آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری کالیبراسیون

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجهیزات اندازه‌گیری (ابزار دقیق) در صنایع مختلف کاربردی و بسیار مورد اهمیت هستند. معمولاً از چنین تجهیزاتی به منظور کالیبراسیون پارامتر‌های مختلفی چون فشار، دما، جریان و… استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری کالیبراسیون و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.
تجهیزات کالیبراسیون
همانطور که اشاره مختصری داشتیم، این تجهیزات به شکل گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که هدف استفاده از این تجهیزات اندازه‌گیری دقیق فاکتور‌هایی چون دما، فشار، جریان، ولتاژ، نور و… است، عملکرد دقیق و بدون خطای آن‌ها مورد اهمیت قرار می‌گیرد. بسیاری از این تجهیزات در اثر عواملی چون تنش‌های گرمایی، مکانیکی، شیمیایی و… دچار فرسودگی شده و به همین دلیل به مرور زمان اعدادی که نشان می‌دهند دچار تغییر و خطا می‌شود.
هر دستگاهی طول عمری دارد و نمی‌توان مانع از فرسودگی دستگاه‌های اندازه‌گیری شد اما با کالیبراسیون به موقع و در زمان مناسب می‌توان این اشکالات را تشخیص داد.
کالیبراسیون و تجهیزات آن
در بسیاری از صنایع تولیدی اندازه‌گیری دقیق فاکتور‌های مهم، یک اصل اساسی است. به این معنا که اندازه‌گیری اشتباه ممکن است منجر به ضرر‌های مالی مجموعه شود. بنابراین همه تجهیزات اندازه‌گیری در دوره‌های مشخص فرآیند کنترل کیفیت را پشت سر می‌گذارند، این فرآیند با در نظر گرفتن استاندارد‌های مرتبط با هر دستگاه و عملکرد آن انجام می‌گیرد؛ به این ترتیب می‌توان به صحت و دقت اعدادی که دستگاه اندازه‌گیری نمایش می‌دهد اعتماد کرد.
عموماً کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری به این صورت است که یک ابزار اندازه‌گیری استاندارد را به عنوان مرجع انتخاب کرده و مقدار نشان داده شده توسط دستگاه ابزار دقیق مورد نظر را با آن مقایسه می‌کنند. تجهیزات کالیبراسیون ابزار دقیق دارای عملکردی صحیح و دقت بالایی هستند و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی و گاهی ملی ساخته می‌شوند. استفاده از یک دستگاه کالیبراسیون ابزار دقیق می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد، خرید چنین دستگاهی نیز نیازمند اطلاعات دقیق از کارایی و صحت عملکرد دستگاه کالیبراسیون است.
کاربرد تجهیزات صنعتی کالیبراسیون
همانطور که اشاره کردیم اطمینان از اندازه‌گیری دقیق پارامتر‌ها توسط ابزار دقیق در صنایع مختلف بسیار حیاتی است، این مسأله با راحتی، کیفیت و ایمنی محصولات ارتباط مستقیم خواهد داشت. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تجهیزات صنعتی کالیبراسیون را تقریباً در همه صنایع تولیدی می‌توان مورد استفاده قرار داد اما رایج‌ترین صنایعی که به استفاده از این تجهیزات نیاز دارند عبارتند از:
– صنایع مرتبط با تمامی سیستم‌های حمل و نقل از جمله اتومبیل، قطار، هواپیما و پمپ بنزین
– صنایع مرتبط با تولید وسایل الکترونیکی از جمله تلفن، سرویس تلفن همراه، رایانه، لوازم خانگی و دستگاه‌های اندازه‌گیری و تست
– صنایع تولید محصولات دارویی
– صنایع تولیدی دستگاه‌های پزشکی
– صنایع تولید، حمل و نقل و ذخیره‌سازی مواد غذایی
– صنایع تجاری محصولاتی چون طلا، فلزات گرانبها، غلات و…
– مؤسسات تحقیقات علمی، توسعه و نوآوری
کدام دستگاه‌ها نیاز به کالیبراسیون دارند؟
به این نکته باید توجه داشت که هر وسیله یا ابزاری که برای اندازه‌گیری معیار یا پارامتری مشخص، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به تعیین صحت و دقت یا همان کالیبراسیون دارد. همانطور که اشاره کردیم این کار توسط دستگاه‌های صنعتی کالیبراسیون و به صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد. به این معنا که یک دستگاه ابزار دقیق باید به شکل مداوم و در دوره‌های تعیین شده کالیبره شود.
عواملی چون گذشت زمان، فرسودگی، حوادث غیر قابل پیش‌بینی، سبب می‌شود که به مرور قابلیت ردیابی نتایج دستگاه‌های اندازه‌گیری مطابق با استاندارد‌های تعریف شده نبوده و نیازمند تلاش مجدد برای رسیدن به یک نتیجه دقیق باشند. اما برای تجهیزات کالیبره شده گواهی کالیبراسیون صادر شده و ضمیمه دستگاه می‌گردد؛ به این ترتیب می‌توان از صحت اندازه‌گیری دقیق فاکتور‌های ارائه شده اطمینان حاصل کرد که این مسأله در بسیاری از صنایع تولیدی بسیار مهم و حیاتی است.
البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که کالیبراسیون برای همه تجهیزات ضروری نیست و برخی از این تجهیزات صرفاً به عنوان نشان دهنده استفاده می‌شوند. اگر از تجهیزات برای تعیین قابلیت پذیرش محصول و یا عوامل مؤثر در فرایند آزمون مورد استفاده قرار نگیرد، نیازی به کالیبراسیون آن نیست.
مهمترین اهداف کالیبراسیون تجهیزات صنعتی عبارتند از:
– اطمینان از صحت اعداد نمایش داده شده توسط دستگاه
– تعیین درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه
– استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استاندارد‌های مرجع
قابلیت ردیابی دستگاه‌های کالیبراسیون چیست
مهمترین شاخصه یک دستگاه اندازه‌گیری قابلیت ردیابی نتایج آن تا استاندارد‌های ملی و بین‌المللی است. به این ترتیب زمانی که سطح اطمینان و عدم قطعیت همه اندازه‌گیری‌ها مشخص شود، درستی و دقت نتایج به دست آمده نیز تضمین می‌گردد.
به بیان ساده باید گفت قابلیت ردیابی در واقع قابلیت ارتباط دادن مقدار یک استاندارد یا نتیجه یک اندازه‌گیری با مرجع‌های ملی یا بین‌المللی از طریق زنجیره‌ای پیوسته مقایسه‌ها که همگی عدم قطعیتی معین دارند، خواهد بود. تنها راه برقراری قابلیت ردیابی نیز کالیبراسیون تجهیزات صنعتی است.
شرایط محیطی تأثیر‌گذار بر کالیبراسیون
یک نکته قابل تأمل در مورد استفاده از تجهیزات کالیبراسیون ابزار دقیق وجود دارد و آن این است که حتی اگر از بهترین و استانداردترین دستگاه کالیبراسیون استفاده کنید، عواملی وجود دارد که بر صحت کالیبراسیون تأثیرگذار خواهد بود. این عوامل عبارتند از: دما، فشار، رطوبت، نور، صدا، لرزش، ذرات معلق در محیط، جریان هوا، امواج الکترومغناطیس و ترکیب محیط اندازه‌گیری.
هریک از عوامل یاد شده ممکن است بر صحت کالیبراسیون تأثیرگذار باشند؛ بنابراین علاوه بر استفاده از یک دستگاه استاندارد و مناسب نیاز است که همه شرایط محیطی نیز برای انجام کالیبراسیون مهیا باشد.
خرید تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری کالیبراسیون
اهمیت استفاده از تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری استاندارد و مطمئن غیر قابل انکار است، بنابراین اگر قصد خرید چنین تجهیزاتی دارید بهتر است سراغ برند‌های معتبر و مشهور جهانی بروید. خرید تجهیزات صنعتی اندازه‌گیری کالیبراسیون از سایت‌های معتبر خارجی کار سختی به نظر می‌رسد اما لک لک گروپ در کنار شما است تا بتوانید این تجهیزات کاربردی و مهم صنعتی را از هر برند و هر سایت فروشگاهی خارجی در اسرع وقت خریداری کرده و در ایران تحویل بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت سفارش با کارشناسان ما در لک لک گروپ در ارتباط باشید.
خدمات سایت لک لک
برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر