آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

در فعالیت‌های صنعتی، اندازه‌گیری برخی از پارامترها ضرورت اساسی دارد. یکی از مهم‌ترین این پارامترها، سطح است. اندازه‌گیری این پارامتر و در نظر گرفتن مناسبترین ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح، در فعالیت‌های مختلف صنعتی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال‌ حاضر در صنایع، از تجهیزات زیادی برای سنجش و اندازه‌گیری سطوح استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم برخی از این ابزار را معرفی کنیم.

انواع سطح سنج Level meter

در حال‌ حاضر از انواع مختلف سطح سنج‌ها در صنایع بسیار زیادی استفاده می‌کنند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع دارویی و غذایی اشاره کرد و یا صنعت آب و فاضلاب، نفت و گاز و… را نام برد. چراکه در این نوع از صنایع، کنترل ارتفاع سطح مخازن، اهمیت بسیار بالایی دارد.
در حقیقت کنترل این پارامتر در این صنایع باعث می‌شود تا از بروز زیان‌های شدید پیشگیری به عمل آید. چراکه وجود این ابزار موجب می‌شود تا از ریزش مایعات و سیالات درون مخازن جلوگیری شود. این ابزارهای اندازه‌گیری، خود دارای انواع مختلفی هستند.
از جمله انواع سطح سنج‌ها می‌توان به سطح سنج‌های اولتراسونیک، سطح سنج‌های خازنی، شناوری، رادیومتری، راداری، فشار تفاضلی و… اشاره کرد. در ادامه به شرح مختصر برخی از انواع این ابزارهای صنعتی اندازه‌گیری سطح خواهیم پرداخت.

سطح سنج اولتراسونیک Ultrasonic Level meter

به این نوع از سطح سنج‌ها، سطح سنج‌های مافوق صوت نیز گفته می‌شود. این دسته از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری سطح، از نوع غیر تماسی محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها با ارسال کردن پالس‌های صوتی و همچنین محاسبه اختلاف مدت‌ زمان رفت‌ و برگشت این پالس‌‌ها کار می‌کنند.
در حقیقت با در نظر گرفتن سرعت صوت می‌توان اختلاف زمانی رفت و برگشت پالس‌های صوتی را مشخص نمود و سپس به اندازه‌گیری سطح ارتفاع مخازن مورد نظر دست زد.
این سیستم‌ها از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. برای نمونه، سطح سنج‌های اولتراسونیک، نسبت‌ به رنگ و یا بو حساسیت نداشته و نور، نیز آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. این سیستم‌ها می‌توانند به‌ راحتی هدف مورد نظر خود را پیدا کنند.
از طرف دیگر با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید به اندازه‌گیری پارامتر سطح به‌ صورت گسسته دست بزنید. این نوع از ابزار اندازه‌گیری سطح، از خروجی جریان ۴ تا ۲۰ میلی آمپر برخوردار شده و می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را به کامپیوتر نیز ارسال کنند.
عدم خوردگی و سایش از دیگر مزایای به‌ کارگیری این سیستم‌ها است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار ارتفاع تا ۱۵ متری را اندازه بگیرید. این سیستم‌ها از طول عمر بالای سنسور برخورد دار شده و دقت بسیار بالایی هم دارند. سطح سنج‌های اولتراسونیک را می‌توانید در مخازن شیمیایی که خوردگی آن‌ها زیاد است، به کار گیرید.
این سیستم‌ها برای استفاده در مخازن و محیط‌های انفجاری و مخازن آب و رنگ نیز بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید برای اندازه‌گیری سطح ارتفاع مخازن چسب، مایعات قابل اشتعال، شن و ماسه و… نیز از این ابزارها استفاده کنید.

سطح سنج شناوری Buoyancy Level meter

این سیستم‌ها از سنسورهای تماسی به‌ وجود آمده و شامل یک شناور هستند. در مواقعی که سطح سیال دچار تغییر شدید شده و به سمت بالا و یا پایین حرکت می‌کند، شناور به‌ کار رفته در این سطح سنج نیز جابجا خواهد شد.
از این طریق می‌توان ارتفاع مخازن مورد نظر را اندازه‌گیری کرد. این سیستم‌ها را می‌توانید برای کنترل کردن سطوح مختلف، کنتورها، دیگ‌های بخار و… مورد استفاده قرار دهید.

سطح سنج خازنی Capacitance Level meter

برای این‌ که این سیستم‌ها بتوانند به اندازه‌گیری سطوح مختلف و مورد نظر شما دست بزنند، باید آن‌ها را بر روی مخازن نصب نمایید. این ابزارهای اندازه‌گیری می‌توانند میزان و مقدار سطح را هم به‌ صورت گسسته و هم به شکل پیوسته، اندازه بگیرند.
از این ابزارها برای اندازه‌گیری سطوح آب و امولسیون کننده، روغن و… استفاده می‌کنند. در این مواقع مایعات مورد نظر از امکان حل شدن در یکدیگر برخوردار نشده و از ضریب دی‌ الکتریک خاص خود نیز بهره‌مند شده‌اند. این سیستم‌ها قابلیت اطمینان بسیار بالایی داشته و می‌توانند تغییرات بسیار ناچیز را نیز اندازه بگیرند.
هزینه تعمیر و نگه‌داری بسیار پایین از دیگر مزایای به‌ کارگیری این ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح است. شما می‌توانید از این ابزار برای اندازه‌گیری سطح انواع مختلف مایعات، استفاده نمایید و یا به اندازه‌گیری سطح مخازن پودرها و مواد جامد، گرانول‌ها و… دست بزنید.
اما امکان استفاده از این ابزار در سیالاتی که حالت توده‌ای دارند مناسب نیست. چراکه در این‌ صورت امکان آسیب‌دیدگی پراب وجود دارد. همچنین شما نمی‌توانید از این سیستم‌ها برای اندازه‌گیری سطح سیالاتی که ویسکوزیته بالا دارند استفاده کنید. چراکه در این‌ صورت نیز امکان خوردگی پراب، وجود خواهد داشت.

سطح سنج رادیو متری Radiometric Level meter

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح، سطح سنج رادیو متری است که به آن گاما نیز گفته می‌شود. این تجهیزات نیز از جمله انواع سیستم‌های غیر تماسی به شمار می‌روند.
در بیشتر موارد در مواقعی که نتوانند از دیگر ابزار به‌ منظور اندازه‌گیری سطح در فرآیندهای صنعتی استفاده کنند، این ابزار را به کار می‌گیرند.
در این شرایط در یک سمت لوله و یا مخزن، امواج گاما را نصب نموده و در سوی دیگر آن از یک ترانسمیتر سطح استفاده می‌کنند. وقتی امواج گاما از این لوله و یا مخزن عبور می‌کنند و از میان سیال می‌گذرند، ضعیف شده و از این طریق جذب سیال مورد نظر می‌گردند. سایر امواج گاما نیز جذب ترانسمیتر می‌شوند.
میزان امواجی که توسط ترانسمیتر جذب شده‌اند، نشان می‌دهند که سطح مخازن مورد نظر شما تا چه اندازه است. از این ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح، می‌توانید برای سنجش سطوح مایعات مختلف استفاده نمایید و یا سطح مخازن جامدات، دوغاب، مخازن رادیواکتیو و… را اندازه بگیرید.

سطح سنج راداری Radar Level meter

از دیگر انواع ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح می‌توان به لول سنج‌های راداری اشاره کرد. این سیستم‌ها از یک آنتن برخوردار شده‌اند و در بالاترین سطح مخزن جای می‌گیرند. سطح سنج‌های راداری از این امکان برخوردار شده‌اند که امواج رادیویی از خود منتشر سازند.
از این طریق و با محاسبه مدت زمان رفت و برگشت این امواج می‌توان به اندازه‌گیری سطوح مختلف دست زد. این سیستم‌ها از طول عمر بالایی برخوردار شده و دقت بالایی هم دارند. علاوه بر نصب این تجهیزات در بالاترین سطح مخازن، شما می‌توانید این ابزار را بیرون از مخازن نیز نصب نمایید.
در شرایطی که دما و یا فشار بسیار بالایی در جریان باشد، شما می‌توانید از این ابزارها برای اندازه‌گیری سطوح مورد نظرتان استفاده کنید.
این ابزار صنعتی اندازه‌گیری سطح، برای سنجش سطح مخازن انواع مایعات، اسیدها، بازها، حلال‌های آلی و… مناسب بوده و برای اندازه‌گیری سطح الکل، نفت و فرآورده‌های حاصل از آن، مخازن پودری و گرانولی، غلات، شکر و… نیز قابل استفاده‌اند.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر