آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده، به ابزارهای اندازه‌گیری دقیق دما گفته می‌شود که در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. دما می‌تواند میزان گرما و یا سرمای یک جسم را تعیین کند. به‌ همین خاطر اهمیت بسیار بالایی در صنایع مختلف دارد. در واقع در صنعت، از ابزارها و تجهیزات دقیق برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کنند تا در مواقع لزوم بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.

طبق یک طبقه‌بندی کلی می‌توان این تجهیزات را به دو دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از تجهیزات ترموکوپل و ابزارهای ترمومتر. در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما بپردازیم. بنابراین اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از این تجهیزات برای سنجش و کنترل دقیق درجه حرارت سیالات و یا جامدات استفاده کنید، اما نمی‌دانید چه ابزاری را برای این کار در نظر بگیرید، با ما همراه باشید.

انواع تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما

در محیط‌های صنعتی یکی از کمیت‌هایی که باید به‌ طور مرتب، تحت کنترل و اندازه‌گیری قرار بگیرد، دما است. بنابراین طیف متنوعی از ابزارها برای دستیابی به این منظور طراحی و تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ابزارها و تجهیزات مختلف که برای اندازه‌گیری دما در محیط‌های صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان علاوه‌ بر دسته‌بندی کلی که پیش‌ از این به آن اشاره شد، در انواع جزئی‌تری نیز دسته‌بندی کرد.
از طرف دیگر می‌توان این سیستم‌ها را در انواع تماسی contact و یا غیر تماسی non contact جای داد. به‌ نحوی‌ که سنجش دما از طریق لیزر، مادون قرمز و… غیر تماسی بوده و دماسنج‌های مقاومتی، ترموالکتریکی، دماسنج‌های مایع در شیشه و… از جمله تجهیزات تماسی اندازه‌گیری دما محسوب می‌شوند. در ادامه به شرح مختصر برخی از این ابزارها خواهیم پرداخت.

ترموکوپل Thermocouple

سیستم‌های ترموکوبل، به‌ طور کلی به مجموعه ابزارهایی گفته می‌شود که می‌توانند نوسانات و یا تغییرات ولتاژ میان دو فلز موجود را اندازه‌گیری نموده و سپس از این طریق، دما را نیز مورد سنجش قرار دهند. در واقع هرچه دما در این سیستم‌ها افزایش پیدا کند، ولتاژ خروجی ترموکوپل نیز بیشتر خواهد شد.
برای این‌ که بتوانند از این نوع تجهیزات اندازه‌گیری دما، حفاظت بیشتری به عمل آورند، به‌ ویژه در هنگام استفاده از این ابزار در محیط‌های با شرایط خاص، این تجهیزات را درون نوعی محفظه فلزی قرار می‌دهند. در برخی از موارد نیز این محفظه از جنس سرامیک به‌ وجود آمده است.
در برخی از مواقع نیز این ابزارها را با یک روکش فلزی پوشش می‌دهند تا بتوانند از آن‌ها در شرایط اسیدی و یا محلول‌های سوزاننده استفاده کنند. این ابزارهای سنجش دما در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارند‌. تجهیزاتی که از دو پایه سیم به وجود آمده‌ و از فلزات مختلفی هم تشکیل‌ شده‌اند.
پایه‌های سیم به‌ کار رفته در تولید این ابزارها از یک سمت به یکدیگر جوش می‌خورند تا یک اتصال به وجود آید. محل اتصال این ابزارها می‌تواند دما را اندازه بگیرد. در واقع در مواقعی که هر نوع تغییرات دمایی در محل پیوند سیم‌ها ایجاد می‌شود، یک ولتاژ به‌ خصوص نیز شکل می‌گیرد. از این ولتاژ می‌توان به‌ منظور محاسبه دما استفاده کرد.

ابزارهای سنجش مقاومت Resistance measuring tools

ابزارهای سنجش مقاومت که به آن‌ها RTD نیز گفته می‌شود، نوع دیگری از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما به شمار می‌روند. این دسته از ابزارها از ویژگی فیزیکی مقاومت، بهره‌برداری نموده و از این طریق دما را اندازه گیری می‌کنند. این ابزارها از عملکرد خطی برخوردار شده‌اند. مطابق با این ویژگی، هر چه میزان دما، افزایش بیشتری پیدا کند، نشانگر این سیستم‌ها نیز در جهت مثبت افزایش پیدا خواهد کرد.

سنسورهای مادون قرمز Infrared sensors

این دسته از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما از جمله ابزارهای بدون تماس به شمار می‌روند. شما می‌توانید این تجهیزات را روبه‌روی یک شیء و یا جسمی که قرار است دمای آن را اندازه‌گیری کنید، قرار دهید تا سنسور با تاباندن اشعه مادون قرمز، درجه و میزان دمای آن شیء را اندازه بگیرد.

تجهیزات و ابزارهای دو فلزی Bimetallic tools

به ابزارهای دو فلزی Bimetallic نیز گفته می‌شود. این سیستم‌ها این امکان را دارند که با استفاده از دو فلز، دمای مورد نظر شما را اندازه بگیرند. در حقیقت در این تجهیزات اندازه‌گیری دما، دو فلز به یکدیگر اتصال داده می‌شوند. این دو فلز به یک نشانگر نیز پیوند خورده‌اند.
بنابراین وقتی یک طرف نوار دو فلزی، افزایش دما را تجربه می‌کند، پیش‌ از طرف دیگر، منبسط خواهد شد. در این شرایط، نشانگر نیز به حرکت در می‌آید و میزان دما را نشان می‌دهد.

دماسنج‌ها و یا ابزارهای ترمومتر Thermometer instruments

این نوع از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما، در واقع همان دماسنج‌های انبساط مایع بوده که به‌ عنوان ابزار سنجش دما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها دارای انواع جیوه‌ای بوده و یا با استفاده از دیگر فلزات به وجود می‌آیند.
در واقع از آن‌ جایی که دماسنج‌های جیوه‌ای، با استفاده از فلز جیوه به وجود آمده‌اند و این فلز، از نوع فلزات سمی به شمار می‌رود، در فرایند ساخت این تجهیزات از دیگر فلزات آلی استفاده می‌کنند تا در هنگام استفاده و یا در فرایند حمل‌ و نقل و جابه‌جایی آن‌ها، مشکلی به وجود نیاید.
در بیشتر صنایع از این ابزارهای سنجش دما استفاده می‌کنند تا اطمینان بیشتری از کنترل دمای خود داشته باشند. ترمومترهای مورد استفاده در صنایع، خود انواع مختلفی داشته و شامل نمونه‌های آزمایشگاهی، دیجیتالی، مادون قرمز، پروب و… هستند.
هر کدام از این ابزارها موارد مصرف و کاربردهای خاص خود را دارند. برای نمونه شما می‌توانید از سیستم‌های آزمایشگاهی به‌ منظور اندازه‌گیری دمای جامدات و یا مایعات در آزمایشگاه استفاده کنید.
ترمومترهای دیجیتال این قابلیت و امکان را دارند که با استفاده از یک مدار الکترونیکی، دما را اندازه بگیرند. این سیستم‌ها می‌توانند پس از ثبت اطلاعات، آن‌ها را پردازش نموده و سپس دما را به شکل یک عدد بر روی صفحه دیجیتالی خود به نمایش در آورند.
سیستم‌های مادون قرمز یکی دیگر از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما هستند. این ابزارها می‌توانند میزان دما و حرارت اشیاء مختلف را به شکل انرژی مادون قرمز دریافت نمایند.
ترمومترهای پروب به‌ منظور خوانش سریع حرارت و دمای مواد غذایی و یا مایعات کاربرد دارند. این نوع از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری دما از یک نوک تیز بهره‌مند شده‌اند و لذا می‌توان آن‌ را در مایعات و یا مواد غذایی قرار داد و دما را ارزیابی کرد.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر