آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید در محیط‌های صنعتی، توجه به ایمنی و کنترل فرایندها ضرورت دارد. از طرف دیگر باید به کیفیت محصولات و راندمان تولید و مدیریت هزینه‌ها نیز توجه شود. لذا استفاده از تجهیزات خاص ضرورت دارد. از جمله این ابزارها می‌توان به تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو و یا جریان و سنجش دبی سیالات و همچنین گازها اشاره کرد.

از طریق استفاده از این تجهیزات به اهداف مورد نظرمان در زمینه ایمنی و کنترل فرایندها، کیفیت محصولات و …. دست پیدا می‌کنیم. به‌ طور کلی به ابزارهایی که به‌ منظور اندازه‌گیری و سنجش نرخ دبی در انواع سیالات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند، فلومتر گفته می‌شود.
در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه به این نوع از تجهیزات اندازه‌گیری در صنایع مختلف بپردازیم و برخی از انواع این محصولات را معرفی کنیم.

انواع فلومترهای صنعتی

فلومترها و یا دبی سنج‌های صنعتی، انواع مختلفی دارند. بنابراین شما می‌توانید بر اساس شرایط فرایند و محیط پیرامون خود و با در نظر گرفتن ساختار فیزیکی و شیمیایی مایعات و…، نوع مناسب این تجهیزات را برای اندازه‌گیری انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.
از جمله انواع این تجهیزات، می‌توان به فلومترهای الکترومغناطیسی، اولتراسونیک، فلومترهای فشار تفاضلی، کوریولیس، فلومتر ورتکس و …. اشاره کرد. در ادامه به شرح مختصر این نوع از ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری خواهیم پرداخت.

فلومتر الکترومغناطیسی Magnetic flow meter

در حالت معمول برای این‌ که دبی مایعات با خاصیت هدایت الکتریکی را اندازه‌گیری نمایند، از این نوع تجهیزات استفاده می‌کنند. از جمله این مایعات، می‌توان به آب آشامیدنی و یا فاضلاب اشاره کرد و یا اسیدها و مواد قلیایی را نام برد. بنابراین می‌توان گفت بیشترین موارد مصرف این نوع از ابزارهای اندازه‌گیری، در مدیریت آب و صنایع غذایی است.

فلومتر اولتراسونیک Ultrasonic flow meter

در بسیاری از موارد برای این‌ که بتوانند به اندازه‌گیری دبی حجمی گازها و یا مایعات دست بزنند، از امواج اولتراسونیک بهره‌برداری می‌نمایند. در فلومترهای نوع اولتراسونیک، به توجه به مواردی از قبیل هدایت الکتریکی نیازی ندارید و یا لازم نیست فشار مایعات، دمای آن‌ها و یا ویسکوزیته را نیز در نظر بگیرید. اما این دستگاه‌های اندازه‌گیری، دقت بسیار کمتری دارند.

فلومتر فشار تفاضلی Differential pressure flow meter

در حال‌ حاضر در صنایع مختلف، از روش‌های متنوعی برای اندازه‌گیری جریان و دبی سیالات استفاده می‌کنند. یکی از پرمصرف‌ترین این راهکارها، اندازه‌گیری دبی مایعات از طریق محاسبه افت فشار به‌ وجود آمده در مقطع لوله است. از این ابزارهای سنجش می‌توانید برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از مایعات و یا گازها و بخار استفاده کنید.

فلومتر کوریولیس Coriolis flow meter

این نوع از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو و یا جریان، این امکان را دارند که دبی تمامی سیالات مورد نظر شما را اندازه بگیرند. برای نمونه با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سنجش دبی نفت خام اقدام کنید و یا دبی پاک کننده‌های شیمیایی را مورد ارزیابی دقیق خود قرار دهید.
از این ابزارها به‌ منظور سنجش و اندازه‌گیری دبی روغن‌های گیاهی و… نیز اقدام می‌کنند. در واقع این تجهیزات صنعتی، از این امکان برخوردار شده‌اند که به‌ صورت هم‌زمان، هم چگالی را تحت کنترل و ارزیابی قرار دهند و هم به سنجش دبی جرمی دست بزنند و لذا راهکاری بسیار پیشرفته و مؤثر برای فرایندهای مختلف صنعتی هستند.
این تجهیزات، کارآیی بسیار مناسبی داشته و از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار شده‌اند. این ابزارهای صنعتی اندازه‌گیری از دو لوله به‌ وجود آمده‌اند. لوله‌هایی که با استفاده از یک محرک، به نوسان درمی‌آیند. وقتی جریان سیال از داخل این لوله‌ها عبور می‌کند، نوعی حرکت پیچشی هم ایجاد می‌گردد و لذا سنسورهای به‌ کار رفته در این ابزارها می‌توانند تغییرات نوسان را به‌ عنوان نوعی اختلاف فاز ثبت نمایند.
اختلاف فاز در این سیستم‌ها، نسبتی کاملاً مستقیم با دبی جرم سیال مورد نظر دارد. از طرف دیگر با استفاده از فرکانسی که در لوله اندازه‌گیری به وجود می‌آید، می‌توان به سنجش چگالی سیالات نیز دست زد.

فلومتر ورتکس Vortex flow meter

از این تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو، در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند تا دبی حجم مایعات و گازها و بخارها را مورد محاسبه قرار دهند. در ساختار این سیستم‌های سنجش دبی حجم، از لوله استفاده‌ شده و موانعی نیز در آن به‌ کار رفته است. بنابراین در شرایطی که سرعت سیالات از یک میزان خاص، بیشتر شود، در بخش پایینی مانع، نوعی گردابه شکل می‌گیرد.
با جدا شدن این گردابه‌ها، فشاری که بر روی سطح مانع، وجود دارد و میان مقادیر مثبت و منفی است، دچار نوساناتی می‌شود. پس‌ از آن، سنسورهای سیستم وارد عمل می‌شوند. این حسگرها می‌توانند تمامی انواع نوسانات ایجاد شده در فشار را تشخیص دهند و پس‌ از آن یک سیگنال خروجی ارسال کنند. با استفاده از این سیگنال، می‌توان دبی حجمی سیال را مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد.

فلومتر حرارتی Thermal flow meter

در ساختار این دسته از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو، از یک المان حرارتی استفاده‌ شده که بر روی جداره لوله نصب شده‌ است. این المان حرارتی، به انتشار حرارت در داخل لوله کمک می‌کند. جنس لوله، نوع، سرعت حرکت سیال و… سرعت انتشار حرارتی را تعیین می‌کند.
با قرار دادن سنسورهای حرارتی مناسب در محیط‌های ویژه لوله، می‌توانید به تعقیب الگوی انتشار دست زده و سپس فلوی سیال مورد نظر خود را اندازه‌گیری کنید.
این نوع از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو به نصب ابزارهای مکانیکی و ویژه برای عبور سیالات مختلف نیازی ندارند. اما با این‌ حال به پارامترهای محیطی و نوع سیال وابستگی زیادی دارند.

فلومتر نوری و یا لیزری Optical flow meter

این نوع از ابزارهای اندازه‌گیری فلو، ساختار مخصوص به خود را دارند. این ابزارها از دو فرستنده پرتوهای لیزر به‌ وجود آمده و شامل دو آشکارساز پرتو نیز هستند. با عبور ذرات معلق، آشکارساز اولی وارد عمل شده و عبور این ذره را تشخیص می‌دهد. پس‌ از آن آشکارساز دوم دست‌ به‌ کار شده و به تشخیص عبور دست می‌زند.
اختلاف زمانی‌ که میان این دو تشخیص، به وجود می‌آید در حقیقت نشان دهنده سرعتی است که حرکت سیال از آن برخوردار شده‌ است. این مدت زمان را مورد محاسبه قرار می‌دهند تا سرعت فلو را ارزیابی کنند.

فلومتر توربینی Turbine flow meter

از دیگر انواع تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری فلو و یا جریان و دبی سیال، می‌توان به فلومترهای توربینی اشاره کرد. این ابزارها از یک توربین و چند پره به‌ وجود آمده‌اند. هر بار که جریان سیال، توربین را به چرخش درمی‌آورد پالس‌هایی ایجاد خواهند شد و لذا می‌توان مقدار جریان را از طریق تعداد پالس ایجاد شده مورد محاسبه و بررسی قرار داد.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر