آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

تجهیزات آزمایشگاهی خاک و بتن

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجهیزات آزمایشگاهی خاک و بتن به این منظور طراحی شده‌اند که به انجام تحقیقات برای توسعه زیرساخت‌ها کمک کنند و زیرساخت‌ها را با دوام‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر سازند و پایداری آن‌ها را نیز افزایش دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی تجهیزات آزمایشگاهی خاک و بتن بپردازیم. این مقاله در ۲ بخش تنظیم شده‌ است. در بخش اول، تجهیزات آزمایشگاهی بتن را معرفی خواهیم نمود و در بخش دوم به معرفی تجهیزات آزمایشگاهی خاک خواهیم پرداخت.

تجهیزات آزمایشگاهی بتن concrete laboratory equipment

دستگاه جک بتن‌ شکن concrete breaker Jack

این دستگاه این قابلیت را دارد که میزان مقاومت فشاری بتن را اندازه بگیرد. این کار با استفاده از نمونه‌های مکعبی و استوانه‌ای بتن انجام خواهد شد. به‌ نحوی که این نمونه‌ها درون دستگاه جک بتن‌ شکن قرار می‌گیرند.
پس‌ از آن دستگاه می‌تواند فشاری به نمونه بتن وارد آورده و این فشار را تا زمان از هم‌ گسیخته شدن آن ادامه دهد. پس‌ از این‌که اولین ترک با اعمال فشار ایجاد شد، مقاومت بتن در برابر نیروی وارد شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

جک خمشی تیر بتنی concrete beam bending Jack

اگر قصد داشته باشند از طریق انجام روش‌هایی غیر مستقیم به بررسی مقاومت کششی بتن دست بزنند، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه از نظر ساختار با جک بتن‌ شکن مشابه است. چراکه هر دو سیستم از ساختاری، هیدرولیک بهره برده‌اند. این سیستم به‌ منظور اندازه‌گیری مقاومت تیرهای بتنی ساده با بارگذاری نقطه‌ای در مرکز طراحی شده‌ است.

دستگاه تعیین درصد تراکم بتن concrete density determination device

ضریب تراکم بتن، به نسبت چگالی واقعی بتن به چگالی بتنی که متراکم شده، اشاره دارد. این امکان وجود دارد که بتوانند میزان تراکم بتن را با استفاده از دستگاه تعیین درصد تراکم، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. این دستگاه از دو مخروط به‌ وجود آمده که به‌ منظور تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
همچنین از یک ظرف استوانه‌ای شکل تشکیل شده و قیف‌هایی دارد که از دریچه تخلیه برخوردار شده‌اند تا بتوانند با سرعتی بالا بتن را به قیف واقع در بخش پایینی دستگاه انتقال دهند.

دستگاه تعیین درصد هوای بتن concrete air determination device

یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی بتن، دستگاه تعیین درصد هوای بتن است. همان‌طور که می‌دانید در مواقعی که قصد دارند به ترکیب مواد بتن دست بزنند، ممکن است آب‌ و هوا به‌ صورت ناخواسته به بتن وارد شوند و مقداری حباب در بتن حبس گردد.
میزان نفوذپذیری بتن ارتباطی کاملاً مستقیم با میزان هوای حبس شده و وارد شده در آن، دارد و به فضاهای خالی نیز ارتباط پیدا می‌کند. برای این‌ که بتوانند مقدار حباب هوای بتن تازه را ارزیابی نمایند، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

دستگاه نفوذناپذیری آب در بتن water impermeability device in concrete

همان‌طور که می‌دانید اگر آب در بتن نفوذ کند، امکان آسیب زدن به آن وجود دارد. برای نمونه ممکن است آب درون بتن یخ بزند. همچنین می‌تواند موجب شود که میلگردها دچار آسیب‌هایی از قبیل زنگ زدگی شوند. پس نفوذ آب، عاملی مخرب در بتن به شمار می‌رود.
برای‌ اینکه بتوانند میزان عمق و نفوذ آب در بتن در مدت زمانی مشخص با فشاری معین بر روی نمونه‌های بتن را اندازه بگیرند، از این دستگاه استفاده می‌کنند.
در این مواقع نمونه‌های بتن فراهم شده را درون این دستگاه قرار داده و سپس این متریال‌ها را تحت فشار مشخص قرار می‌دهند. پس‌ از آن می‌توانند میزان آسیب وارد شده به بتون را با استفاده از سیلندر مدرج دستگاه اندازه بگیرند.

میز ویبره بتن concrete vibrating table

این دستگاه، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده، به‌ منظور ایجاد لرزش و یا ویبره در درون قالب‌های بتن طراحی و تولید شده‌ است. از طریق استفاده از این دستگاه می‌توانید به متراکم کردن مواد درون قالب دست بزنید و این مواد و متریال‌ها را همگن کنید.
همچنین می‌توانند با استفاده از این تجهیزات آزمایشگاهی بتن، فاصله میان مواد را از بین ببرند و آن‌ها را فشرده‌تر سازند. از طریق ایجاد ارتعاش و یا لرزش‌های این دستگاه حباب‌هایی که در بتن وجود دارند، کاهش پیدا کرده و سطحی کاملاً یکنواخت به وجود می‌آید.
از طرف دیگر این میز کمک می‌کند تا تراکم در بتن و مواد آن به وجود آید و ویژگی‌ها و کیفیت‌های آن افزایش پیدا کند. با استفاده از این سیستم می‌توانند ترک‌هایی که در بتن به‌ وجود آمده را کاهش دهند.
این تجهیزات در حال حاضر در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند و تنظیمات آن‌ها نیز با یکدیگر دارای اختلافاتی است.

تجهیزات آزمایشگاهی خاک soil laboratory equipment

دستگاه برش مستقیم خاک direct soil cutting device

برای انجام آزمایش برش مستقیم خاک، این سیستم را مورد استفاده قرار می‌دهند. این آزمایش را می‌توانند بر روی نمونه‌های منسجم و یا غیرمنسجم از مواد خاک انجام دهند تا خصوصیات اصلی خاک را بررسی و تجزیه‌ و تحلیل نمایند و به ظرفیت باربری خاک، پایداری شیب آن، فشارهای جانبی زمین بر سازه‌های حائل و … دست پیدا کنند.

چکش تراکم برقی اتوماتیک خاک automatic electric soil compaction hammer

این دستگاه‌ها در آزمایش‌های تراکم نمونه‌های خاک در آزمایش تراکم خاک کاربرد دارند. با استفاده از این تجهیزات آزمایشگاهی، می‌توان به فشردگی و یا تراکم نمونه خاک به‌ صورت کاملاً اتوماتیک دست زد. این دستگاه‌ها می‌توانند ضرباتی کاملاً یکنواخت را بر روی نمونه‌های خاک وارد کنند.

دستگاه سه محوری خاک three axis soil device

از این سیستم‌ها در آزمایش ۳ محوری استفاده می‌کنند. از طریق اجرای این تست می‌توانند خواص مکانیکی خاک را مشخص سازند و از طرف دیگر مقاومت برشی خاک را تعیین کنند. این آزمایش نسبتاً پیچیده بوده و خطای بسیار کمی هم دارد.

اوگر دستی خاک manual soil auger

برای‌ اینکه بتوانند به نمونه‌برداری از عمق خاک دست بزنند از این تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. این سیستم قادر است تا عمق یک و نیم و یا حتی دومتری در خاک نفوذ کرده و به نمونه برداری از آن دست بزند.
اما با این‌ حال میزان نفوذ مته به‌ کار رفته در طراحی این سیستم به درون خاک، به عوامل دیگری هم وابسته است. یکی از این عوامل نوع خاک بوده و عامل دیگر قدرت بدنی شخص است.

تجهیزات آزمایشی هیدرومتری hydrometric testing equipment

از این ابزارها به‌ منظور دانه‌بندی ذرات بسیار کوچک و یا ریز خاک استفاده می‌کنند. برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق استفاده از این تجهیزات در موقع رسوب‌گذاری از چگالی سنج نیز استفاده می‌شود.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر