آموزش معرفی فروشگاه های آنلاین اخبار و رویداد های اخیر 

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

همان‌طور که می‌دانید صنایع، به انواع مختلف تجهیزات و ابزارها نیاز دارند. از جمله این تجهیزات می‌توان به ابزار دقیق اشاره کرد. ابزارهای دقیق در واقع به سیستم‌ها و تجهیزاتی گفته می‌شود که از طریق استفاده از آن‌ها می‌توان به اندازه‌گیری پارامترهای مختلف، از قبیل دما، فشار، جریان، سطح مایعات و… در پروژه‌های مختلف صنعتی دست زد و یا به انتقال، نمایش، ثبت و کنترل این پارامترها اقدام نمود.

این ابزارها شامل انواع مختلف سنسورها، کنترلرها، نشان‌دهنده‌ها یا نمایشگرها، ترانسمیتر، رکوردر و… هستند. بنابراین از طیف بسیار گسترده‌ای برخوردا شده‌اند. شما می‌توانید این ابزار را با در نظر گرفتن نوع کمیت مورد نیاز خود و با توجه به شرایط و استانداردهای تعیین‌ شده انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید.
در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه ابزار دقیق بپردازیم و دسته‌بندی‌های این تجهیزات و کاربردها و مصارف آن‌ها در صنایع مختلف را بیان کنیم‌. بنابراین اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قصد دارید مناسب‌ترین ابزارهای دقیق را برای مصارف و کاربردهای مورد نظر خود انتخاب کنید با ما همراه باشید.

ابزار دقیق چیست؟

ابزارهای دقیق، همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده به ابزارهایی گفته می‌شود که به‌ صورت کاملاً دقیق و منظم کار می‌کنند. یعنی می‌توانند به عملیات اندازه‌گیری آن‌ هم به‌ صورت دقیق و با کمترین میزان خطا دست بزنند.
با استفاده از چنین تجهیزاتی شما می‌توانید کمیت‌های مورد نظر خود را با کمترین میزان خطا و به‌ خوبی اندازه بگیرید. این ابزارها از ۳ بخش اصلی به‌ وجود آمده‌اند و شامل بخش اندازه‌گیری، کنترل و محرک‌ها هستند. از جمله این تجهیزات می‌توان به سطح سنج، دماسنج، فشارسنج، دبی سنج، ارتفاع سنج، کنترل کننده‌ها، آنالیزورهای گاز، غلظت سنج‌ها و… اشاره کرد.

دسته‌بندی‌های ابزار دقیق

ابزار دقیق اندازه‌گیری را می‌توان از نظر نوع و نحوه عملکرد آن‌ها دسته‌بندی نمود. از این طریق این تجهیزات شامل ابزارهایی خواهند بود که به‌ منظور کنترل کردن دما مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا می‌توان با استفاده از آن‌ها میزان فشار و یا رطوبت را مورد ارزیابی دقیق قرار داد و یا به سنجش سطح دست زد.
این ابزار را می‌توان در انواع تجهیزات مربوط به دما، تجهیزات مربوط به فشار، جریان، سطح سنج و… دسته‌بندی نمود. در ادامه برخی از انواع این ابزارها معرفی شده‌اند.

سنسور Sensor

یکی از انواع تجهیزات دقیق اندازه‌گیری، سنسورها هستند که از آن‌ها به‌ منظور نمونه‌برداری از یک پارامتر استفاده می‌کنند. این تجهیزات در حقیقت یکی از مهم‌ترین ابزارهای دقیق اندازه‌گیری در صنایع مختلف به شمار می‌روند و بر اساس نوع و نحوه عملکردشان، خروجی‌های مختلفی دارند.
در حال‌ حاضر برای اندازه‌گیری بیشتر پارامترها چه پارامترهای فیزیکی و چه شیمیایی، نوعی حسگر طراحی‌ شده است که از طریق به‌ کارگیری آن می‌توان به میزان فشار، رطوبت، ph مواد شیمیایی و… پی برد.

نمایشگر Display

از دیگر سیستم‌های ابزار دقیق و یا اجزای کنترل‌ کننده، می‌توان به نمایشگرها و یا نشان‌دهنده‌ها اشاره کرد. از این تجهیزات دقیق به‌ منظور نمایش مقدار عددی پارامترهای اندازه‌گیری شده، استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد این ابزارها در تابلوهای کنترلی و یا اتاق‌های فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیتا لاگر Data lager

دیتا لاگر، عنوان ابزاری بسیار مؤثر برای ثبت اطلاعات و داده‌ها است. در حقیقت از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند تا یک فرایند را تحت کنترل خود قرار دهند و یا به مستند سازی و ثبت مقادیر و فرآیندها اقدام کنند. این ابزار به‌ منظور انجام آزمایشات تجربی و پژوهش‌های تئوریک موارد مصرف و کاربردهای فراوانی دارد.

مبدل Transducer

یکی دیگر از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری، مبدل‌ها هستند که به آن‌ها ترانس دیوسر نیز گفته می‌شود. این تجهیزات می‌توانند پارامترهایی را که توسط سنسورها اندازه‌گیری شده به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کنند.
برای نمونه طی این فرایندها سنسور می‌تواند میزان فشار را اندازه گرفته و سپس مقدار اندازه‌گیری شده را به مبدل ارسال کند تا مبدل، آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند. سیگنال‌هایی که در شبکه ارتباطی قابل انتقال هستند.

کنترلر Controller

توسط این ابزارها می‌توان به کنترل فرآیندهای صنعتی دست زد. این تجهیزات این امکان را دارند که از طریق انجام پردازش‌های مورد نیاز بر روی داده‌های به‌ دست‌ آمده از سنسورها، فرمان‌های لازم را به‌ منظور کنترل صادر نمایند.

انتقال دهنده و یا ترانسمیتر Transmitter

این سیستم‌ها می‌توانند سیگنال‌های مبدل را دریافت نموده و سپس به تقویت آن‌ها دست بزنند. از این طریق می‌توان سیگنال‌ها را به فواصل طولانی‌تر نیز ارسال کرد. این ابزار اندازه‌گیری قادر است این عملیات را بدون تغییر و یا کاهش کیفیت سیگنال‌ها انجام دهد. همچنین در این‌ صورت امکان تداخل با سیگنال‌های دیگر نیز وجود نخواهد داشت.

کاربردهای ابزار دقیق

در حال‌ حاضر صنایع مختلف، پیشرفت‌های بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند. بنابراین امکان پیشبرد و اتمام پروژه‌ها بدون ابزار دقیق و مخصوص، کاری بسیار دشوار و یا حتی غیر ممکن است. در حقیقت می‌توان گفت عرصه صنعت و ابزار دقیق در حال‌ حاضر وابستگی بسیار زیادی به یکدیگر پیدا کرده‌اند. به‌ نحوی که تفکیک و جداسازی آن‌ها از یکدیگر غیرممکن شده‌ است.
به‌ همین منظور این ابزار در صنایع مختلف کاربردها و مصارف گوناگونی دارند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع نفت اشاره کرد.
همان‌طور که می‌دانید در صنعت نفت و یا زیرشاخه‌های مربوط به آن، تولیدات و محصولات عمدتاً به شکل سیالات و یا مایعات هستند. از طرف دیگر خطوط لوله‌ای وجود دارند که این سیالات و مایعات از طریق آن‌ها انتقال پیدا می‌کنند و یا مخازنی برای ذخیره، در این صنایع به چشم می‌خورد.
پس باید از طریق ابزارهایی دقیق، مقدار جریان نفت در حال عبور از خطوط لوله، مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد و یا سطح مخازن ذخیره سازی، ارزیابی شود. همچنین نیاز است تا میزان فشار گاز درون مخازن مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد. برای انجام تمامی این اقدامات به ابزارهایی با دقت بالا نیاز داریم تا از بروز هرگونه خطا پیشگیری به عمل آید.
در صنایع سیمان و معادن هم به ابزارهای دقیق نیاز داریم تا به کنترل و اندازه‌گیری سطح سیلوها دست بزنیم و یا فشار بخار دیگ‌های بخار را تحت کنترل قرار داده و آن‌ها را اندازه بگیریم. کنترل اندازه‌گیری دبی خروجی مایعات از دیگر موارد کاربرد این ابزارها در صنایع سیمان و معادن است.
همچنین باید از طریق ابزارهای با دقت بالا، وزن محصولات تولید شده مورد ارزیابی قرار بگیرد. در تابلوهای برق نیز از ابزار دقیق استفاده می‌کنند تا پارامترهایی از قبیل ولتاژ، جریان و یا میزان توان تابلوی برق را اندازه‌گیری کنند.

خدمات سایت لک لک

برای خرید کالا می توانید لینک آن را از سایت خارجی مورد نظر کپی کنید و در صفحه ثبت سفارش وب سایت لک لک قرار دهید. اگر اطلاعات تکمیلی را می دانید تکمیل کنید و گرنه گزینه “به لک لک واگذار می کنم” را انتخاب کنید تا کارشناسان لک لک اطلاعات را تکمیل کنند و استعلام قیمت به شما داده شود. سپس کافیست پرداخت ریالی را انجام دهید و لک لک به صورت یکپارچه خرید ارزی، حمل بین المللی، گمرک و مابقی موارد را انجام می دهد و کالا را درب منزل یا شرکت شما تحویل می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

اشتراک در خبرنامه بلاگ لک لک

[mc4wp_form id="305702"]

ارسال نظر