکی بوده و معمولاً کد و مقدار ولتاژ روی آن‌ها چاپ شده است. خازن‌های دیگری از جمله خازن‌های قطبی، غیر قطبی، خازن‌های متغیر و خازن‌های قابل تنظیم نیز وجود دارند که هریک از آن‌ها دارای کاربرد متفاوتی است.
دیود Diode
دیود‌ها یکی از کاربردی‌ترین قطعات الکترونیکی محسوب می‌شوند که وظایف مختلفی را برعهده دارند. این قطعات سیگنال‌های ac را به dc تبدیل و ولتاژ را نیز تنظیم می‌کنند. وظیفه دیگر دیود‌ها یک طرفه کردن جریان است و تنها اجازه عبور از یک سو را به جریان می‌دهند. به همین دلیل است که به دیود‌ها یک سو‌کننده جریان نیز گفته می‌شود.
دیود‌ها انواع مختلفی دارند که شامل دیود‌های نوری، دیود‌های زنر و دیود‌های حساس به نور می‌شود. برای تست کردن دیود باید از مولتی متر‌هایی که قابلیت تست دیود دارند استفاده کنید.
سوئیچ‌ها Switch
قطع، وصل و تغییر جریان در یک مدار از جمله وظایف سوئیچ است. در مدار‌های الکتریکی از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌شود. سوئیچ نیز مانند سایر قطعات الکترونیکی دارای انواع مختلفی است که شامل سوئیچ‌های Push to، Push switch، Break switch می‌شود.
ترانزیستور Transistor
ترانزیستور‌ها نیز از جمله قطعات الکترونیکی مهم در مدار محسوب می‌شوند که از آن‌ها باری قطع و وصل یا تقویت کردن سیگنال‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.
ترانزیستور‌ها از مواد نیمه‌رسانایی چون سیلیسیم و ژرمانیوم ساخته می‌شوند و دارای انواع مختلف ترانزیستور‌های NPN، ترانزیستور PNP و فوتو ترانزیستور می‌شوند. صحت کارایی ترانزیستور را می‌توان با مولتی متری که دارای این قابلیت است انجام داد.
القاگر یا سلف
سیم پیچ، القاگر یا سلف، این قطعه الکترونیک نیز بسیار کاربردی و البته مهم است. القاگر‌ها یک قطعه پسیو دو سر هستند که با عبور جریان الکتریکی، انرژی الکتریکی را به شکل میدان مغناطیسی برای مدت زمان خاصی در خود ذخیره می‌کند.
سیم پیچ با تغییر جریان مدار مخالفت می‌کند، همچنین اندازه مقدار سیم پیچ معمولاً به شکل کد‌های رنگی روی آن نوشته می‌شود. در صورتی که مقدار سلف روی آن درج نشده باشد نیاز است که توسط دستگاه اندازه‌گیری شوند.
کریستال‌ها
در همه مدار‌های الکتریکی از کریستال برای تثبیت فرکانس نوسان ساز استفاده می‌شود. معمولاً فرکانس مناسب قطعه روی آن درج می‌شود و در مدار‌های الکتریکی با حرف لاتین X یا عبارت XTAL نشان داده می‌شود.
مدار مجتمع IC
IC یا مدار مجتمع دارای تعداد زیادی مدار الکتریکی است که روی یک قطعه کوچک نیمه هادی قرار دارند. ترکیب مدار‌ها در یک قطعه باعث کاهش حجم مدار و افزایش کارایی آن می‌شود. مدار‌های الکتریکی خود یک قطعه الکترونیکی هستند که از قطعات ریزتر بسیاری تشکیل می‌شوند که شامل سلف، مقاومت، خازن و… می‌شود. انواع مدار‌های مجتمع در سه دسته آی سی‌های دیجیتال، آی سی‌های آنالوگ و آی سی سیگنال مخلوط قرار دارند.
پتانسیومتر Potentiometer
پتانسیومتر یا Pot، یک قطعه تقسیم‌کننده و کنترل‌کننده ولتاژ است و برای اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی یا ولتاژ از آن استفاده می‌شود. این قطعه آنالوگ و دارای سه پایه است که به شکل مکانیکی قابلیت چرخش دارد. پتانسیومتر یک قطعه پسیو است و معمولاً از آن‌ها برای کنترل سرعت، ولتاژ و فرکانس استفاده می‌شود.
باتری Battery
شناخته شده‌ترین قطعه الکترونیکی باتری است که در واقع یک سلول شیمیایی است و انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. باتری‌ها در انواع مختلف ولتاژ پایین و ولتاژ بالا تولید می‌شوند، تنوع ساخت و کارایی در باتری‌ها بسیار بالا است و با توجه به مصرف و مشخصاتی که دارند دارای طول عمر متفاوتی از چند ساعت تا چند سال هستند.
نمایشگر‌ها
نمایشگر‌ها نیز یکی دیگر از قطعات الکترونیکی کاربردی هستند که در دو نوع LCD و LED تولید می‌شوند. بیشترین کاربرد این قطعات در تلفن‌های همراه، ماشین حساب‌ها، تلویزیون و… است. در این فناوری از فیلتر قطبی و الکترود برای غیر فعال یا فعال کردن نور استفاده می‌شود.
تجهیزات اندازه‌گیری
برای اندازه‌گیری و بررسی بسیاری از پارامتر‌های الکتریکی چون ولتاژ، فرکانس، جریان، ظرفیت، مقاومت و… در مدار‌ها از تجهیزات اندازه‌گیری استفاده می‌شود. معروف‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیکی مولتی متر، اسیلوسکوپ، سیگنال ژنراتور و… هستند. این تجهیزات عملکرد بسیاری حساسی دارند و بسیار مهم است که از قطعات با کیفیت و استاندارد تهیه شده باشند.
اسیلوسکوپ از جمله تجهیزات نمایش سیگنال است و یک ابزار استاندارد برای مشاهده و بررسی سیگنال‌های الکتریکی محسوب می شود.
مولتی متر نیز دستگاه دیگری است که ترکیبی از چند دستگاه کاربردی از جمله آمپرمتر، اهم متر و ولت متر است و برای محاسبه پارامترهای مختلف در مدارهای AC یا DC به کار برده می‌شود. در گذشته غالب مولتی مترها آنالوگ بودند اما امروزه دستگاه های مولتی متر دیجیتال با حساسیت و دقت بالاتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
خرید قطعات الکترونیکی
کارایی و عملکرد قطعات الکترونیکی در گرو کیفیت و استاندارد بودن آن‌ها است. ضمن این که استفاده از قطعات الکترونیکی بی‌کیفیت و متفرقه نه تنها باعث کاهش طول عمر دستگاه‌های الکتریکی می‌شود بلکه هزینه تعمیر یا تعویض قطعات نیز در درازمدت بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین خرید قطعات الکترونیکی باید از معتبرترین برند‌ها و با توجه به استاندارد‌های لازم صورت گیرد.
لک لک گروپ، یک گروه تخصصی در خرید از سایت‌ها و آنلاین شاپ‌های خارجی معتبر است. شما می‌توانید با سفارش محصولات خود از سایت‌های معتبر خارجی، قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را به راحتی و با کمک لک لک گروپ خریداری کرده و در مقصد تحویل بگیرید.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 18    میانگین: 3.2/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر