آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

تجهیزات اندازه‌گیری دیتالاگر یا رکوردر

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیتالاگر data logger که به آن ثبت کننده داده و یا رکوردر نیز گفته می‌شود، عنوان یک ابزار فشرده است که به‌ همراه یک باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها و تجهیزات اندازه‌گیری صنعتی به یک ریز پردازنده داخلی نیز مجهز شده‌اند و از چند ذخیره‌ ساز داده نیز استفاده می‌کنند.

از دیگر اجزا و تجهیزات به‌ کار رفته در فرایند ساخت این سیستم‌ها می‌توان به چند سنسور اشاره کرد و یا پورت‌های سنسورها را نام برد. در این مقاله قصد داریم به معرفی تجهیزات اندازه‌گیری دیتالاگر یا رکوردر بپردازیم. اما پیش‌ از آن لازم است بدانید که دیتالاگر چیست.

دیتا لاگر چیست؟

دیتالاگرها در حقیقت یکی از پرکاربردترین ابزارهای اندازه‌گیری و ثبت داده‌ها در صنعت هستند. این سیستم‌ها نوعی دستگاه‌های الکترونیکی بوده که مبتنی بر پردازنده دیجیتال هستند. این دستگاه‌ها در ابعاد کوچک و یا بزرگ طراحی‌ شده و قیمت‌های متنوعی هم دارند. در مواقعی که قصد داشته باشند به جمع‌آوری داده‌ها با حجم بسیار زیاد و ثبت و نگه‌داری آن‌ها دست بزنند، از این ابزار استفاده می‌کنند. چراکه این ابزارهای اندازه‌گیری، در واقع پربازده ترین سیستم‌ها به‌ منظور ثبت داده‌ها هستند.
این ابزارها این امکان را دارند که داده‌های مورد نظر شما را در روزها و ماه‌ها و یا حتی چند سال ثبت نمایند. لذا از این سیستم‌های اندازه‌گیری صنعتی در محیط‌های مختلفی استفاده می‌کنند و از طریق آن‌ها به ثبت اندازه‌گیری‌ها در فواصل زمانی مشخص و مورد نظر خود دست می‌زنند.

انواع اصلی دیتالاگرها

دیتالاگرها در انواع و اقسام مختلفی تولید شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. این تجهیزات به‌ طور کلی از چهار نوع اصلی برخوردار بوده و شامل سیستم‌های usb مستقل، دستگاه‌های فراهم شده با بلوتوث کم انرژی Bluetooth low energy enabled logger و یا BLE هستند.
از دیگر انواع اصلی این تجهیزات اندازه‌گیری می‌توان سیستم‌های دیتالاگر مبتنی بر وب را نام برد. این سیستم‌ها در زبان انگلیسی به‌ صورت web based data logging systems مشخص می‌دهند.
برخی از این سیستم‌ها نیز به‌ صورت سنسورهای بی‌سیم طراحی می‌شوند که به آن‌ها wireless sensors گفته می‌شود. از این میان دیتالاگرهای یو اس پی، مستقل بوده و فشرده و متراکمند. این ابزارها قابل استفاده مجدد بوده و امکان حمل و نقل نیز دارند.
سیستم‌های BLE نیز سیستم‌هایی فشرده محسوب می‌شوند. این تجهیزات هم قابلیت استفاده‌ مجدد دارند. قابلیت حمل‌ و نقل، نصب آسان، اندازه‌گیری داده‌ها به‌ صورت بی‌سیم و… از جمله ویژگی‌های این محصولات است.
سیستم‌های مبتنی بر وب این امکان را دارند که داده‌های جمع‌آوری‌ شده را به یک سرور وب ایمن انتقال دهند. سنسورهای بی‌سیم نیز می‌توانند داده‌ها را از چندین نقطه به وسیله یک کامپیوتر مرکزی انتقال دهند. بدون این‌ که نیاز به بازیابی دستی داشته باشند.
بسته به نوع این محصولات، این تجهیزات اندازه‌گیری می‌توانند به اندازه‌گیری دمای هوا، رطوبت نسبی، جریان AC/ DC، ولتاژ، فشار تفاضلی، شدت نور، دمای آب و… دست بزنند.

دیتالاگر دما Temperature data logger

این سیستم‌ها یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات اندازه‌گیری هستند. دیتالاگرهای دما این امکان و قابلیت را دارند که دما را در سر تا سر مراحل نقل‌ و انتقال در یک زنجیره، تحت کنترل خود قرار داده و به بررسی و ثبت آن دست بزنند. این سیستم‌ها می‌توانند در صورت بروز واقعه بحرانی که با دما در ارتباط قرار می‌گیرد، هشدارهای مورد نیاز را ارائه دهند.
با دریافت هشدارهای لازم شما می‌توانید اقداماتی را انجام دهید و از وقوع آسیب‌های جدی پیشگیری به عمل آورید. در حالت معمول از این تجهیزات، در صنایع زنجیره‌ای استفاده می‌کنند و از طریق آن‌ها به کنترل و یا مانیتورینگ زنجیره دست می‌زنند.
می‌توان از این سیستم‌ها در فرایند جمع‌آوری داده‌های دمایی استفاده نمود و این ابزار را در شرایط مختلف کاری به کار برد. به‌ طور کلی می‌توانید این ابزارهای اندازه‌گیری را در تمامی محیط‌هایی که به دما حساسیت بالایی دارند مورد استفاده قرار دهید.

دیتالاگر رطوبت Humidity data logger

در فرایند ساخت این ابزارها، از سنسورهای خاص استفاده می‌کنند. این عامل نیز سبب می‌شود تا این تجهیزات ابزارهایی بسیار حساس به رطوبت نسبی هوا باشند. در واقع سنسورهای موجود در ساختار این تجهیزات، باعث می‌شود تا دیتالاگرهای رطوبت بتوانند سطح رطوبت محیط مورد نظر شما را اندازه گرفته و به ثبت آن دست بزنند و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای ناهنجار، هشدارهای مورد نیاز را ارائه دهند.
از این سیستم‌ها، در محیط‌هایی از قبیل اتاق‌های کالیبراسیون، انبارهای کالاها، گلخانه‌ها و… استفاده می‌کنند. چراکه این محیط‌ها حساسیت بالایی نسبت‌ به رطوبت محیط دارند.
برخی از مدل‌های این سیستم‌ها از ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری نیز برخوردار شده‌اند. برای نمونه امکان اتصال هم‌زمان به ۴ سنسور دارند و یا می‌توانند با سرور مرکزی در ارتباط قرار بگیرند. استخراج آفلاین داده‌ها از دیگر قابلیت‌هایی است که برخی از این ابزارها به آن تجهیز شده‌اند.
برخی از مدل‌های دیتالاگرهای رطوبت می‌توانند به کنترل هم‌زمان سیستم‌های تهویه و آژیر و همچنین الگوریتم‌های هوشمند کاهش هزینه و یا انرژی دست بزنند.

دیتالاگر فشار Pressure data logger

این سیستم‌های اندازه‌گیری را می‌توانید برای اندازه‌گیری و ثبت فشار گازها و یا مایعات مورد استفاده قرار دهید. در بسیاری از مواقع که قصد داشته باشند متغیرهایی مانند جریان گاز و یا مایع را تحت بررسی و ارزیابی خود قرار دهند این ابزار را به کار می‌گیرند و یا به سنجش و کنترل سطح آب و یا ارتفاع و سرعت اقدام می‌کنند.
این سیستم‌ها می‌توانند به اندازه‌گیری و ارزیابی فشار مطلق دست زده و یا به ثبت داده‌ها و اطلاعات مربوط به تکان‌های سه‌بعدی با استفاده از شتاب‌سنج‌های داخلی خود اقدام کنند.
این ابزارهای اندازه‌گیری به‌ نحوی طراحی و تولید می‌شوند که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی به‌ ویژه شرایط خشن داشته باشند و یا بتوانند در زیر آب به میزان کافی مقاومت کنند.

دیتالاگر ارتعاشی Vibration data logger

به این تجهیزات، دیتالاگر لرزه‌ای هم گفته می‌شود. این ابزارها قادر به اندازه‌گیری و همچنین ثبت لرزه‌ها و ارتعاشات در یک دوره زمانی خاص هستند.
داده‌های به‌ دست‌ آمده از این تجهیزات، به‌ صورت کاملاً دیجیتالی ثبت‌ شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ساختار این ابزار، از سنسورهایی از قبیل شتاب‌سنج، پردازنده، محیط ذخیره‌سازی و منبع تغذیه استفاده‌ شده است.

دیتالاگر RTD یا Resistance Temperature detector

این ابزارها، نمایشگر دما و حرارت بوده و با استفاده از سیم‌های پلاتینی، نیکل یا مس تولید می‌شوند. سیم‌های به‌ کار رفته در فرایند تولید این تجهیزات، پیرامون یک هسته‌ شیشه‌ای و یا سرامیکی را احاطه کرده‌ است و می‌تواند رابطه‌ای بسیار دقیق میان مقاومت و دما به وجود آورده و به قرائت و ثبت آن دست بزند.

خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر